Har idag ett befintligt staket runt min trall typ "Jabo" som på bilden, CC mellan stolparna är 186cm och 70x70mm stolpar. Min tanke är att bygga ett nytt ribbstaket runt trallen med 45x45mm ribbor.

Är det möjligt att ha CC 186cm mellan stolparna om man köra 45x45mm ribbor?

Anledningen till att använda CC 186cm mellan stolparna är för att kunna använda befintliga hål för stolparna i trallen.

• Trädgårdsstaket typ 'Jabo' med vertikala plankor och dekorativa snedställda lister överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B ByggarMartin skrev:
Har idag ett befintligt staket runt min trall typ "Jabo" som på bilden, CC mellan stolparna är 186cm och 70x70mm stolpar. Min tanke är att bygga ett nytt ribbstaket runt trallen med 45x45mm ribbor.

Är det möjligt att ha CC 186cm mellan stolparna om man köra 45x45mm ribbor?

Anledningen till att använda CC 186cm mellan stolparna är för att kunna använda befintliga hål för stolparna i trallen.
Det låter väl lite långt kanske, men om du fäster dom ordentligt med skruv och PU-lim samt tar långa bitar så du täcker 2st sektioner alltså 186 x 2 så styvar du upp det mer. Testa med en 45x45 och skruva upp den någonstans med cc 186 så kan du känna om det sviktar för mycket.

När jag sätter skivor i tak ensam så använder jag 45x45 som är 360cm och som bara fästs längst ute i vardera del för att ha något att lägga skivorna på och det skulle gå att hänga som en apa på mitten utan att den knäcks.

N Nyfiknast skrev:
Det låter väl lite långt kanske, men om du fäster dom ordentligt med skruv och PU-lim samt tar långa bitar så du täcker 2st sektioner alltså 186 x 2 så styvar du upp det mer. Testa med en 45x45 och skruva upp den någonstans med cc 186 så kan du känna om det sviktar för mycket.

När jag sätter skivor i tak ensam så använder jag 45x45 som är 360cm och som bara fästs längst ute i vardera del för att ha något att lägga skivorna på och det skulle gå att hänga som en apa på mitten utan att den knäcks.
Har klurat lite nu, ser att vissa kört CC 200cm på vissa ribbstaket. Tänkte om jag kör 90x90 stolpar för att få det riktigt stabilt. Sedan 45x45 reglar med 28mm avstånd mellan. Och lägga en 45x120 som överliggare. Sätta 2 skruv för varje infästning för 45x45 reglarna. Och kanske som du säger att man försöker köpa 4m längder för att lägga "2 spann"

Varför 90-stolpar? Det stärker väl inte de (som jag uppfattat det) horisontella 45-45-orna.

Du kan använda samma hål som befintliga stolpar men sätta en till däremellan om du vill ha kvar dem.

jonmo jonmo skrev:
Varför 90-stolpar? Det stärker väl inte de (som jag uppfattat det) horisontella 45-45-orna.

Du kan använda samma hål som befintliga stolpar men sätta en till däremellan om du vill ha kvar dem.

En del av staketet kommer höjden att bli 180cm, så tänkte försöka vara enhetlig med dimensionen av stolparna. Samt för att få det så stabilt som möjligt.

Tänk efter nu. Måste du ha staket? En häck behöver visserligen klippas lite men kräver i övrigt inget underhåll. Staket och plank blir ju bara fula och sneda och måste målas. Tids nog kör något fullgubbe ned en bit och då måste man laga. Men det är klart. Orkar man inte vänta på att den kommer upp så är det ju en annan sak.

S SideshowBobBuilder skrev:
Ah, det var en trall. Är det långt ned kanske?
aaah tror inte det passar så bra med en häck runt trallen som är runt poolen tyvärr. Men förstår tanken

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.