A
Avemo: Det är därför man skall ha en bit skiva på baksidan. Rätt utfört blir det starkare än original. Om du lägger upp en bild kanske det går att komma med fler idéer.
5 svar · 2,5k läst
M
MackanM: Bygger med Ytong så väggarna behöver jag ej. Jag vill bara veta om det fungerar. Eller ska man ha ångspärren så fort som möjligt och isolera ända upp . Jag vill ha en varm vind ej kall vind
4 svar · 2,0k läst
·
pokasd
pokasd: Vår hall är orginal sedan 72 och tänkte ljusa upp den lite. Förutom ljusare färg på väggarna tänkte vi även måla trappen vit. Själva målningen är väl inga problem gissar jag, förutom att det lär ta lång tid att slipa/måla. När det kommer till trappstegen så är det korkinlägg i de. Hur byter man ut de bäst och mot vad? Jag har sett att det finns färdiga laminatskivor man
0 svar · 724 läst
A
AnetteL: Hur mycket överhäng bör jag ha då jag ska mura på platta med 200mm lättbetongblock? Räcker det att man klistrar en remsa tex yap2500 eller bör man också ha någon slags fotplåt under första lagret?
0 svar · 1,3k läst
Z
zamen: Tänkte knyta ihop säcken på mitt eget topic med en såhär blev det bild. Efter många turer gjorde vi i höstas slag i saken och öppnade upp för större fönster och altandörrsflytt. Vi fick priser på att helt avväxla öppningen med balkar runt om öppningen och golvbjälklaget. Det var dock alldeles för dyrt så lösningen blev en stålstolpe som fick gå ner i mitten, innanför,
11 svar · 4,4k läst
·
L
Living: [citat] tack ska kolla idag om det finns en slipmaskin i våran by att hyra att börjar med.
9 svar · 8,1k läst
·
O
ollesagustes: Hej, Önskar ritning/byggbeskrivning på isolerat förråd med pulpettak 3.1m x 2.5m
0 svar · 3,1k läst
Tobzter
Tobzter: Nu ligger allt på plats bara räcket kvar då kom en ny nöt att knäcka vi vill ha ribborna på insidan , det står helt still hur man ska lösa det i hörnstolpen, Någon som har ett förslag`? [bild]
21 svar · 5,1k läst
·
J
Joelbit: Hej Jag ska bygga upp en ny toalett (enbart wc, ingen dusch eller golvbrunn) på träbjälklag på ovanvåningen. Min fråga gäller om det finns regler för överlappningen av vägg/golvskivor, alternativt vad som är lämpligast. Pga hur huset ser ut har jag reglat upp väggarna på de golv som ansluter till toaletten, men finns det krav på att tex golvskivorna på toaletten (där är nu
0 svar · 1,5k läst
·
Bjor
Bjor: Försök att drevs så det blir tätt eller ångbroms av trådförstärkt papp. Eller lerklining för det skyddar stockarna mot fukt.
1 svar · 901 läst
·
A
Arjan: Först fick jag skjutdörrar och sen kom plåtslagaren. Och nu finns det glapp mellan plåt och vägg. Om jag tittar på mina andra fönster verkar det att det är limmat ihop. Jag har ingen aning om jag måste limma det, och med vad? Kanske någon vet :) Glapp på både sidorna [bild] [bild] Mitt fönster [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
K
Karbonfader: Hej forumet! Jag bytte trall på balkongen. Sista raden jag skulle lägga såg jag att det fanns rötskador på limträbalken längst ut mot ena stolpen. Balkongen är 10 meter + en vinkel på 5 meter till. Balken jag syftar på är skarvad på stolpe vid 4 meter. Jag vill ju helst byta den utan att skruva bort all trall jag lagt. Första frågan, går det? Tyvärr är alla reglar spikade med typ
0 svar · 4,1k läst
·
A
Anders D: Putsat alla dagar i veckan. Alla väggar putsade på nedanvåningen och gips på andra våningen. Efter 8 år så ser alla väggar på första våningen lika fräscha som dag ett. Andra våningen börjar se lite sliten ut. Så min rekommendation är puts. Lätt att måla, strukturen på putsen ger liv åt väggen.
8 svar · 8,5k läst
Tekniker
Tekniker: Ja exakt, det är min tanke med. Vill bara göra en kosmetisk förändring som inte blir för avancerad eller dyr. Allt kommer vara nybyggt så känns overkill att ställa sig och riva det första man gör. Frågan är om färg är ett bra grundmaterial, tänker ifall färgen släpper från gipset? Eller finns det andra fallgropar med ovan nämnda metod? Kanske ska kolla med en fackman, lär
2 svar · 1,0k läst
major_tom
major_tom: ha återfjädrande grind och ett motbleck av något slag på utsidan i marknivå på häck-sidan. då blir det lätt att komma in, bara att öppna inåt, men hunden kan inte knuffa upp grinden inifrån
5 svar · 2,9k läst
·
major_tom
major_tom: hade ett liknande läge, väldigt skevt tak och rätt låg takhöjd. satte bara nytt spontat virke över det gamla, tänkte att skevheten hörde till charmen. ska man inte dra massa ny el i taket till spottar och dyl känns det onödigt att regla ner.
5 svar · 6,1k läst
·
F
fridde: Jag har en kallmur som är byggd med leca. Tyvärr målade jag den och fick slipa bort all flagnad färg för något år sedan. Som försök till att få det jämt putsades ytan till med putsbruk b. Tyvärr har nu den förbättringen börjat släppa och lämnar efter sig en ojämn yta som ser allt annat än bra ut. Har forumet någon bra idé på vad jag kan använda för att reparera detta?
0 svar · 940 läst
G
Guybrush666: Anticimex tog bort tak i köket för att kolla hur spånskivor ser ut under badrummet pga att vi upptäckte en gammal vattenskada när vi tog upp parkett ur närliggande rum. Anticimex konstaterade att spånskivan var torr. Vad jag däremot såg sedan var ett hål (stort nog att få upp 1-2 fingrar beroende på hur stora fingrar man har) hela vägen upp till gipsskivan i badrummet (våtrumstapet
0 svar · 695 läst
·
N
Näsby: Finns det någon ritning eller specifikation på virkesdimensioner undrar Näsby
0 svar · 718 läst
MathiasS
MathiasS: Om trallen är ordentligt blöt när du lägger den går det säkert bra. Använd rostfria skruv som är segare.
3 svar · 1,9k läst
P
pwskg: Hej, Renoverar övervåningen och har kommit till innertaket. Hade tänkt sätta gips men ser att råsponten är lite vågig/ojämn. Hur känsliga är gipsskivor(renoveringsgips)? Behöver man regla innan?
0 svar · 1,6k läst
M
MatCan: [citat] Jag med. Det där är ungefär så långt mina kunskaper sträcker sig ;-)
5 svar · 7,0k läst
·
Christian Ek
Christian Ek: Kommer även behöva göra ett extra steg längst upp. Som tur var är djupet tillräckligt för att göra det där.
1 svar · 1,9k läst
·
T
tysken: Väggkonstruktion: 400mm Leca med 70mm EPS utanpå, 3mm tunnputs. Skall nu bygga ett uterum (förlängd vår/höst) mot fasad och behöver få tätt. vill helst göra så lite ingrepp i fasaden som möjligt och inte få köldbryggor. Pratar jag med plåtfirma verkar det gälla 30cm höjd och innanför puts. Vilket blir ett stort ingrepp! Hur hade ni gjort? Min tanke var att spåra ett tunt spår
0 svar · 1,4k läst
Vermilion
Vermilion: Jag bygger en trappa av marksten. Jag limmade fast och körde med vanlig fog sand. Nu efter vinter visar det sig att stenarna har trycks lös av isen som bildats i fogarna. Jag ska bygga en liknande trappa igen och denna gång försöka får fogarna täta på något sätt. Har ni något förslag på vad jag ska använda mig av? Om möjlig hade jag velat använda något som liknar klinkerfogen man
0 svar · 2,7k läst
K
KarlmedK: [citat] Hej Thomas, snyggt räcke du har gjort. Tänkte göra ngt liknande men med vajer nertill och en fet överliggare i teak. Bara stolpar som skruvas i sidan på däcket och i teaken. Vad tror du jag ska använda för dimension , vill plattstål som du ca 70x10 mm kan det funka. Med vänlig hälsning, Karl
20 svar · 20,6k läst
·
zacke32
zacke32: Ska försöka övertala min fru! :-) Tack snälla! Med en del fix hemma så behöver man råd/tips av kunniga människor!
6 svar · 10,5k läst
·
acron84
acron84: Håller på att öppna upp en vägg, Den var förberedd för öppning redan mellan 2-3 men det var varit igensatt, min plan är att öppna upp längs den gröna linjen men har tyvärr 2 vattenrör så där får bli en pelare, Där är redan nu 2 korta 45x225 balkar över öppningarna, Är detta genomförbart med att man bytar ut dom mot dubbla 45x220 med stolpar längst ut samt i mitten vid
0 svar · 4,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.