J
justusandersson: Som gammal växthusbyggare och -användare tycker jag att växthus ska vara på ca 50 kvm för att vara användbara. Med de mått som då blir fallet tycker jag man ska fundera på andra sätt att bygga stommen. Förslaget från @bossespecial i inlägg #9 med ramar som bärande för nockbalken tycker jag är bra. Då kan du få ner dimensionerna och dessutom tillverka det mesta själv. Jag gjorde
16 svar · 3,6k läst
Magnus E K
Magnus E K: Vad ska du göra med väggen sen? Det finns speciella spärrtapeter som hindrar att radon från väggen tar sig ut i rummet.
8 svar · 3,7k läst
·
M
Magnus21: Tackar, ska titta på detta och planera ngn form av slipning!
5 svar · 3,1k läst
·
J
jesper---: [citat] Budget ftx? Att ha i huset, jag har ju även kamin som jag kan köra lite mer i vinter, blivit så lat med luftvärmepump.https://ventilationsexpressen.se/rumsventilationer/thermex-thr100-med-varmeatervinning Skaffar ett par ventiler imorn, utsuget till vinden avvaktar jag tills jag hittat en som känns säker nog, sågspån, el och fukt blir inte roligt ihop.
4 svar · 1,6k läst
ricebridge
ricebridge: Jag skulle absolut utnyttja det faktum att du har två väggar i vinkel. Då kan du ju få fästpunkter på två sidor istället för en, det blir betydligt stabilare. Plus att du kan göra ett lite större tak än annars; när du kommer hem med tunga matkassar i november och ska försöka rota fram husnyckeln kommer du att vara tacksam för det. Sen skulle jag också se till att få lite fall
1 svar · 3,0k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Inte den bästa av slangar kanske, men nog lär den där hålla för lite jordtryck om den den grävs ner någon dm.
10 svar · 2,6k läst
useless
useless: Någon form av ångbroms behövs.
1 svar · 1,8k läst
S
sepani: [citat] Vi kör luft/vatten vp
8 svar · 11,3k läst
Höghus
Höghus: Det blev Bauhaus folierade spånskiva. Folien är lite ömtålig, men skivorna går att måla om man vill. [bild] Fick också testa min senaste uppfinning, lilla Dewalten, 32mm avloppsrör, lite slang från en skrotad skotork och en skiva frigolit. Det suger både från cirkelsågens originalutsug och direkt vid bladet. Nästan dammfri sågning av takskivorna [bild] /Höghus
4 svar · 2,8k läst
·
D
Dr Jumping Jack: [citat] Bättre att sätta balken med distans mot fasaden så man har en luftspalt, allra bäst att inte alls fästa i fasaden!
24 svar · 16,8k läst
·
Matti_75
Matti_75: Om du vill bygga igen med skivor så fäster du LP50 stålprofiler på båda sidor lagomt långt in så du får plats med plyfa/osb och minerit på den kalla sidan och plyfa/osb på den varma sidan. Sätt plastfolie mellan plyfa och gips på den varma sidan och fyll utrymmet med isolering.
6 svar · 1,8k läst
·
J
JF.: Såg den här infästningen https://www.altanbygge.nu/produkt_detalj.php?ID=62&Cat_ID=8#prettyPhoto Det skulle spara mig en hel del jobb. Men frågan är hur stadiga stolparna blir, vad tror ni?
0 svar · 625 läst
Amazonic
Amazonic: Hittar inget sånt på Bauhaus lr k-rauta som jag har närmast till. 25mm tjockt,bredd inte så noga,sågat duger gott. Är jag blind?
0 svar · 1,5k läst
Oldboy
Oldboy: Byggvinklar är skitfula, och går inte att kamoflagemåla, så om man besitter ett uns av estetiskt sinnelag så använder man inte sådana i synliga konstruktioner. Skråspikning, tappning, urjackning etc är klassiska metoder.
3 svar · 1,9k läst
T
Tacobob: Jag ska byta ut plasttaket på uterummet och tänkte, eftersom bärlinan är monterad på yttre lockpanelen, få under en dropplåt för att undvika regn mellan locken. Jag har dock dåligt med utrymme eftersom bärlinan för balkongen är fäst precis ovanför plasttaket. Se bilden. Har ni tips på hur jag kan göra för att täta på bästa sätt? Att flytta på någon av bärlinorna är inte
0 svar · 2,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det sägs att om man målar tunt 2 ggr så sitter det hyfsat. Även om många trähandlare verkar ha dåligt sortiment av sågat hemma så är det std-virke som går att beställa.
2 svar · 1,2k läst
Oldboy
Oldboy: Insektsnät vid alla öppningar. Men det är svårt att hålla getingar ute. Inte mkt till öppning de behöver. Kvisthål, eller så småningom om några penelbrädor vrider sig eller bågnar, krokar etc så kan det bli springor. Normalt kan de inte ställa till så mkt skada. Då är gnagare betydligt värre.
1 svar · 1,1k läst
H
hrt: Jag bygger min första altan och är snart klar med stommen men börjar tvivla på min konstruktion, behöver lite input på vad jag behöver förbättra. Altanen är 12 x 3.7 meter och ligger på betongplattor. 120 mm reglar på cc 60 som skall få 28x145 trall ovanpå. Nu börjar jag tvivla och det är ett par saker jag är orolig för. 1. Spännvidden Just nu är det 3 stödpunkter så
0 svar · 2,2k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: https://www.isover.se/applications/innervaggar
1 svar · 1,9k läst
P
Petra66: Hej Tack för hjälpen Har nu varit & köpt ny bit för att täcka igen hålet Mvh Petra
2 svar · 1,7k läst
·
C
C.Lundin: Libellen är inte likadan åt det hållet helt enkelt. De är ju inte i formen av ett rätblock.
1 svar · 1,5k läst
ogrens
ogrens: Hej Jag har tänkt att bygga en ny trappa till uteplatsen på baksidan av huset och har lite/ingen erfarenhet av att snickra, men någon gång måste man ju börja? Jag hittade den här "ritningen" på nätet men den saknar information om hur mycket material som kommer gå åt. https://bolist.se/guide/entretrappa/ Vågar jag ge mig på detta bygge när den saknar mått osv? :/ Jag hade tänk mig
0 svar · 1,2k läst
L
lyft: Hej! Nu när jag jag tagit bort färgen så ser jag en spricka ca 10cm lång, i trätrappan vagnstycke (vet ej vad det är för trä). Tänkte självklart att jag skulle fylla sprickan med något men frågan är vad? Har köpt träspackel för mindre skavanker och hålor men vad ska jag ha för fyllnadsmaterial till sprickan? Läste att någon hade använt epoxy för detta. Men vilk vilka
0 svar · 733 läst
N
nht1: Är fortfarande till att det finns mycket att skruva i. Tog en bild som visar hur det ser ut rund stors delar av dörren. Får se när jag sågar ut ramen.
3 svar · 1,6k läst
·
H
harrry: [citat] I tex ett gammalt kök med blankt tak skulle jag alltid tvätta taket, även om jag ska måla med proffs färger...
13 svar · 24,2k läst
Jonatan79
Jonatan79: Jag tror ni blir tvungna att sätta ett stående limträ där dom liggande möts tyvärr. Ta kontakt med takstolsförsäljare, ni behöver ändå bygglovsritningar för bärigheten.
1 svar · 5,1k läst
·
Larsa
Larsa: [citat] Jo det funkar ju, sen gör det ju lite ,ont i ögonen för oss som vet hur det borde vara gjort :D
7 svar · 3,4k läst
·
GoC
GoC: [citat] Varför det, eventuella skadliga ämnen har absolut avtagit med åren. Och framförallt så är dom nere i golvkonstruktionen, inte inne i huset och där nere befinner du dig aldrig ändå. Lägg delar av pengarna på lite bättre ventilation istället.
6 svar · 2,3k läst
·
B
Blixtmaskin: Kanon, tackar för tipsen, får kolla om någon har uv-beständig film.
4 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.