Hej, jag behöver hjälp med konstruktionen av en altan. Håller på med en altan med måtten 3600x5750m.

Den vilar på 9 plintar fördelat på 3 rader. De två främre raderna är nedgrävda i marken, medans bakersta raden är special pga det finns en stödmur till huset under.

Altanen är ej förankrad i huset då jag vill att de skall kunna röra sig fritt ifrån varann utifall de vill röra på sig.

På plitarna ligger sen bärlager 195x45 och golvreglar uppepå det 145x45. Jag har dessutom satt ut extra ”stödben” som vilar på betongplattor uppepå mark.

Problemet jag stött på är att konstruktionen ”svajar” om jag forcerar den rörelsen. Inte sidledd, där är den stum, men framåt/bakåt rör den på sig. Jag vill ju att den skall vara stum helt och hållet, så nu skulle jag behöva hjälp med hur jag kan ”låsa” konstruktionen så den ej ”svajar”

Jag funderar om jag kan sätta reglar på utsidan eller undersidan av bärlinorna så jag låser fast dem tillsammans, om det skulle göra att den då blir stum? Tänker att om jag sätter på utsida så fäster jag med 90 graders vinkeljärn som i sin tur ”låser”, alternativt skruva fast dem i underkant på bärlinorna?

Eller bör/ska jag göra på annat sätt för att få bort ”svajet”. Går jag bara på golvet är den ju stabil, men man vill ju att det skall vara helt stumt alltid.

Min tanke är att sätta kjol runt om så jag antar att det i sig kommer stabilisera en del. Men vill gärna höra åsikter om någon kan detta bättre Altan under konstruktion med bärlager och stolpar på plintar, ojämn undergrund med stödmur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altanunderkonstruktion med bärlager och golvreglar på plintar, ej förankrad i huset, på grusunderlag.
Skapa konto
Altan under konstruktion med träreglar och plintar vid röd stuga, byggmaterial synligt på marken.
Skapa konto
Halvbyggd altanram på plintar med synliga stödben och betongplattor på en grusunderlag.
Skapa konto
Grundkonstruktion av altan med plintar och grus, intill röd stuga under uppbyggnad.
Skapa konto

Sätt krysstag på lämpliga ställen i den riktning det svajar mellan stödbenen på undersidan.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Sätt krysstag på lämpliga ställen i den riktning det svajar mellan stödbenen på undersidan.
Jag har ju 3 stödben i ytterkant så det skall räcka att sätta krysstagen där då eller?

Börja med att sätta krysstag, förslagsvis 45x70 mellan de yttre plintarnas stolpar i rad 2 och 3. (De två bärlinorna längst ut från huset, med trästolpar mellan bärlina och plint.)
Om du tycker att det blir tillräckligt stabilt kan du stanna där. Är nog ändå bra att göra även i mitten.

Även om det är stabilt i sidled så skadar det inte att göra ngt liknande där. Det bör fungera att sätta snedstävor från nedre delen av stolparna* upp till bärlinan i ca 45 graders vinkel. Även här de två yttersta bärlinorna/plintraderna från huset.
* De som är fästa i plintjärn.

Oldboy Oldboy skrev:
Börja med att sätta krysstag, förslagsvis 45x70 mellan de yttre plintarnas stolpar i rad 2 och 3. (De två bärlinorna längst ut från huset, med trästolpar mellan bärlina och plint.)
Om du tycker att det blir tillräckligt stabilt kan du stanna där. Är nog ändå bra att göra även i mitten.

Även om det är stabilt i sidled så skadar det inte att göra ngt liknande där. Det bör fungera att sätta snedstävor från nedre delen av stolparna* upp till bärlinan i ca 45 graders vinkel. Även här de två yttersta bärlinorna/plintraderna från huset.
* De som är fästa i plintjärn.
Då krysstag är nytt för mig, kan jag då sätta en regel på var sida om stolpen eller måste ”krysset” sitta på samma sida av stolpe om du förstår hur jag menar

Det går utmärkt att sätta en regel på varje sida om stolparna.

Oldboy Oldboy skrev:
Det går utmärkt att sätta en regel på varje sida om stolparna.
stort tack. Skall prova detta

N Nygge72 skrev:
stort tack. Skall prova detta
En fråga till. Då plintraderna ej sitter helt rakt, bör jag bygga på plintstolpen så regeln kommer rakt, eller går det lika bra att de sitter lite ”snett” om du förstår hur jag menar?

Antar att du menar mellan plintraderna? Ser ut som att plintarna kanske inte är helt i linje?

Hur som helst så går det bra att låta dem gå lite snett. Det kan inte röra sig om så stora skevheter.
När snedstöttorna går lite snett på det hållet (också) så betyder det att kraften får en liten del som kommer att gå i sidled. Om då snedstöttor även sitter i sidled så tar de upp krafterna.

Oldboy Oldboy skrev:
Antar att du menar mellan plintraderna? Ser ut som att plintarna kanske inte är helt i linje?

Hur som helst så går det bra att låta dem gå lite snett. Det kan inte röra sig om så stora skevheter.
När snedstöttorna går lite snett på det hållet (också) så betyder det att kraften får en liten del som kommer att gå i sidled. Om då snedstöttor även sitter i sidled så tar de upp krafterna.
Det var ej så stor skillnad som jag trodde när jag kollade närmare så jag körde på. Jisses vilken skillnad det blev i stabilitet. Har dock ännu bara satt kryss på de yttre som du sa. Lite rör den sig, men nu är det en ”naturlig” rörelse som jag räknat med då jag ej förankrat i hus. Men skall staga upp några fler så blir det nog helt still. STORT TACK!!

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Det bör även räcka med två diagonalstag i ett V från främre yttre stolparna som möts i vid mittenstolpen i bakre raden.
Skruvlimmade liggande 45x95 mot bärlinornas underkant.

Så här:

Underifrån bild av träkonstruktion med ett diagonalt stag, skruvlimmade balkar och tillfälligt byggmaterial.
Skapa konto

På bilden var bara ena diagonalsträvan ditsatt.
Allt annat "krafs" på bilden som sitter på stolparna är bara tillfälligt under bygget och togs bort när
trallen lades.

/Göran

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Det bör även räcka med två diagonalstag i ett V från främre yttre stolparna som möts i vid mittenstolpen i bakre raden.
Skruvlimmade liggande 45x95 mot bärlinornas underkant.

Så här:

[bild]

På bilden var bara ena diagonalsträvan ditsatt.
Allt annat "krafs" på bilden som sitter på stolparna är bara tillfälligt under bygget och togs bort när
trallen lades.

/Göran
Tackar! Skall kolla upp denna

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.