E
Elias2020: Tack för snabbt svar det är dessa jag använt https://www.ikea.com/se/sv/p/fixa-skruv-och-pluggset-260-delar-00169249/
2 svar · 2,2k läst
B
b8q: [citat] Låter bra tycker jag - men jag är inte byggnadsingenjör.
3 svar · 1,9k läst
JA”Snabbe”
JA”Snabbe”: Husfix funkar också,
6 svar · 5,8k läst
·
C
camelspin: Kan vara värt att åka till en riktig såg och köpa hyvlad kvalitetsfuru eller ett ännu bättre trä för snickeriarbete. Klart man kan prova byggreglar men det är risk för att det är billigt trä som inte håller formen. Med tanke på att det skall synas menar jag. Mycket kvist = svårt att måla utsn genomslag lycka till, hoppas det blir bra!
10 svar · 4,5k läst
·
snipstah1
snipstah1: Funderar för tillfället över hur jag lämpligt kan bygga upp golvet inför badrumsrenoveringen och vill få lite feedback och tips kring hur jag tänkt hittills. Vill helst ha möjligheten till att lägga klinkers och vill därmed, som de flesta andra, uppnå en godkänd, lätt och styv konstruktion till en "vettig" kostnad. Tilltänkt konstruktion - Klinkers - Tätskikt - Flytspackel 30-50mm
0 svar · 2,8k läst
·
H
Henrik.S: Bra tråd, hittade den inte när jag sökte innan. Delade meningar alltså (som vanligt här ;)). Men jag skarvar nog där det passar helt enkelt.
4 svar · 4,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] OK, de har ingen mamma att krypa in under då förstås.
31 svar · 7,6k läst
·
B
Bräckan: Hej Hyllan blir ca 95 cm lång 35 cm djup 25 cm hög till en soundbar. Räcker det att limma med typ tech 7 och skruva. Kommer bakstycket att hålla ihop det när man sätter upp den?
0 svar · 620 läst
kristofer12345
kristofer12345: [citat] jag har putsat på cellplast innan men inte slått in pluggarna därför jag fråga men ska kolla, jag kan säga att om du ej vill ha sprickor i längden så lägg nät, är du ej känslig så behövs det inte , men då skulle jag ändå lägga i skarvarna där kommer du få rörelse först..tips
6 svar · 1,8k läst
·
J
justusandersson: Ditt hus har en plankstomme. Varken av dina bilder eller någon ritning kan man direkt se vilka väggar som är bärande. Men man behöver ha en ritning att utgå ifrån för att tolka husets stomstruktur. Detta kräver kunskaper och erfarenhet. Om huset ligger i en stad finns det nog ritningar hos kommunen, annars är det mer osäkert eftersom huset är byggt före 1947, då det blev krav på
6 svar · 1,2k läst
·
M
muraren2: Skillnaden vet jag inte riktigt, har inte kört dom billigare märkena, men ett bra bruk är lättare att jobba med och håller längre, kör på finja eller weber, det kan jag recommendera
2 svar · 1,6k läst
Eklundh
Eklundh: [citat] Luftspalt / Vindpapp på oljad board / Isolering / vindpapp / underlagsspont / gips (underlagssponten är för att resten är uppbyggt på det viset.) Tack för hjälpen och framförallt bekräftelsen på att det fungerar.
6 svar · 4,3k läst
·
prototypen
prototypen: Dagen efter på FM så ska det vara möjligt att slå in vanlig spik med hammare. Med bultpistol är det möjligt att skjuta spik i fullt brunnen betong (typ flera år) Protte
6 svar · 2,8k läst
13th Marine
13th Marine: [citat] Förvisso helt rätt, jag tänkte främst på inhemsk produktion.
11 svar · 10,3k läst
J
Jesper Ronn: Tänkte lämna lite feed-back gällande förrådsbyggnaden som saknade luftspalt där du konsulterade mig. Jag rev panel och playwood och monterade nytt (allt samma). Regelverket var i skick utom på något enstaka ställe där jag bytte en bit. Målade därefter allt med linoljefärg enligt ditt tips. Var rätt noga med gersågning av ändträ och strök enligt instruktion. Färgen var trevlig
7 svar · 2,9k läst
N
Nygge72: [citat] Tackar! Skall kolla upp denna
11 svar · 2,5k läst
·
useless
useless: Det krävs väl bygglov där hållfasthetsberäkningarna redovisas så du måste nog blanda in en konstruktör?
3 svar · 875 läst
·
TheImprovisor
TheImprovisor: Har gjort en utbyggnad som bl.a. skall hysa ett badrum. Måste därför få rör från gamla delen till utbyggnaden. Avloppet kan jag dra genom en ventil i den gamla grunden, med hur gör jag med vattnet? Kan jag gå genom reglarna mellan gamla och nya byggnaden med rören, så att jag kommer ut i trossbotten på utbyggnaden, eller försvagar det regeln för mycket? Väggen är fem meter lång.
0 svar · 592 läst
A
_ametist_: Ja, det har jag också funderat på. Förstör man inte garderoben med det?
13 svar · 6,3k läst
B
bossespecial: Det går inte att generellt säga vad en skruv tar i skjuv resp. drag då flertalet faktorer spelar in, exempelvis typ av knutpunkt, vilka material man ska sammanfoga, i vilken miljö knuten finns etc.
3 svar · 2,9k läst
anders07
anders07: Det ska fungera. Du kan ta husfix för det men jag skulle ha lagt lite tjockare på utsidan (40-50 mm).
1 svar · 1,5k läst
Tess.t
Tess.t: [citat] Jo men det har vi nog koll på :) tänker mer på själva gipsskivan med kakel på hur mycket den tål. Har ju hört historier om gipsskivor som gett med sig när man hängt för tungt på..
2 svar · 2,2k läst
P
PåLandet: Jag borde haft spjälorna massiva det hade sparat mig borrningen. Men jag borrar ett 5mm hål för spjälorna uppe och nere. Bestämde först efter jag tagit hem material att jag skulle galva det. Nu har jag material hemma så det får bli rör denna gången även om massivt hade varit enklare. Räcket är för ren utsmyckning och eftersträvar ett smäckert intryck och därav har jag valt tunna
3 svar · 1,5k läst
·
E
Eld: Så ofattbart korkat att byggvaruhusen bara säljer lackade eklister! Jag behövde några meter foglist av ek (8*21) men den tycks inte finnas att köpa obehandlad. När slutade de sälja obehandlad list? Då återstår alternativen att antingen stå och slipa bort lacken eller att köpa planhyvlat (som finns obehandlat) och sedan såga och fräsa listen själv.
0 svar · 749 läst
M
MoggeS: Japp det blir alternativ 1! Letar just nu någon som kan pumpa EPS-betong. :)
2 svar · 1,7k läst
K
krilleknug: Hej, Jag bygger pergola med skärmtak (korrugerad plast) och har lite funderingar på hur jag ska lösa takdelen. Golvet (trall) är i princip redan klart och jag har 2 stolpar som ena sidan av golvet (och senare taket) ska vila på. Den andra sidan ska vila på en bärlina fäst i en existerande byggnad. Det är ca 3 m mellan stolparna och ca 3 meter mellan stolparna till väggen, dvs ungefär
0 svar · 1,8k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Jag hade gjort om det till två mindre luckor som går att öppna lite lättare. Gångjärn har jag tyvärr inget tips om
1 svar · 3,6k läst
·
V
Vante: Kolla upp om det funkar med rader av cellplast S300.
1 svar · 2,2k läst
JA”Snabbe”
JA”Snabbe”: [citat] Det är ett betydligt mer tidskrävande men trevligt alternativ.
5 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.