10 238 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Vart får man tag på tunnband?
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Måste ju finnas någon som vet? 
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Eftersom det inte görs så mycket tunnor idag så tror jag inte riktigt det finns tunnband att köpa (jag har gärna fel då jag själv skulle vilja göra några tunnor)
Spontant låter en plåtslagare som fel yrkeskategori, skulle snarare tro en smed?
Spontant låter en plåtslagare som fel yrkeskategori, skulle snarare tro en smed?
Du kan ju kontakta detta företaget och höra vem som levererar till det.
https://www.tunnor.se/
https://www.tunnor.se/
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 930 inlägg
Antar att vanligt plattstål skulle duga utmärkt, 20x2 eller kanske 25...
Medlem
· Blekinge
· 12 245 inlägg
Det görs många tunnor för framställning av sherry och whisky även idag. Fast inte i Sverige förstås.13th Marine skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 245 inlägg
Bildgoogla "fassreifen" eller "barrel hoop"
Redigerat:
"Problemet" med tunnband (om inte jag minns fel) är att man sätter de på tunnan då de är glödgande varma, bandet krymper sedan när det svalnar..
Men om man inte vill åt funktionen att de spänner ihop träet kan vilken plåtverkstad som helst med en vals/engelskt hjul/tillräcklig fantasi göra ringar i stål..
Men om man inte vill åt funktionen att de spänner ihop träet kan vilken plåtverkstad som helst med en vals/engelskt hjul/tillräcklig fantasi göra ringar i stål..
Medlem
· Blekinge
· 12 245 inlägg
Om de sitter på riktiga träfat behöver de inte värmas. Fatet är ju större mot mitten så banden kan slås ned tills de klämmer tillräckligt hårt.Violina skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden