Byggmaterial & Byggteknik
Ulltand: [citat] De borde rimligen öka men å andra sida rör sig ett tyngre tak inte lika lätt pga tröghetslagen.
justusandersson: Med saxtakstolar och W-takstolar i ett enplanshus finns inget behov av bärande innerväggar. Bästa ljudreduktionen brukar man få med en dubbel och förskjuten regelkonstruktion. Det finns ingen anledning att ha grövre reglar än 45x70 men konstruktionen i sig kräver lite utrymme.
yonna: Endast såpskurning, både trappsteg och sidor. Ser lika ut efter nu 15 år. Dessutom springer tunga hundar upp och ner - hundar med förfärliga klor som ger märken. Dessa märken försvinner när man blöter lite extra.
Espen K: Jag använder bara en skyffel. Ta inspiration. av denna video . [MEDIA=youtube]up8M8RWz1-0[/MEDIA] Tips är att att inte hälla i allt vatten direkt( mängden hittar på förpackningen) det får inte bli för blött, brukar bli blötare eftersom. Blanda gärna lite längre än våran engelskspråkiga vän. Lycka till!
Mazen: [citat] Man ska inte alltid gå över ån för att hämta vatten :D
-RB-: [citat] Ja, det håller jag med om. Filter är förstås alltid att rekommendera. Men om beter sig lite vettigt- blandar utomhus, står i lovart, håller andan när det dammar som mest - så får man inte mycket damm varken på eller i sig. Har man som jobb att stå och blanda betong varje dag så är ju filter givet. Jag är väldigt noga med skydd när jag renoverar här hemma. Har alltid
Argastesnickaren: Det är inga problem utan bygg du upp en vägg som vanligt. Tar du reglar upp till balken ser det ut som om du kan sätta gips förbi balken så att väggen blir jämntjock med befintligt.
Reffotsirk85: Ska såga nedan länkad skiva längs med bredden och vill få till ett rakt och fint snitt, har letat efter en såglåda som klarar av en bräda som är minst 20 cm men kan inte hitta någon. Är det ngn som vet var/om jag kan få tag på det? https://www.hornbach.se/shop/Hobbyskiva-MDF-19x200x2440-mm/5164406/artikel-detaljer.html
MagHam: - Jag skulle inte bygga in plattorna utan ta ner dom först som sign: useless säger. Annars flyttar man bara problemet in i framtiden och gör det ännu svårare. - Är plattorna verkligen så spruckna att det inte går att spackla och måla? - Om du ändå vill borra så kan du lägga på en klick raklödder och borra igenom. Torka av sen. Det fångar det mesta dammet.
Sebastian Goncalves: [citat] jobbar med betong och har gjutit tre bänkskivor själv hem och använd cement till porerna i skivan och behandla med Lithurin och en sealing
RaskBjörn: Tack för bra och snabba svar! Då kör jag på en Hea 100 balk, kändes lugnt men känns inte som att man vill gå på känsla när det kan bli jobbiga konsekvenser :D
bjornen99: Hoho! Såg att jag postat i helt fel tråd . Nåväl. Bygger form för stödmur. Höjden är max 73 cm. Är väl bara höjden som är relevant för trycker? 12 mm formplyfa i björk och 45 x 70 reglar. Att det buktar lite gör inget, vill bara inte att det ska braka samman!
carlbanan: [citat] Vet du till hur man kan räkna på nockbalkens dimension? 270mm limträ är inga problem att få plats med, men misstänker att jag behöver gå upp ännu mer. Kan ev tänka mig att minska ned diagonalmåttet också om det skulle underlätta.
Oldboy: Om de ligger lösa är risken att de spricker minimal. Om du känner på en sådan skiva så får du en känsla för risken. Jag har inte känt ngn trossbottenskiva, men väl korrugerade takskivor typ P8, både nya i glasfiberarmerad cement liksom gamla med asbest. De är mkt flexibla.
tgr_se: Sen kan man ju foga springorna med målarfog och måla in. Eller leva med att huset inte är rakt :)
GoC: [citat] Ja det måste du göra för att inte förstöra funktionen i golvets funktion. Väggregeln står på betongen, troligen på plast och plastkilar. Då förstör inte den fina golvkonstruktion du har och montera ventilerade golvlist då du sätter dit nya. Dvs återställ på samma vis som det var byggt. Och framförallt se till att dammsuga ordentligt på betongplattan, så inget sågspån
Oldboy: Om du vet var glesen är så ser jag ingen anledning till att riva gipsen. Ev kan du lägga lumppapp mellan för att minska risken för gnirp och knarr.
GoC: Jag hade behållit tretexen och fräst in elrören i dom och satt gips utanpå. Varför ta bort tretexsskivorna? Dom funkar ju även som både ljud och värme isolering.
jarlhov: [citat] precis. Men med en platon/isodrän så borde det vara onödigt?
pastrand: Är på gång att mura grund till friggebod och var på Byggmax idag och kollade på lite grejer. Såg att deras 19x19x59 block är 2MPa medans t.ex. Finja är 3 MPa. Priset är samma. Har det någon praktisk betydelse? Grunden är på ena långsidan (5m) ca 60 cm under mark.
GoC: [citat] Du bör såga med en ”mjuk” övergång mellan det ursågade och upp till ”full tjocklek” så du inte gör en knäckanvisning.
Johan456: Precis förmodligen orkar inte skruvdragaren. Hur många Volt är den på? Den kan skilja lite men 12V är nog för klent. 14,4 kan funka, 18V löser det utan problem. Det är min yrkesmässiga erfarenhet av att fästa in grövre skruv i gjuten betong.
La jolie maison: Hej alla ni härliga och kunniga människor! Vet inte hur många timmar jag nu lagt på att söka information kring ämnet samt resor fram och tillbaka till olika byggvaruhus med målet att skapa mig en helt OK uppfattning om vad som faktiskt krävs för att laga sockeln på huset.. Tyvärr så känner jag att det verkar vara svårt att hitta någon som ger ett samlat svar på frågan och jag
Pasjostrom: Det finns nog inga exakta svar på den frågan, men ca 10 grader bör räcka. Annars kan du även sätta på en stolphatt (om det är en stolpe).
Oldboy: 5m är lång spännvidd. Det blir limträbjälkar. Dimension vågar jag inte svara på. Vet inte om t ex Svenskt trä har ngn beräkningsfunktion som täcker detta.
svslen: Hej forumet! Jag har en specifik fråga gällande en punktlast (ca 4900kg eller 50kN) som kommer ner från en limträpelare, och möter en syll 40x120mm, under syllen finns en 120 mm gjuten platta, kantförstyvad med lecablock Tanken är att bygga en övervåning. Efter diskussion med expert på leca så har vi kommit fram till följande. Om limträpelaren hade mött ett plattjärn 5x120x300 så
xl15: Jag gjorde en liknande manöver. Skruvade vanliga brädor (22x95?) i garderobsstommarna som ett tunt regelverk. Ville ha väggen tunn. Annars kunde man ju tagit riktiga reglar. Sedan använde jag golvspånskiva som vägg. De är styva och bra. Väggen blev väldigt stabil och hade utan vidare klarat av största möjliga TV:n.