J
justusandersson: För mycket stök annorstädes för att hinna med utlovad "skiss", men här kommer den. [bild]
125 svar · 18,2k läst
·
K
K_Gul: [citat] Att borra hål är inget problem, det första hålet är nästan 5 cm djupt. problemet är att taket är så poröst så ingenting fäster och hålet blir bara bredare och bredare när man drar i plugg. Så nåt hårt netongtak är det inte. Kanske lättbetong?
8 svar · 2,7k läst
·
S
sixten88: Jag hade köpt betongen och leveransen med fixare och gjutit allt vid ett tillfälle. Däremot kan du sektioners de olika rummen för att lättare lägga ut i nivå.
11 svar · 3,5k läst
B
Boan: Hej. bygger en friggebod och den står på plintar över berg, det kommer rinna in vatten vid regn under den. då den ligger så lågt, kommer ventilation under grunden ske via en luftspalt runt bjälklaget på Långsidorna, frågan är hur mycket den behöver ventileras? Normal krypgrundsrekommendation skulle ge 4 st 100mm runda ventiler. Dvs 0.03 m2 ventilationsyta. Kör ju uppvärmt,
0 svar · 803 läst
H
HedvigH: Vi planerar att bygga ett enkelt cykelförråd med väggar, men utan golv. Planen är att gjuta plintar för väggarna, men vi är lite osäkra på grunden. Det vi tänkt är att gräva ur 20 cm, lägga en markduk i botten och fylla på med någon form av grus. Frågan jag har är vilken typ av grus man bör använda när gruset både ska fungera både som dränering och golv.
0 svar · 1,2k läst
N
nerminmesic: Tack för alla svar men blev att tvn blir kvar på tv-bordet.
8 svar · 5,4k läst
Violina
Violina: [citat] Jag blir verkligen inte förvånad..
16 svar · 3,0k läst
S
Stefan84: Hej igen. Jo jag har ännu inte gjort något åt fasaden på huset. Det har varit, och är så mycket annat att göra i år. Dessutom såg det ju så bra ut i mars när jag tog hål i väggen. Men tankarna snurrar givetvis på hur jag ska göra när det blir dags att genomföra projektet nästa år. Jo nu har ju jag akrylatfärg målad på timmerplanket, utan luftspalt bakom och med
16 svar · 4,2k läst
·
PNO
PNO: På 60-70-talet var det vanligt med ett tak av råspont av en rätt grov kvalitet som man sedan monterade en sorts spännplast på, ungefär som äldre tiders pappspända tak. Förmodligen är det ett sådant som skurits ner och sedan har råsponten målats. Är det plant nog kan du skruva direkt i råsponten. Annars kan du skruva glespanel i råsponten och gipsen i glesen. På så vis är det
2 svar · 3,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Trådlyft !! Hur gick det sen då? I övrigt så kan man säga att vanlig aluminium som är tunn, under 0,5 mm är väldigt svagt och mjuk. Men det finns kanske att få tag på duralaluminium ... Kanske svårt för privatpersoner och liten mängd ...
26 svar · 12,0k läst
·
F
F0nzie: Hej, Har sedan 14år haft en altan med intill liggande uteplats med lagd sten (40x40). Har velat utöka altanen för att få mer trevlig trall och mindre ogrässkötsel. Nu är det äntligen dags att lägga ny trall på den befintliga altanen och då tänkte jag äntligen bygga ut altanen! Då semestern är allt för kort för att lyfta upp stenarna och göra allt ”by the book” tänkte jag
0 svar · 850 läst
D
Dr Jumping Jack: Ta bort den, om det glipar så gör en snygg lagning!
3 svar · 891 läst
·
F
Fistarn: Perfekt!
2 svar · 1,3k läst
F
2 svar · 1,3k läst
Björn Barrögård
Björn Barrögård: Hur gick detta projekt? Ska göra liknande
10 svar · 6,7k läst
Daniel Sadeghi
Daniel Sadeghi: Yttervägg.
5 svar · 1,3k läst
P
patfred: Ser ut som leca sten?
1 svar · 638 läst
·
T
tergo: det finns påbyggnadsringar till dosorna (om det är plastdosor)
5 svar · 728 läst
·
P
psjolin: Bumpar gammal tråd, ska själv göra samma operation på torpet. Vilken fläkt och galler använde du ?
8 svar · 3,8k läst
·
T
Trätomte: Hej! Jag har tänkt att putsa murstocken med c-bruk. Kan jag fylla ut dom forgarna i teglet som behöver det samtidigt. Eller borde jag göra det i god tid innan putsning?
0 svar · 891 läst
V
Vante: Sätt plåtprofil i taket och på golvet, regla med 45x70, isolera med träregelskiva 70 för 450 cc.
11 svar · 4,1k läst
·
P
petersson79: Blev skapligt till slut... [bild]
9 svar · 3,6k läst
·
E
Eggentini: Ska renovera köket. Satt nya fönster. Men ska nu måla tak, lägga golv nya vägg. Ja en total renovering. Är idag en ful vävtapet på en spånskiva (tro jag?) Som sitter fast på vanliga träplankor. Så behöver väll inte ens hitta reglarna för att sätta ny gips. Är ju trä hela vägen bakom? Kan man direkt sätta ny gips på den väggen eller ska man riva ner hela alltet o köra nytt?
0 svar · 527 läst
·
J
justusandersson: Det är inte hanbjälkarna som är problemet om du vill ta hand om större laster, utan takstolen som helhet. Klarar du dig med 50 kg/kvm så är det inga problem. Vill du förstärka hanbjälken för att motverka nedböjning på mitten är det bäst att skruvlimma en regel på eller under hanbjälken.
3 svar · 5,3k läst
·
L
lillefar: Tack för alla svar. Börjar med Martinssons, sen bygghandlarna.
4 svar · 3,2k läst
U
UffeMalmis: Tack för utförligt svar. Har bestämt att det blir ingen fransk variant. Jag tar bort ovanliggande material, spikar upp regel med en höjning på 6-7 cm (140 cm). Sedan får det bli råspont och nervikt plåt i framkant. På det tjärpapp. Avslutar med trall
4 svar · 3,7k läst
·
J
justusandersson: På bottenvåningen är väggarna som går vågrätt på fotot bärande. Hur det är på övervåningen är lite svårare att säga utan en sektionsritning. Det vanliga är att inga väggar är bärande på denna våning.
2 svar · 1,1k läst
·
Bjor
Bjor: [citat] Nå mellanrum behövs inte, blir nog bara större risk att det kan bildas kondens. För du menar att ha ett helt tomt mellanrum? Fukten ska kunna vandra mellan lagren. Sen lägg golvet utan nå reglar direkt på leran 2-3 cm ska räcka bra. Annars ett annat alternativ är att göra ett lergolv, men då ska det vara lite tjockare lerlager men minns inte vad det rekommenderas. Sen linolja i
16 svar · 4,0k läst
·
P
Planet: Ska sätta upp en skena i taket som det sedan ska hänga gardiner i. Men betongen är porös och borrhålen har blivit för stora för plugg/skruv. Går det att fylla hålen med Fischer Fill & Fix och sedan montera skenan med bara skruv (ingen plugg). Belastningen blir ju rakt neråt och då sitter skruv/skena/gardin enbart i massan och inte i betongen. I instruktionsfilmer har jag bara sett
0 svar · 1,2k läst
B
basseman: Putsa med cementbruk ovanpå rödgrund när muren är under marknivå
1 svar · 2,5k läst
B
basseman: Fyll i med cementbruk, det har samma hållfasthetsklass som rödbruns som används för att grunda lecastenen
9 svar · 5,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.