1 318 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Ångspärr
Väggarna består av :
Träpanel
50 mm mineralulskivor med psppskikt
Regelstomme
120 mm mineralulsskivor
Plastfolie
13 mm gips.
Hur viktig är ångspärren i denna konstruktion.
När jag läser om daggpunkt så verkar det som att teoretiskt behövs ingen ångspärr här? (då daggpunkten sker teoretiskt 200mm in i isolering.)
Träpanel
50 mm mineralulskivor med psppskikt
Regelstomme
120 mm mineralulsskivor
Plastfolie
13 mm gips.
Hur viktig är ångspärren i denna konstruktion.
När jag läser om daggpunkt så verkar det som att teoretiskt behövs ingen ångspärr här? (då daggpunkten sker teoretiskt 200mm in i isolering.)
Redigerat:
Så denna information nedan kan jag slänga i papperskorgen?
https://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren
Vad menas med daggpunkt?
Daggpunkten är då den varma, fuktiga inomhusluften är så pass nedkyld att den omvandlas till kondens.
Teoretiskt sett sker detta cirka 200 mm ut i isoleringsmaterialet. Har du mindre än 200 mm isolering, kommer inneluften alltså som tumregel att kondensera först på den andra sidan av isoleringen och då ventileras den bara bort.
Men har du mer än 200 mm isolering, uppstår kondensen inne i isoleringen.
https://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren
Vad menas med daggpunkt?
Daggpunkten är då den varma, fuktiga inomhusluften är så pass nedkyld att den omvandlas till kondens.
Teoretiskt sett sker detta cirka 200 mm ut i isoleringsmaterialet. Har du mindre än 200 mm isolering, kommer inneluften alltså som tumregel att kondensera först på den andra sidan av isoleringen och då ventileras den bara bort.
Men har du mer än 200 mm isolering, uppstår kondensen inne i isoleringen.
I väggen har du en så kallad temperaturgradient där temperaturen går från innertemp till yttertemp ju längre ut i väggen man kommer. Någonstans på vägen är temperaturen sådan att den relativa luftfuktigheten blir 100% med den fukthalt som finns i inneluften. Det har inget med några 200 mm att göra.
Sen kan man generalisera och säga att med tunn isolering är det (vanligtvis) inget problem.
Sen kan man generalisera och säga att med tunn isolering är det (vanligtvis) inget problem.
Klicka här för att svara