Hur vet jag om en vägg är bärande eller ej. Håller på och renoverar ett litet kök och vill ta bort en del vägg.
Har inga ritningar på huset.
Kan man kontakta någon på kommunen för ritningar?
Eller kanske någon ser direkt på bilderna om det är bärand?

Jag är helt vilsen

• Takbjälkar och en möjlig bärande vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum där en del av väggen tagits bort, visar träreglar och en träklädd takstruktur.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion inuti ett kök med synliga bjälkar och reglar, möjlig indikation på en bärande vägg.
    Skapa konto
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det kan finnas ritningar hos kommunen.

Hur gammalt är huset?
Är det vind eller våningsplan ovanför?

Skulle tippa på att om de sitter under "planktaket" är de inte bärande (ditsatta i efterhand) medan om planktaket är satt efter väggarna resta så är de bärande

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det kan finnas ritningar hos kommunen.

Hur gammalt är huset?
Är det vind eller våningsplan ovanför?
Huset är byggt 1945 och det är en våning plus vind ovanför.

BirgitS
Fanns det någon enkel ritning i prospektet från mäklaren?

BirgitS BirgitS skrev:
Fanns det någon enkel ritning i prospektet från mäklaren?
Vi fick nån blekt ritning som vi slängde efter något år då den var så blekt att den var oläslig.

Men om jag får tag i ritning, borde det stå med där vilka väggar som är bärande?

Ditt hus har en plankstomme. Varken av dina bilder eller någon ritning kan man direkt se vilka väggar som är bärande. Men man behöver ha en ritning att utgå ifrån för att tolka husets stomstruktur. Detta kräver kunskaper och erfarenhet. Om huset ligger i en stad finns det nog ritningar hos kommunen, annars är det mer osäkert eftersom huset är byggt före 1947, då det blev krav på byggnadslov i alla kommuner.Finns inga ritningar hos kommunen kan du göra enkla sådana själv. Planlösningen med grova mått och fönsterplaceringar kommer man långt med.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.