Byggahus.se

Skjuta betongspik med bultpistol i nygjuten betong?

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Jag har frågat betong-lev mfl om efter hur lång tid jag kan skjuta spik för att fästa valvform (planja combidäck) i nygjutna väggar. Är det någon som vet något riktmärke hur länge betongen skall få vara i fred innan jag börjar skjuta fast form i den?

Mvh

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Ett par tre veckor skulle jag gissa, men nån borde kunna ge bättre svar

3. C
    Medlem · Nivå 11
    Vad är det för betong du gjutit med? Dagen efter borde inte vara några problem under sommaren.

4. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Jag hade också sagt dagen efter om det var att fästa väggform på valv. Men inte valvform mot nygjuten vägg.

5. 7gren
    Medlem Nivå 1
    När man skjuter i betong pressar spiken undan betongen som i sin tur trycker tillbaka mot spiken och det är friktionen som håller spiken på plats. Därför är det viktigt att betongen stelnat ordentligt för att säkerställa infästningens hållfasthet. Jag hade väntat någon vecka (beroende på omständigheter, betongtyp osv) om det är valvform.

Är det bara för att tillfälligt fästa upp någon regel utan bärighet exv kan man ofta köra dagen efter.

6. C
    Medlem · Nivå 11
    Givetvis ska plåten sitta fast, men den läggs ju på väggen så det är ju bara för att den ska ligga kvar på plats egentligen.
    Det hade varit lite mer krävande om någonting skulle hängas i väggen.

7. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Dagen efter på FM så ska det vara möjligt att slå in vanlig spik med hammare.
    Med bultpistol är det möjligt att skjuta spik i fullt brunnen betong (typ flera år)

Protte