Byggahus.se

Hur gerar man trekantslister?

1. Hammare&Spik
    Medlem · 149 inlägg
    Hejsan. Vi har ett fönster som vi vill sätta trekantslister runt alla fyra sidor. De ska mötas längs kanterna i 45g vinklar. Jag förstår inte hur jag ska gera dem (alltså på vilket sätt jag ska hålla dem i gersågen för att vinkeln ska bli rätt runt hörnen.
    Någon som kan hjälpa mig med detta?
    Länkar bild på fönstret och trekantslisten.

mvh

2. K
    Medlem · stockholm · 2 841 inlägg

Kane

Medlem
    Lägg den som på bilden och sätt sågen på 45 grader. Och sedan lägger du den på andra sidan sågen och vrider sågen till 45 grader åt andra hållet.
    Det där är ingen trekantslist förresten.

3. Hammare&Spik
    Medlem · 149 inlägg
    Såhär ser listen ut på riktigt. Osäker då om de är en kvartslist eller trekantslist?
    Okej så man håller den i sågen med den ”fina” sidan uppåt. Gerar ena hörnet 45 sedan vänder sågen så den gerar åt 45 åt andra hållet bara?

4. K
    Medlem · stockholm · 2 841 inlägg

Kane

Medlem
    Ja.

5. A
    Husägare · Kalmar Län · 13 320 inlägg

AndersS

Husägare
    Ta några spillbitar och provsåga, bästa sättet att lära sig att kapa men även snickra.

6. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 224 inlägg
    Bestäm vad som är uppåt/framåt/nedåt, och håll kvar listen i det greppet och vrid den aldrig.

Golvlister således på höjden hela tiden även vid kap.
    Fönsterlister, alltid med fronten hela vägen fram till kapen, där den måste vridas för att lägga sig ner.
    Taklister, alltid med översidan uppåt även vid kapning.

Så gjorde jag i början och sen gick det av bara farten.

Det finns många sätt att tänka på, men detta sätt är en bra start för att få förståelse om hur det skall kapas.

Har ju byggt ett 6kantigt torn i 3 våningar så jag har lärt mig ;-)

7. Hammare&Spik
    Medlem · 149 inlägg
    Tack för tipsen! Ska prova idag,
    Häftigt med tornet :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.