B
Hej!

Jag ska isolera en friggebod byggd i leca, ca 30m2 yta är det. Jag hade tänkt mig en enstegstätad konstruktion utan luftspalt. Jag hade tänkt att putsa med vanligt b/c putsbruk, för hand.

Egentligen ville jag köra mineralull, galvat nät, och tjockputs. Men de materialofferter jag fått är löjligt dyra, så det lutar åt cellplast, eftersom inte byggmax eller bauhaus verkar ha mineralull som är lämplig att putsa på (måste väl vara mineralull som inte är så mjuk?).

Såg att byggmax har en cellplastputsskiva från BeWi/thermisol. Men det finns ingen som helst arbetsbeskrivning till den. Är det någon som har erfarenhet av denna skiva? Antar att man inte behöver ha nät på den. Lämpliga fästdon? (och avstånd?) Och kan man verkligen putsa med vanlig puts på den? Eller måste det vara nån tunnputs/STO puts?

Enligt Byggmax-supporten så lät det som att det inte var några som helst problem med tjockputs, och man kunde använda i princip vilka fästdon som helst... men jag är lite skeptisk, har för mig att cellplast = tunnputs?

Tacksam för svar
 
M
Okej, mest åsikter från mig:

Putsa tjockputs på cellplast - aldrig hört talas om. Putsa på cellplast utan armeringsnät (glasfiber) - aldrig hört talas om. Har jobbat med både tjock- och tunnputs men det finns nog mycket jag inte känner till inom området ändå.

Helt spontant tänker jag som eventuellt arbetsförfarande: Limma fast cellplasten i förband, skruva med lämplig leca-skruv och stora plastbrickor typ en i mitten på varje skiva och en i varje T-skarv, putsa med fiberarmerat tunnputsbruk och använd glasfibernät.

Kanske är det inte så vikigt med fiberarmerat bruk då stommen är av stenmaterial och kanske det går att slabba på 1+1cm b-bruk på galvat putsnät istället om man ser till att nätet är väl förankrat i lecan minst 4 punkter per kvadratmeter.

Jag är dock skeptisk till cellplast då man tätar väggen mot 99% av all fuktvandring. Själv har jag sett för mycket av tunnputs-på-cellplast som bara blivit skit efter några år för att över huvud taget rekommendera metoden.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Med tanke på alla problem med enstegstätade fasader så skulle jag inte ens komma på tanken.
 
Jag har inget svar på din fråga, men undrar lite generellt om underlag för puts - är putsskiva av cellplast bättre eller sämre än putsskivor av mineralull? De mineralullsskivor jag sett som rivits bort från husgrunder har i samtliga fall varit ganska blöta och troligen inte isolerat särskilt bra längre. Har de några fördelar mot cellplasten?

Eller, jo, ETT svar jag, om förankring. Dels limma med lämpligt lim (PL200 eller liknande som fäster både mot cellplast och vad du nu har bakom), men jag tror på att även förankra med genomgående fästdon, t.ex. de hållare som är avsedda att fästa Isodränskivor med: http://www.isodran.se/index.php/tekniska-fakta/isodraen-tillbehoer

De är av pluggtyp och är avsedda för källarmurar, borde alltså gå bra mot leca.
 
Redigerat:
Putsa på vanlig EPS100. Köp ameringsputs och stänkputs från t ex STO. Olika komponenter ingår i olika koncept. Enstegstätad fasad på leca/lättbetong/betong är HELT OK. Folk har blivit förvirrade och vet varken in eller ut, efter alla skriverier. Enstegstätade fasader på organiskt material är INTE OK. Comprende amigos?

Cellplasten kan du fästa på antingen STO Byggklister, eller vanlig kakelfix. Skruv och brickor behövs inte till enplansbyggnader, men producenten avråder inte heller. Det har med vindkrafter att göra. Köp infärgad silikonputs (på hink), och inte mineralisk puts (på säck), som inte är lika elastisk. Mineralisk puts används av många entreprenörer, då den är billigare.
 
  • Gilla
Zoki_
  • Laddar…
M
Jag bara funderar på hur det blir med kondens när det är uppvärmt inne och kallt ute. Då borde väl fukt fällas ut på insidan av cellplasten? Hur bra är det att det är konstant fuktmättat där? Rätta mig gärna någon om jag har knasfel.

Jag tror inte heller man riktigt kan jämföra med isoleca som i sig har cellplast i mitten då fogarna är antingen genomgående eller drevade med glasull (=genomsläppligt).
 
Är ångtrycket så högt att det kondenserar mellan mur och cellplast?
Isf undrar jag hur man egentligen ska kunna isolera?
Isolering på insidan är ju fel det med?
 
MaxPax skrev:
Jag bara funderar på hur det blir med kondens när det är uppvärmt inne och kallt ute. Då borde väl fukt fällas ut på insidan av cellplasten?
Om det är uppvärmt inne, och kallt ute - då borde väl kondensen droppa från vindsbjälklaget, eller?

Givetvis blir så inte fallet, OM vindsbjälklaget är tillräckligt väl isolerat. Fallet med cellplasten i väggen är analogt. Dessutom finns det en parameter som heter specifik värmekapacitet J/(kg·K), som anger förmågan att lagra värme. Material som kyls snabbare (t ex plastfolie jmf med en cellplastskiva) blir objekt för utfällning av kondens.
 
M
Ok. Jag vet nog för lite om ångtryck, daggpunkt, kondens och dess samband materialmässigt för att spekulera med rätta. Men själv skulle jag ändå undvika att täta väggen så mycket. Kanske ändrar mig när jag studerat lite mer om detta vilket jag känner för att göra nu ;)
 
Vill du inte täta för mycket, räcker det att du skippar ångspärren i ditt trähus. Oj, vad väggarna kommer att andas! ;)
 
I isolde skrev:
Putsa på vanlig EPS100. Köp ameringsputs och stänkputs från t ex STO. Olika komponenter ingår i olika koncept. Enstegstätad fasad på leca/lättbetong/betong är HELT OK. Folk har blivit förvirrade och vet varken in eller ut, efter alla skriverier. Enstegstätade fasader på organiskt material är INTE OK. Comprende amigos?

Cellplasten kan du fästa på antingen STO Byggklister, eller vanlig kakelfix. Skruv och brickor behövs inte till enplansbyggnader, men producenten avråder inte heller. Det har med vindkrafter att göra. Köp infärgad silikonputs (på hink), och inte mineralisk puts (på säck), som inte är lika elastisk. Mineralisk puts används av många entreprenörer, då den är billigare.
Hej Isolde
Jag vet att det är gammal tråd men du verkar vara kunnig därför vill jag ställa någon fråga till dig: jag har 70 tals villa som jag vill putsa på.
Jag murade upp till hälften med leca block pga jag vill i framtiden bygga en öppen altan med tak och där vill jag fästa breddan till taket.
Jag vågar inte mura upp till nock med leca pga vikt och är rädd. Min fråga till dig Kan jag använda uppåt gående läkt skruva på det ute gips och limma samt skruva ESP100 och putsa på det. Självklart luftspalt på 2-3cm finns hela vägen upp
Det ända jag är rädd för att huset blir rörligt fr hälften upp. Helst vill jag använda cellplast som sticker ut ovanför leca 2-3 cm och en dropplist på det så jag skyddar fönsterna

Murrade upp en garage med leca, limmade och skruvade cellplast på, armeringsnät och silikat puts på, garaget är 5 år gammal men ser ut som ni
 
  • En 70-talsvilla under renovering med nederdelen uppbyggd av mörkgrå lecablock och övrig fasad av trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.