Byggmaterial & Byggteknik
justusandersson: Det är någon form av byggsystem som säkert är ganska genomtänkt och som optimerar materialåtgång och hållfasthet. Helst ska man veta hur det är uppbyggt. Det går säkert att få tag i dokumentation på nätet.
MoggeS: [citat] Problemet med att regla upp en vägg ser du på bifogad bild. Största delen av innerväggen ska gå tvärs stålbalkarna, en stålskena kommer endast vila på stålbalkarna (70-80 cm CC) men det kanske räcker? Får testa hur det blir.
hydrolift: Jula har tyvärr oftast slut på just 6x120 i sina återkommande erbjudanden med skruv i kartong och de har tyvärr inte likt Biltema utlämning av varuhusets sortiment utan de kör "Drive In" från Skara-lagret. :cry: Så det blir därför lite besvärligt om man inte vågar sig in. Finns det något ställe online som säljer Hecos eller motsvarande skruv för liknande priser - 249 kr för 300
Jiji: [citat] Då är det nog bäst att försöka tvätta bort den. Jag har hört att det ska gå snabbare om man använder tapetklister, men inte prövat själv. Eller så spänner ni upp ny papp över den gamla och målar med en färg ni väljer.
perlan77: Återupplivar en gammal tråd med liknande fråga. Jag murar ett garage med pulpettak och takstolarna är balkar istället för fackverk. Tanken är att mura ena långsidan till 2400 och andra till 2900 och respektive sista skift muras med U-block som fylls med betong. Gavlarna muras likt en trappa och snedkapas i linje med takstolen Men om jag sätter ett hammarband och ställer balkarna (de
PNO: Leca brukar muras med B-bruk, så det blir bra. Om det är stora hål så är det praktiskt att ha lite skärvor av lecablock till hands som du kan sticka in i bruket så det inte blir en jättestor bruksklump. Det motverkar dels att lagningen rinner iväg och dels motverkar det krympsprickor. Då det är viktigt att du verkligen fyller skadan från botten så bör du skaffa dig en fogslev innan
Johan456: MDF, målad med snickerifärg går utmärkt. Här står det krukor på och det spills, dock inga märken. Nåja, efter x år kan man behöva bättra på men MDFen är inte skadad. Mina är målade med Alcro, V-Mill, halvblank.
Rabbithole: Murning tar längre tid och materialet är dyrare, fast det känns tryggt med sten på något sätt. Utländska murare är ju ett sätt att få ner kostnaden som många gör
Freka: Hej! Planerar för att lägga klinkers på källargolvet (källarhallen) med komfortvärme. Har kollat på T2 röd med dess isolerskiva (denna kan man limma klinker på direkt, på så sätt sparar man takhöjd. I mitt fall är höjden 2.10) Har talat med Nvent som tillverkar golvvärmen och de rekommenderar att man lägger platonmatts mellan golv och isolerskiva för att undvika fuktvandring som
ptlf: [citat] Men då låter det som ett dyrare alternativ än vanligt glas om det behövs beläggning men tack för råd.
Sharky58: Expanderbult och kupolmutter torde väl vara snyggt. Jag hittar M12 Rostfri Kupolmutter i stycke från rostfriskruv.se . Största kupolmutter i mässing jag hittar just nu är M10. Vad jag förstår går det bra att blanda rostfritt och koppar. /Göran
Stickan56: [citat] Här kommer lite kuriosa:: Ingenjören heter GEORGE FREDERICK CROESSANT. och patenterade "Molly" 1934. Stickan
Lilla-Lila: [citat] Hej! Vart hittade du bilden? Jag vill bygga precis samma sak men har noll erfarenhet :seenoevil:
justusandersson: Takbjälkarna behöver vara av limträ i den snözonen. Förslagsvis 42x270 mm på c/c 600 mm. Om varannan takbjälke ligger rakt över en regel och varannan ligger mitt på kantbalken så duger 45x170 C 24. Där hänger inte programmet med.
DjCheat: Hej. Jag är på desperat jakt efter sådana här välvda stenar -> https://www.lowes.com/pd/Flagstone-Allegheny-Retaining-Wall-Block-Common-4-in-x-11-in-Actual-4-in-x-11-2-in/4686343 Kan dock inte hitta någon återförsäljare här i Sverige som har dem eller något liknande. [bild] Vet att S:t Eriks har välvda murstenar (AWS Windsor) men de har lite för många vinklade kanter och flärpar
Squall Leonhart: Det skulle ha kunnat vara det faktiskt. När jag hade rivit ut allt tänkbart som satt som ytskikt på insidan av rummet så visade det sig att det en gång i tiden hade varit ett garage där då en garageport och ytterligare ett fönster till rummet var igenmurat. Vad som dock talade emot tanken om ventilation är att "pelaren" stod på det gamla golvet, det gick varken någon kanal genom golvet
Cheesen: [citat] Jo så är det, men man måste också ta hänsyn till tandens vinkel där det ska vara fint. Ett så hårt material som kitchenboard är svårsågat.
Argastesnickaren: Glesen är spikad i 48*220 bjälken som är ritad till höger om det inringade. Bjälken ligger nog på andra hållet i verkligheten men är inritad så att den syns på ritningen. I tomrummet verkar det inte finnas mer som typ stegdämpande isolering utan är precis som du skriver ett tomrum.
Mattias E Svensson: [citat] Det var helt klart en tunn plast som satt där, mycket tunnare än den som används idag och den satt bara i tak, mot yttervägg och mot kattvind. Det satt blandat gips och någon spännpapp. Kan mycket väl suttit tretex tidigare för jag tror heller inte den där plasten suttit där sedan 1958.
mexitegel: Nope, huset kommer sannolikt lösas in inom några år så varvningen lagt någon energi på det.
Hep: Även trappor som är tänkta att backa nedför (t ex på båtar) har normal steghöjd, liksom extra branta trappor. Att det någon gång skulle vara bättre med halvhöjd kan jag inte se.
PO21: Tack Stefan, det är ju såklart inte superkrångligt, så varför letar jag ens andra vägar ja... Tack för svaret, jag kör med vitt fix. //PO
Mpalmqvist: [citat] Så här blev det. Sågade spår med jämna mellanrum, skarvade dock på sista delen.
JF.: Hittat en bild på ett altanräcke som vi gillar. Frågan är vad för material som ska användas till det räcket. Använder man panelbrädor blir det ganska rustikt och inte så fin finsh. Vad skulle ni använt för att bygga ett sådant räcke?
Elias2020: Tack för snabbt svar det är dessa jag använt https://www.ikea.com/se/sv/p/fixa-skruv-och-pluggset-260-delar-00169249/