G
goatcat: Jag har ett radhus där jag har brutit upp det gamla golvet, huset är byggt 1956. Utformningen är krypgrund av betong + papp + isolering / reglar Jag har tänkt lägga ny papp och stenullsisolering, låta gamla reglarna vara kvar, och sedan täcka över med golvspånskivor. Min fråga: Vad är lämplig underlagspapp mellan betong och isolering? Behöver jag papp öht, vilken variant är
0 svar · 2,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: En liten uppmaning: Se för allt i världen till att grindstolparna står stabilt! Inte bara för att grinden/grindarna inte skall hänga, men för att inte riskera värre skador. Jag hade en gång en kusin som hette Svante. Han satte ett rep mellan grindstolparna, och ordnade på det sättet en gunga. Han gungade, en (eller båda) grindstolpe välte inåt av draget från gung-linan, och Svante
5 svar · 5,8k läst
·
T
TobiasHolmer: [citat] tippar sektioner, då den engång blivit monterad också. Bara att klä av och börja slita!
6 svar · 4,8k läst
·
B
Byhem: Hej! Funderar lite över hur jag skall isolera mina nya Homejor jag skall bygga på bästa sätt. Formen, och att jag kommer använda papp, som takbeklädnad gör att jag har svårt att få till någon luftning av takdelen på Homejorna. Resten av taket har nockventilation. Är isolering utan luftspallt, typ polyuretan isolering, ända sättet här eller finns det andra lösningar? Mvh Peter
0 svar · 903 läst
M
MiaMarias: Ska sätta ihop en bordsskiva av ohyvlade reglar (4.5 x 12.5cm) som jag haft liggandes på kallt loft ute. Bordet ska stå inomhus sedan, så frågan är hur jag bäst ska förbereda virket innan jag sätter ihop det? Ska det ligga löst inne, eller staplas med luft emellan, press? Och hur lång tid bör jag ha det på "tork" innan jag bygger ihop det? Plugg eller kex i ett såpass grovt virke?
0 svar · 719 läst
MaxBygge
MaxBygge: Hej. Tänkte ljudisolera mot 'dunkande' ljud i väggen. Här är planen 1cm luftspalt, 70 stålreglar med 70 isolering, 2 lager gips. Akustikfog används. Funkar? Bör man isolera eluttagen på något vis? Bör TYNGRE gips användas än 'vanligt' gips? Något annat att tänka på?
0 svar · 922 läst
S
Sooph: Hej. Som bilden visar så har jag en teglad skorstensvägg i vardagsrummet. Önskar förslag på bästa sätt att täcka över denna utan att förstöra den? Hur hade ni gjort? Tacksam för tips
0 svar · 1,5k läst
·
T
topmount: Ska du ha så många blir det nog dyrare med lösvikt än en hel låda.
6 svar · 4,5k läst
rockin_john
rockin_john: Snyggt!
4 svar · 8,3k läst
·
S
SJfunkis: [citat] Supersvar! Tack!
4 svar · 3,0k läst
J
justusandersson: Det kan jag tyvärr inte stå till tjänst med. Det har jag inte tid till. Goda råd kan du få gratis här på forumet. Ritningar kräver däremot mycket mer tid. Dessutom bör man kunna kontrollera förhållandena på plats. Men jag är smickrad över erbjudandet.
12 svar · 6,1k läst
·
C
Ceciceca: [citat] Det fanns mycket att välja på men tyvärr var den nog lite för krånglig för mig, jag får kolla med någon kunnig.
8 svar · 11,5k läst
·
A
Arnodt: Det står att Rockwoolplattan har ett vattenång-diffusionsmotståndstalet(my) = 1. Vattenånga diffunderar alltså i Rockwoolplattan lika som i stillastående luft.
20 svar · 6,4k läst
·
N
NyHusägare32: Hej, Har i mitt hus en källartakkonstruktion med 5 cm tjockt betongskiva (erge bjälklag). Ovan det ligger golvåsarna för markplan. Lite udda, menmen. I detta tak skulle jag nu vilja sätta några bultar för infästning av diverse gymredskap som man skall kunna hänga och rycka i. Jag har tänkt betongexpander men jag vette tusan vilken som passar till ett sån tunn betongskiva? Eller ska man
0 svar · 768 läst
A
Anna.Min: Håller på att göra valv istället för dörrhål. När vi tar bort dörrlisten ser det ut såhär bakom. Något som bör lagas och isåfall hur? Hur slänger vi bara upp en ny list och glömmer bort hur det ser ut.
0 svar · 1,1k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Sätt diffusionsspärr oavsett val av isolering, det är ännu viktigare ifall du väljer något organiskt isoleringsmaterial, någon eco-ull osv. Detta gäller väggar ovan mark. Under mark får man tänka lite annorlunda, då väggen aldrig torkar upp utåt i konstruktionen. Under mark är det en god idé att bara putsa och måla med helt diffusionsöppen färg, silikatfärg brukar man
4 svar · 2,1k läst
A
Alko: [citat] Aha, antog att det var nåt sånt, du skrev ju ändå att det måste vara snyggt kapat. Förslagen utgick nog från att det bara skulle muras o putsas över. Sorry för trådlyftet! :D
15 svar · 51,8k läst
prototypen
prototypen: Men nu får vi kanske ta hjälp av gravitationen, staketet kommer ju inte hoppa upp ur betongen, går den inte att dra och lirka ut så räcker väl det. Jag är mer orolig att den där 15-20 mm pinnen kommer att böja sig när man lutar sig mot staketet. Protte
5 svar · 5,0k läst
K
K.G.M: [bild] [bild] Tvåvånings radhus i Stockholm Byggt 1969. Avsmalnande glipa nedåt mellan betong och mexitegel. Som mest är glipan 10 mm bred. Efter 12 cm rakt in i glipan stöter jag på isolering. Väggen är i sol hela dagen Tacksam för tips om bra fogmassa. M.v.h K.G.M
0 svar · 1,3k läst
·
anders07
anders07: [citat] Fick det genom en golvfirma... Ja, jag har lagt klinker sen.
6 svar · 4,6k läst
·
H
hermanolsson: I suterränghuset som är byggt 69 så har nedre plan en oisolerad plattan på mark med syllar i betongen. Ovanpå detta en träkonstruktion med isolering och ovanpå detta ett trägolv. Ska nu renovera nedervåningen och ska då riva ut träkonstruktionen i golvet och sedan ta bort de ingjutna syllarna. Nu till min fråga: När jag rivit ut allt ner till den oisolerade plattan samt tagit bort de
0 svar · 988 läst
S
Skier12345: Varför inte skippa beslagen, snedsåga stolparna med den vinkel du vill ha, limma och skruva fast överliggarna? Själv gjort på detta sätt för tio år sedan, håller fortfarande.
1 svar · 3,4k läst
Henrik.woll
Henrik.woll: [citat] Nja, kattskiten har en tendens att bara dyka upp. Kan vara så att den växer i sand kanske :thinking::crysmile:
30 svar · 17,1k läst
·
Janus82
Janus82: Mjo. För en gångs skull kan jag väl ta på mig att det är min skicklighet som brister. Men berätta inte för min fru att jag erkänner sånt. :) Kan väl nämna att jag åkte till bygghandeln och bytte till kalkbruk så det är bara mitt fel om det ramlar ner. Om någon dag när det har torkat tänkte jag sätta upp renoveringstapet så att jag kan finspackla de sista ojämnheterna.
7 svar · 3,2k läst
·
D
Derbyboy: Bärlinorna i altanen ska var dubbla 45x195. Plintavstånd ca 2,5 meter Virkeslängd 5,4m För att få momentfria skarvar ska skarven göras 1/3 till 1/4 in i nästa fack, dvs ca 62-83 cm. Jag skulle alltså behöva gå ner till plintavstånd 2,2 meter för att kunna göra en momentfri skarv med virke på 5,4m. Är detta korrekt?
0 svar · 2,9k läst
oscarwww
oscarwww: [citat] Flytspacklade på masonit? Är det så bra?
9 svar · 15,0k läst
·
R
RutgerFuchs: [citat] Stort tack för hjälpen! Då kanske kofoten och släggan åker fram redan i veckan.
5 svar · 3,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Rockwool är ingen dålig gissning tycker jag. Dom säljer både ångspärrar och vindduk. Dock så tycker jag det är dåligt skrivet på ritningen om det stämmer.
6 svar · 1,3k läst
·
A
altren: Än så länge ser allt bra ut. Plankan har hasat ner någon cm vilket nog är på grund av att repet tänjts ut något, men det sitter fortfarande som berget. Verkar ha klarat vintern bra. Hållfasthetsmässigt har vi haft två lite större barn på ca 30 kg vardera gunga så högt de kan på varsin gunga, och även om så klart plankan sviktar lite har jag aldrig känt mig nervös över att
23 svar · 60,1k läst
·
V
verktygsgurun: [citat] Fönstret är rätt men dörren är fel. För att kunna göra ett korrekt uppvik på ett bleck måste det ha en bakkant. Bakkanten gör även att blecket blir stabilare.
9 svar · 5,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.