A
ArneTW: Det finns ju vanliga O-ringar också. /ATW
4 svar · 1,6k läst
J
justusandersson: Lämplig sitthöjd är runt 50 cm. 45x95 till undre delen av vangstycket kan vara lämpligt med de längder som är aktuella.
10 svar · 4,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Man kan väl aldrig utesluta att nån murare tyckte det var toppen att slänga i lite asbestfiber i murbruket. Man blandade ju bruket lokalt förr. Men det är inte standard på något vis.
3 svar · 11,2k läst
·
F
Försökersjälv: Ska göra en trappspaljé i ek med dimensionen 21x69. Vill dock ha tjockare än 21 mm i ena ände. Det finns 45x69, men det kostar 50 % mer per kubik och minsta längd är 6 meter. Det känns inte lockande att ha "spil" för 1500 kronor liggandes under taket i garaget och tänkte limma ihop en stolpe av två 21x69. PU-lim, stödreglar på båda sidor och många tvingar är ju en bra början.
0 svar · 3,3k läst
Onsalakorven
Onsalakorven: I Göteborgstrakten är Göteborgs Handelsstål AB ett bra alternativ! Vi köpte två måttanpassade IPE180-balkar där förra året till bra pris!
25 svar · 30,9k läst
Nissens
Nissens: [citat] Aha, förstår att det var tidskrävande, men det var nog bästa lösningen! Hoppas du fick ett fint tak!
3 svar · 3,5k läst
·
T
ToRy: Jag tror att du sätter för stor tilltro till ett par pojkars förmåga att komma överens bara för att de har tillgång till varsin brygga att fiska ifrån. Jag ser framför mig att bråk kommer uppstå när beslut ska tas om vem som ska stå på vilken brygga, följt av bråk när en vill byta utan uppenbar anledning, och naturligtvis att den ena självklart vill byta brygga när den andre
12 svar · 7,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: OM du har en extra sten över eller testa i botten på en lös sten att borra för stolpsko.
3 svar · 3,0k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Hyr en betonghåltagningsmaskin och borra nytt hål ovanifrån, gjut fast nya brunnen och dra nya rör i källaren.
1 svar · 3,2k läst
·
S
SnickareHobb: Vi har köpt nytt hus. Byggt på 50-talet med murad fasad. Vidbyggt kallgarage, från 60-talet. På väggen mot huset ser man tegel, så garagetaket är troligtvis förankrad mot teglet på något sätt. Nu vill jag ha värme i garaget. Frågan är hur jag gör med tegelväggen. Bör jag regla upp mot tegelväggen, med isolering och gips för att slippa köldbrygga? Garagetaket idag är ett platt
0 svar · 975 läst
SimonNorm
SimonNorm: Hej, Söker ribbad ytterpanel med svart bakgrund. Likt den på bilden. Några tips?
0 svar · 2,0k läst
·
S
stf01: Snyggt, bara se till att nya trädäcket blir bra gjort. (y)
22 svar · 11,4k läst
·
M
matte2: Hej och tack för svar :) Det är mycket vatten i marken (just nu men skall såklart dräneras) men känns som skalblock blir en otroligt stark konstruktion. Tänker mig att jag gjuter in armering på rätt plats i plattan som går upp i skalblocken så den blir 100% fixerad för marktryck mot plattan. Tack för tipset på sockeln!
2 svar · 1,6k läst
·
tompax
tompax: Jag hade bara satt en ny ganska tunn vitmålad "list", för att täcka det. Det är inte lätt att få det bra annars. Klyv till en bit plywood i lämplig tjocklek, ca. 10 mm, putsa den fin, spackla, putsa, fasa eller fräs kanterna med något snyggt, putsa lite lätt igen, grundmåla, putsa lite och täckmåla. OM det finns en färdig list i lämplig bredd, så kan du ju ta det med.
1 svar · 4,4k läst
·
baubaubau
baubaubau: [citat] Och är det en eller flera tätningslister? Om det får plats en extra tätningslist någonstans så kan det göra nytta. Som jämförelse; alla ljudklassade dörrar med självaktning har åtminstone dubbla tätningslister för att hålla ljudet ute. Och de kan ha en ficka med ljudabsorberande material mellan tätningarna för att ytterligare minska det som tar sig igenom. Spontant har
9 svar · 4,4k läst
·
dusty
dusty: [citat] Har skarvar vid varannan stolpe.
5 svar · 3,3k läst
H
hempularen: Det där är en fråga som jag skulle kolla med tillverkaren. Det finns risk att frigoliten påverkats kraftigt av solstrålning.
1 svar · 1,1k läst
J
JF.: [citat] Precis, så har jag ett altanräcke istället
18 svar · 5,0k läst
·
C
Choom: [citat] Ja det är väl tanken. Vad som än fungerar. Man ska ju få sätta gips öven i badrum nu, men tror jag ändå kör våtrumsskiva med.
2 svar · 2,2k läst
·
ricebridge
ricebridge: Fördelen med att bevara det gamla gipset (förutom att du minskar på sopberget) är att du får lite mer ljuddämpning, och det är ju aldrig fel. Sätt nya gipset med förskjutna skarvar ovanpå det gamla och använd skruv som når igenom både nya och gamla gipset.
5 svar · 4,6k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Det är helt klart möjligt att det ligger el bakom. Om du tittar var vägguttag, strömbrytare och takuttag sitter så går det ofta att få en bra idé om var det kan finnas kablar. Annars kan en väggdetektor vara en bra sak.
1 svar · 1,5k läst
B
bossespecial: Utifrån det du skriver och ritningen gissar jag att det är någon form av murade väggar? Upplagsplåtens uppgift är att jämna fördela ut trycket på en större yta på upplaget. På ställena där det är IPE-balkar behövs denna då dessa balkar är smala. På något ställe angavs det en HEA-balk som är lika bred som upplagsplåten, i detta fallet skulle man kunna skippa plåten.
2 svar · 1,8k läst
H
Hjalmar84: Hej, Jag tänker ta hjälp av en plåtslagare och tillverka ett eldstadsplan/gnistskydd i koppar till min kamin. Planen är att det ska se ut som Bild 1 nedan fast med lite andra mått och utan "falsad" kant som i min CAD-bild i Bild 2 nedan. Det jag funderar över är vilken tjocklek man ska ha på plåten. De flesta gnistskydd verkar ha ca 1 mm i tjocklek. Koppar är dock kanske lite mjukare
0 svar · 4,5k läst
·
Susanne P
Susanne P: Tack så mycket för hjälpen du är guld värd
6 svar · 1,7k läst
·
mneekman
mneekman: Hej, Funderar på en desgin där jag skulle vilja fästa rör bitar bredvid varandra. Dvs, på längs med utsidan av varandra. Har funderat på : svetsa ? Men det kan dra sig för mycket. Fästa nån skena bakom och skruva in i rören? Tänk att ni har en tunn skena och på den fäster rör bitar, ca 15cm långa 4cm i diameter i en lång rad. Har ni några ideer? Lim?
0 svar · 1,6k läst
L
LukasRag: Vi håller på att planera för en uppfräschning av husets yttre och har i och med detta kommit fram till att vi tycker om mörkgrått med trädetaljer. Nu till min fråga - varför hittar jag inte någonstans någon som använt impregnerat trä (eller ens obehandlat) som foder runt fönster? Är det något jag inte tänker på eller är det helt enkelt så att folk tycker det är fult? Bifogar
0 svar · 2,3k läst
·
E
enstorstark: Tack!
3 svar · 4,6k läst
·
E
3 svar · 4,6k läst
·
O
oskarsch: Okej. Skadar kanske inte att köra en sväng på marken heller. Tack!
4 svar · 3,1k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Du isolerar alltså på insidan av ytterväggarna? Isåfall flyttar du daggpunkten inåt, vilket kan bli problem. Men det är inget som går att säga med säkerhet. Fungerande konstruktioner fungerar, så länge man inte ändrar på konstruktionen, användningen av byggnaden eller klimatet. Är en befintlig konstruktion fungerande, men på gränsen, så kan det räcka med ganska lite. T.ex. att
38 svar · 68,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.