Byggahus.se

Borra i putsad mur, troligtvis Leca

1. P
    Medlem Nivå 8
    Jag behöver sätta stolpar för ett staket på en mur vid min trappa ner till källaren men är lite fundersam kring hur jag ska undvika att puts eller murblock spricker.

jag är rätt säker på att det är Leca/lättklinker under putsen då hela källaren är uppmurad med sådana.

Min tanke är att borra några hål (20-25 mm blir de väl), fylla med ankarmassa och sticka ner stolpskor i hålen.

Borrhammare med/utan slag finns att tillgå liksom olika varianter av borr (t.ex. stenborr).

2. J
    Medlem · Nivå 15
    Hur många stolp vad blir det för belastning på staketet i sidled, ungar som klättrar, kanske gungar, då gäller det att ha så långa nedstick som möjligt. Det med stolpskor brukar bli vingligt i anslutningen trä/sko, helst ska det vara rör som går ner min 300 mm och ha vingar på sig som tvärreglarna fästes i och spjälor på dom, då blir det starkt.

3. P
    Medlem Nivå 8
    Jag behöver i första hand ett skydd så att man inte snubblar på kanten o ramlar ner i hålet. Har haft det sådär i över 11 år nu (sedan jag köpte huset), men nu när jag bytt fasad o allt är det läge att säkra upp det här.

Jag hade väl tänkt mig en stolpe per meter ungefär och sen ska staketet följa muren in mot husväggen så det blir en 90-gradersvinkel på det som kan stabilisera åtminstone där trapphålet är som djupast.

Inga ungar som lever rövare, det är nog mest jag själv som kan tänkas sitta på staketet och luta mig mot det. Möjligtvis vill ja göra ett regnskydd över källardörren som vilar på några av stolparna, men det får vi se...

Jag kan tänka mig något i stil med bilden i Gör det självs artikel: https://images.bonnier.cloud/files/gds/production/20170814185954/sikker-trappe_5.png

4. J
    Medlem · Nivå 15
    Sätter du ett regnskydd, litet lutande tak behöver du inte bekymra dig för stabiliteten, det blir då något från husvägg och som stöttar bra, gör som du tänkt.

5. P
    Medlem Nivå 8
    Nu är då frågan, hur borrar jag bäst i dessa material? Puts + Leca?

6. J
    Medlem · Nivå 15
    Med en vanlig hårdmetallbor av rätt dim,, dom ska väl stå på topp, det bästa är att du tar några brädor och sätter ihop som ett U över muren och hål som är lika som borren. Det går bra att spänna fast matrisen med en tving så den inte flyttar sig, du kan träffa på en fog och då sticker borren i sidled, borra sakta ner och rensa ur hålet med att dra upp borren ibland ( brukar kännas när det börjar gå lite tungt ) . Sen bara flytta matrisen till nästa ställe och borra, låt gärna skon sitta någon cm ovan toppen så blir det inget skit under den. Ett tips för att få skona i linje och inte vara vridna, när du gjuter/fäster så lägg en bräda i och fäst med en skruv på varje, då finns även att lägga något emellan för höjden skull. Är du med på förklaringen.

Jonaserik

7. P
    Medlem Nivå 8
    Jag tror jag fattar, ett upp-och-nervänt U antar jag där de vertikala delarna är på var sin sida av muren? Inget slag på borrmaskinen?

8. J
    Medlem · Nivå 15
    Stämmer bra då leca är ett poröst material , sen det med ett U har du fattat, särr en tving över och nyp till s flyttar fexturen sig inte, borra gärna lite kort och prova med balkskona att dom är i liv med varandras höjdled, ca 1 cm fritt mellan sko och överkant.muren. Är det lite diff så kan du borra några mm djupare på den som är hög, det är mycket enklare att få ihop det om balksorna står på botten av hålet och en regel tvärs över för absolut riktning på dom.