Hej alla!

som rubriken lyder så undrar jag vad för bruk jag ska/kan använda på mina ojämna källarväggar invändigt? Det är dags att ta tag i detta fd matföråd och klädföråd. Som syns på bilderna så är det väldigt ojämnt på sina håll. Tror att det är kalkfärg idag. Jag undrar nu om jag ska sätta putsnät och putsa med putsbruk c sedan måla med silikatfärg eller skippa nätet helt? Alternativt skippa nät och putsbruk c och endast putsa med kakelfix för det materialet andas väl? Eller finns det andra alternativ?

• Ojämn källarvägg täckt med vit kalkfärg och delvis synlig gul märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn vit källarvägg med synlig struktur och kalkfärg, intill fönster och hylla.
    Skapa konto
  • Ojämn källarvägg med vit kalkfärg och synliga oregelbundenheter, med en del sprickor och slitet puts.
    Skapa konto
  • Ojämna källarväggar med vit kalkfärg och stängd vit dörr, hyllor med föremål till vänster.
    Skapa konto
  • Ojämna kalkfärgade källarväggar med förvaringslådor och blå och gul shoppingkasse.
    Skapa konto
Har för mig att det inte är idealiskt att använda silikat på gips men det går om man har primer.

Stefan N Stefan N skrev:
Har för mig att det inte är idealiskt att använda silikat på gips men det går om man har primer.
jaha pga fästningsförmåga. Ja enligt datablad så ska underlaget som ska putsas primas men visste inte att även det själv ska primas innan målning.Har du andra passande material som kan användas i detta syfte och som andas?

Börja med att ta reda på vilken färg du har idag, det avgör lite vad du kan fortsätta med.

Stefan N Stefan N skrev:
Börja med att ta reda på vilken färg du har idag, det avgör lite vad du kan fortsätta med.

Jag är rätt säker på att det är kalkfärg.

På översta bilden ser det väldigt blankt ut för att va kalkfärg.

Stefan N Stefan N skrev:
På översta bilden ser det väldigt blankt ut för att va kalkfärg.
tänker du att det kan vara vanlig plastfärg? Eftersom det inte har släppt någonstans, kan tänka mig att det suttit där länge, själv bott här i 10år, så tror jag att det är kalk. Har för mig att jag har testat det tidigare och fick indikationer på att det var kalk

M mili1983 skrev:
tänker du att det kan vara vanlig plastfärg? Eftersom det inte har släppt någonstans, kan tänka mig att det suttit där länge, själv bott här i 10år, så tror jag att det är kalk. Har för mig att jag har testat det tidigare och fick indikationer på att det var kalk
på vilket sätt menar du att det påverkar innan jag fortsätter?

Är det plastfärg behöver man ju slipa bort den innan man fortsätter med puts.

Stefan N Stefan N skrev:
Är det plastfärg behöver man ju slipa bort den innan man fortsätter med puts.
Får verkligen hoppas på att det inte visar sig vara plastfärg. Ska nog knacka bort en del och ta med till bygghandeln för prov.

Det ska tydligen vara silikatfärg enligt bygghandeln som gjorde test på en färgbit.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Bör jag kunna putsa med Knauf Rotband på silikatfärg enligt följande: befintlig silikatfärg->primer->Knauf Rotband->primer->silikat färg eller kan jag skippa att använda primer på Knauf Rotband innan silikatfärg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.