Byggmaterial & Byggteknik
Byggabroar: Tack för återkoppling med beskrivning hur du gjort. Har nu införskaffat fibercementskivor och kommer skruva dem direkt på bjälklagsreglarna och tejpa skarvarna. Tänker samma som du gällande ångspärr. Struntar nog i det. Gällande golvvärmen kommer vi väldigt sällan/ nästan aldrig ha den på i just dessa rum eftersom det är sovrum, men tänker att det är bra att ha. Övriga rum är
and007: Hej, Jag försökte editera min fråga som jag lade upp igår men lyckades inte göra det så här kommer en ny med en omröstning. Klicka bara på det alternativ som ni tror stämmer så skall vi se om vi kan komma fram till rätt svar den vägen :). Jag byter ut några söndriga trappsteg och undrar om någon vet hur granitstenen vi har idag är tillverkad. Är den flammad, krysshamrad eller
xLnT: http://fsbsverige.se/dokument/6%20Konstruktionslösningar.pdf
KristoSig: [citat] Tack! Ja, det är vad jag tänkte, var bara oklar på dimensionerna. Limträ 90x315x6000 mm kostar ca 1700 kr hos Byggmax, det är egentligen inte så farligt. Frågan är om jag hittar en löpvagn som klarar 315 mm hög balk, men i värsta fall kan jag skapa "hyllor" med 45x95 mm utan på limträbalken och montera löpvagnen där.
torparavgrund: Varför inte helt enkelt använda kalkbruk? Både mitt lokala Beijer och XLBygg har olika varianter, och Bauhaus kommer upp som förstaalternativ när jag googlar. Hornbach har säkert också; som tysk kedja lär de ha bra grejer till sånt, kalkputs är mycket, mycket vanligare nere på kontinenten. Jag har använt både luftkalkbruken Weber cal 142 och det hårdare hydrauliska kalkbruket Weber
Rickard.: Varför fick jag för mig att det var ett garage? Aja varken första eller sista gånger jag har fel:) Att ställa 2 reglar på högkant på varandra kan bli tippkänsligt så det är kanske något du måste göra något åt men annars så kommer det säkert fungera.
olofh: [citat] Trevlig fundering! Kan säkert bli jättefint men jag skulle nog inte börja med att beställa fönster. Ni kanske behöver bygglov? Som utgår från bla konstruktionsritningar. Hur högt blir då fönsterpartiet om ni ska ha en balk ovanför som bär taket. Och hur ska öppningen göras. Vem ska göra det etc Där skulle jag fortsatt mina funderingar. Innan köp av fönster
Cold Gin: Hej. Jag håller på o renoverar i ordning ett rum. Befintlig inbyggd garderob från 68' ska då rivas ut. När jag har rivit loss nästan hela ser jag det finns inga reglar. Väggskivan i rummet intill är alltså fastspikad i bakstycket på garderoben och släpper delvis när jag drar loss garderoben. Så det glipar lite o midjehöjd nu intill nästa rum. Min lösning tänker jag då är att
Enklassiker: @holetaker blev det någon grillplats? Går i liknande banor som du. :)
Joakim_79: Tja! Lite återkoppling då, jag kapade av osb-skivan ca 12mm från golvet, kom då åt diffusionsspärren/plasten å la en sträng med Platon Fogmassa (butylfog) mellan betongen och plasten. Det blev tätt å verkar funka fint, blev ju inte sämre än innan ivarjefall, å nu står inte osv-skivorna på golvet heller... så nu är det väl bara fortsätta med platongolvet å sen lägga själva
MathiasS: normalt ställer man ju inte en mellanvägg på en parkett som antagligen ligger flytande på golvet, eftersom detta begränsar golvets rörelse. Om man ändå måste göra det brukar det gå fint att ha en dubbelhäftande tejp mellan golv och regel.
Jeppes96: Murstocken ligger det slang i idag så värmen är nog inget problem, grejen är att vi öppnat upp till nock och på vinden är murstocken 45mm bredare och putsad yta mot vad nedre våning är detta är bara på 1 sida av murstocken som den är bredare.
slacker: Hittar du inte hos dina lokala byggmarknader? Har du nära till Fjollträsk? Panel och List har räddat mig ett par gånger när det kommer till äldre lister som inte tillhör dagens standard. Lycka till!
Hammare&Spik: [citat] Tack för tipsen! Ska prova idag, Häftigt med tornet :)
Matti_75: Är det SKB ni gjutit så stämmer det att man inte får slipa när den är mjuk utan man går på med en ABS-slip dagen efter. I ditt fall så får du slipa med diamantslip om du inte vill spackla.
EmilÖrn: Liknande situation pga väggrivning och jag har reparerat stora skador likt detta i ett 30-tals hus med samma material som det en gång var - kalkbruk. Att använda samma bruk är nog inte så tokigt i gamla hus tänker jag. Det är kladdigt men billigt och efter lite övning går det rätt bra att att få dit bruket (det ska "kastas på"!). Raka av med bräda, etc. (läs på hur du ska göra,
öringen: Blir 2st 25x70mm brädor som läggs på varandra lika stabila som 1st 50x70mm regel är väl den enkla frågan?
Nylagat: Hej! Jag är nyfiken på hur det hela löste sig? Sitter med ett elementhus från 62 och är intresserad av att lyfta taket och bygga en ytterligare våning.
Husfrömmar: Tack för svar. Det är lukten som trängde sig på som väckte oroskänslan. Det var lite knapert med information om hälsoaspekten tyckte jag. Jag funderar ändå på att måla alla kanter för att förhoppningsvis bli av med lukten. [citat]
Björn Danielsson: Jag, som ambitiös amatör, putsar 1-2 kvm i timmen. Dock snabbare vid grovputsning.
Huddingebo: Jo kommer å lägga ner 110 dränering med duk innanför. Trots att marken är kruttorr och mest består av grus å sand. Är det mest platon man brukar ha? Eller finns det alternativ?
fb35523: Tyvärr förstår jag inte vad frågan går ut på. Ska du ha dubbelgips och utöver det glespanel på 27 mm eller menar du att du ska ha glespanelen som regelverk som du fäster gipsen på? En dosa för dubbelgips är odta runt 50 mm djup så den behöver alltså upp till 25 mm utrymme bakom gipsskivorna och ryms alltså om du har 27 mm glespanel som regelverk. Vissa butiker har exakta mått på
Boebs: Hej! Jag skulle fixa sprickor i taket och hittade betongen under ett lager. Nu har jag skrapat bort all färg och föll pladask så nu skulle jag vilja behålla det, slipa det fint och kanske lägga nån lack på. Tror det skulle bli riktigt snyggt! Någon som har tips på vad jag borde/kan göra? Tacksam för svar!
myrstack: Ska du bara rätta till hörnet så är gipsputs med lättbetongbitar nog det enklaste sättet framåt. Tror du åker på två omgångar dock. En omgång där du fyller en del och fyller ut större hål med lättbetongbitar och sen en omgång där du faktiskt putsar upp hörnet igen. Om du i första omgången kommer så långt att du kan sätta en hörnlist för andra omgången är det en