P
Bygger ett nytt balkongräcke nu och ska börja svetsa ihop det och behöver förbereda håltagning inför doppet i zinkbadet innan jag svetsar. Företaget jag ska lämna in det hos har semesterstängt nu så jag kan inte ringa och fråga.

Rören är 40x40 mm i stolpar samt under och överliggare. 40x40 rören kommer jag att borra 13mm hål i där stolparna svetsas mot överliggaren. Samma där underliggarna möter stolparna. Sen får det bli utvändiga hål också, någon som vet var dessa bör göras? Det ska vara plattjärn till fötter och dessa kommer jag ta hål i. Men hur gör jag med de små spjälorna, de rören är 10x10 mm. Behöver jag borra även dessa i ovan samt nederkant? Eller kanske jag ska lämna 1-2 mm spalt i ovan samt nederkant och inte fullsvetsa så rinner zinket in och ut där igenom? Sen svetsar jag två av sidorna på dessa rör istället för att fullsvetsa?

Det blir 3 sektioner och total vikt kommer bli ca 150kg.

• Metallkonstruktion av ofärdigt balkongräcke med stolpar och horisontella spjälor på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Duktigt av dig att fråga först :-)
Jag skulle nog helsvetsa allt och borra hål för att det är snyggast.
I princip skulle du kunna borra där de små rören skall stå så de mynnar ut i de grövre.

Alternativt byta rören mot fyrkantsstång då rören är väl klena och böjer sig lätt.
Rent visuellt ser det klent ut, prova med 15x15 eller 20x20 istället.
En spark på dina fina grindar och 10x10 rören viker sig.

10x10 mm pinnar brukar vara masiva i räcken....
Jag har reparerat flera räcken och de har alltid varit masiva när pinnarna varit så små. Det är väl först när man kommer upp på 20x20 mm det är rör

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
Jag borde haft spjälorna massiva det hade sparat mig borrningen. Men jag borrar ett 5mm hål för spjälorna uppe och nere. Bestämde först efter jag tagit hem material att jag skulle galva det. Nu har jag material hemma så det får bli rör denna gången även om massivt hade varit enklare. Räcket är för ren utsmyckning och eftersträvar ett smäckert intryck och därav har jag valt tunna spjälor. Smaken är som baken!

Är det någon annan som har något att säga om håltagning inför varmförzinkning så hojta till för nu är jag sugen på att svetsa ihop det, men blir några timmars borrning först :)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.