1 916 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Infästning limträbalk
Hej.
Jag har planer på att öppna upp i fasad en tre meters öppning. En limträbalk är dimensionerad men är lite fundersam över infästningen.
Min tanke är att den skruvas på insidan och fäst i varje pelare med två stycken genomgående skruv. Det blir två pelare som kapas och då fästas i totalt fyra inklusive de två bärande.
Låter detta som normalt förfarande?
Mvh
Jag har planer på att öppna upp i fasad en tre meters öppning. En limträbalk är dimensionerad men är lite fundersam över infästningen.
Min tanke är att den skruvas på insidan och fäst i varje pelare med två stycken genomgående skruv. Det blir två pelare som kapas och då fästas i totalt fyra inklusive de två bärande.
Mvh
Om du menar att limträbalken endast bärs av några skruvar skulle jag vara tveksam, man vill att lasten ska kunna tas upp rakt ner i en ”pelare” eller stående regel. Jag skulle jacka ur reglarna så att limträbalken kommer ”in” i dem också.O Oskar Ståhl skrev:Hej.
Mvh
Eller sala på de stående ”pelarna” med extra stående reglar under limträbalken.
Det var ungefär så jag misstänkte. Jag hade tänkt två stolpar bredvid pelarna som skall behållas så att lasten tas upp rakt ner i limträbalkens ändar. Hur mycket skall jag jacka? De är 100x100. Blir det bra med 50mm?B b8q skrev:Om du menar att limträbalken endast bärs av några skruvar skulle jag vara tveksam, man vill att lasten ska kunna tas upp rakt ner i en ”pelare” eller stående regel. Jag skulle jacka ur reglarna så att limträbalken kommer ”in” i dem också.
Eller sala på de stående ”pelarna” med extra stående reglar under limträbalken.
Klicka här för att svara