Jag ska laga lite puts som har släppt på vår murstock i köket. När jag knackade bort lite lös puts så visar det sig att det är ett hål på ett ställe. Går det att götta in lite extra putsbruk där eller ska jag fylla med betong eller liknande först?
Ett hål i en murstock med lossad puts och synliga tegelstenar, med ett måttband framför för storleksreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur gammalt är huset? Kan du smula sönder putsen mellan fingrarna så är det nog puts gjort på kalkbruk och då bör du fortsätta med det. Cement blir stenhårt och smular sig inte på samma sätt.

C
Ingen betong där!
Putsa på du bara. Eventuellt näta för att undvika att det lossnar igen, det är med största sannolikhet sprickan som orsakat att både puts och tegelfog lossnat. Sen kan man förvisso fundera på varför det har spruckit så där.

Huset är från -62. Det går lätt att smula sönder bruket så då är det alltså kalkbruk?
Då får jag åka och byta säcken med c-bruk som jag har köpt. Eller är det ok att blanda om man är mindre nogräknad? Jag ska ändå tapetsera väggen efteråt så skillnader i struktur och liknande ska ändå spacklas bort.

Just den stenen på bilden täpper till hålet mellan den öppna spisen till vänster och murstocken till höger. Eftersom det inte är en bärande del så blev den raden förmodligen lite slarvigt monterad.

C
Man skall aldrig blanda olika sorters puts, men är man mindre nogräknad är jag övertygad att det kommer att funka med c-bruk för den där lilla ytan ;)
Det har inte med strukturen att göra, utan att du riskerar att cementputsen rör sig annorlunda och spricker eller skjuvar loss kalkputsen från väggen.

Nu är det putsat och klart.
Fy vad krångligt, bökigt och eländigt det var. Svårt att få vidhäftning tycker jag och ännu värre att försöka dra av putsen så att det kom i liv med resten. Jag hade förväntat mig något i stil med tjockt eller grovt spackel men det var ju helt fel antagande.
Jag sätter en slant på att om två dagar är jag tillbaka här och gråter för att all puts har ramlat ner. ;)

Vägg med ojämnt pålagd puts och fläckar av misslyckad vidhäftning, nära en träpanel och golvskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
C
Janus82 Janus82 skrev:
Fy vad krångligt, bökigt och eländigt det var. Svårt att få vidhäftning tycker jag och ännu värre att försöka dra av putsen så att det kom i liv med resten. Jag hade förväntat mig något i stil med tjockt eller grovt spackel men det var ju helt fel antagande.
Fel teknik ;)
Om du vill ha något som funkar lite mer som spackel kan jag tipsa om att använda gipsputs nästa gång.
Men resultatet blev ju toppen! (y)

Mjo.
För en gångs skull kan jag väl ta på mig att det är min skicklighet som brister. Men berätta inte för min fru att jag erkänner sånt. :)

Kan väl nämna att jag åkte till bygghandeln och bytte till kalkbruk så det är bara mitt fel om det ramlar ner. Om någon dag när det har torkat tänkte jag sätta upp renoveringstapet så att jag kan finspackla de sista ojämnheterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.