Jag ska bygga en möbel som i stil ska likna en tunna. Så runt den vill jag ha stålband. I den vanliga handeln hittar jag bara på rulle och det är inte stadigt nog för min del. Så frågan är om det finns något ställe som säljer tunnband i olika dimensioner?

Måste ju finnas någon som vet? :)

Blir nog svårt att få tag i då det är omkretsen som bestämmer för bandet , har du pratat med en plåtis av äldre sort , dom är rätt kluriga och kan göra dina band efter beskrivning.

Eftersom det inte görs så mycket tunnor idag så tror jag inte riktigt det finns tunnband att köpa (jag har gärna fel då jag själv skulle vilja göra några tunnor)

Spontant låter en plåtslagare som fel yrkeskategori, skulle snarare tro en smed?

J jonaserik skrev:
Blir nog svårt att få tag i då det är omkretsen som bestämmer för bandet , har du pratat med en plåtis av äldre sort , dom är rätt kluriga och kan göra dina band efter beskrivning.
Jo, var rädd för det, att efterfrågan är låg...

Antar att vanligt plattstål skulle duga utmärkt, 20x2 eller kanske 25...

13th Marine 13th Marine skrev:
Eftersom det inte görs så mycket tunnor idag så tror jag inte riktigt det finns tunnband att köpa (jag har gärna fel då jag själv skulle vilja göra några tunnor)

Spontant låter en plåtslagare som fel yrkeskategori, skulle snarare tro en smed?
Det görs många tunnor för framställning av sherry och whisky även idag. Fast inte i Sverige förstås.

Bildgoogla "fassreifen" eller "barrel hoop"

Redigerat:
"Problemet" med tunnband (om inte jag minns fel) är att man sätter de på tunnan då de är glödgande varma, bandet krymper sedan när det svalnar..

Men om man inte vill åt funktionen att de spänner ihop träet kan vilken plåtverkstad som helst med en vals/engelskt hjul/tillräcklig fantasi göra ringar i stål..

Violina Violina skrev:
Problemet" med tunnband (om inte jag minns fel) är att man sätter de på tunnan då de är glödgande varma, bandet krymper sedan när det svalnar..
Om de sitter på riktiga träfat behöver de inte värmas. Fatet är ju större mot mitten så banden kan slås ned tills de klämmer tillräckligt hårt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det görs många tunnor för framställning av sherry och whisky även idag. Fast inte i Sverige förstås.
Förvisso helt rätt, jag tänkte främst på inhemsk produktion.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.