Byggmaterial & Byggteknik
Anonymiserad 255302: Tack!
Tagg: Hej jag har en vägg i min källare som är gjord av någon typ av skalblock nu önskar jag göra en öppning i denna för att sätta i en vinkyl Så öppningen skall vara ca 1m hög och ca 0,7m bred Så jag behöver på något sätt stämpa upp väggen ta bort blocken i öppningen och montera in en balk som tar kraften. jag är sugen på att göra detta själv och vill höra om någon kan ge mig
ola_augustsson: Tack så mycket Centano det skall jag testa. Hittade att Cramo hyr ut dammfällor också.
sandnabba: Hejsan! På grund av en tankevurpa och en hastig omplanering så har vi fått en extra golvbrunn i vår platta (garage/verkstad). Istället för att ha en tvättbänk och tvättmaskin där, så blir det istället en arbetsbänk och "grov-kontor" med plats för lödstation, elektronik, mini-verkstad och liknande. Den extra golvbrunnen var egentligen inget problem (därför vi lämnade den kvar
Jonas Haglund: Är det någon som vet vilken cellplast som är som Isola komfortskiva 40mm Jag är ute efter 100mm Uppbyggnad 1 Duk (Isola)för att få bort klickljud 2 Isola Platonmatta Blå 3 komfortskiva eller Xps cellplast 100mm 4 golvvärmefolie Laminatgolv tacksam för svar
Ormriauga: Hej på er, Jag är i full gång med att plocka ner tapeter i souterängdelen och då det är bomputs på flera ställen skulle jag behöva lite hjälp att reda ur vad för något jag ska använda för att putsa upp väggarna? Huset är ett egnahemshus från 40-talet ooch väggarna har originalfärg under tre lager tapet och det är ingen som gjort något åt väggarna sedan det byggdes kan
Annerk66: Vi kommer att installera en kamin bredvid murstocken i vårt hus. Det är en Contura i8 kassett som blir platsbyggd. Själva installationen och inbyggnaden ombesörjes av eldabutiken. Vi skulle vilja ha alltihop klätt med täljstensplattor eller någon annan sten som ytskikt, av liknande utseende som på tulikivi kaminer. Har någon förslag på stenskivor, och erfarenheter/tips från liknande
tergo: fyll hålen med husfix och borra nya högre upp
JSten: [citat] Toppen! Såg att Hornbach säljer en rulle på 25m för 450kr, blir nog till att cykla dit och införskaffa en i eftermiddag. Hur brukar proffsen göra när de sätter denna plåt uppe i nock? Klippa till hela längden, bocka den och sedan fästa den temporärt med skruv som har försänkt skalle (så att gipsskivan hamnar jämt mot plåten/glesen)?
TechChad: Då TROR jag att det är fukt som har kommit in pga av det. Har varit med om samma sak, dock så var den mellan våningsplanen och vi torkade ut det utan att göra hål (rev ner allt).
Onsalakorven: Hej, Jag väcker denna frågan igen, fast med en twist! Om man skulle vilja testa ribbtak i ett badrum, hur löser man det? All typ av faner går nog bort så det bör väl vara massivt trä? Går i tankarna att sätta ribbor i vårt badrum som är ca 6kvm stort, alltså inget större tak. Det skulle vara snyggt att fälla in belysning mellan ribborna... Kan man skruvlimma ribborna på t ex
lassebrun: komplicera inte till det. 1. Sätt den med 4st skruv 2. Gör chins tills du storknar 3. Gör 10st till 4. Drick en extra öl 21:59 för att hedra förbudet 5. Sov gott och tänk inte mer på bärigheten på balken.
FrippeFlyer: Min erfarenhet av övriga byggkonstruktioner i huset är att det inte är mer än klena reglar. Har en tanke på plyfa och 6mm gips... Är det för klent? /F
justusandersson: Det är en amatörmässigt gjord ritning. Jag håller helt med @witten. Konstruktionen håller inte, vare sig tak eller nytt mellanbjälklag. Det saknas ångspärrar och vindtätningen är felplacerad. Farligt genom sin prydlighet.
anders07: Fukta väggen med en blomspruta, dra på gipsputs med 10mm kam och tryck fast. Sitter som berget! Menar du att det finns en dörröppning kvar så bygg ett regelverk i dörröppningen som du fäster i lättbetongen och så skruvar du skivan i reglarna sen och då kan du lika bra köra med OSB och gips. MDF skivan kommer att ge en annan yta målad och dessutom rör den sig mer än gips och blir
Claes Sörmland: [citat] Byt ut glespanelen mot 28 mm slätspont så blir det ännu enklare.
northernlight65: [citat] Nog kan jag hålla med dig om infästning i huskropp. Antar att det är legio just för att det är enkelt (lathet). En av mina funderingar är (var) att jag inte ”kan” gräva ner plint pga dräneringsrör men terrasfötter på marksten kommer nog funka hur bra som helst.
Themattias80: Kommer inte bli tätskikt överallt utan enbart i duschutrymmet. Kaklar ev bara upp till halva väggen. okej kakelfix funkar. Tack Om jag vill fylla i med nån filler finns det nån vettig på tub som inte behöver blandas och krångla?
maah: Jag är i full gång med planering av en utbyggnad på huset som går att läsa om här https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-35m-hur-svart-kan-det-va.395747/ Nu skulle jag gärna vilja ha lite feedback på hur jag har tänkt konstruera så jag inte har tänkt helt galet! Huset är redan utbyggt en gång på plintar så det kommer jag att fortsätta med. Såhär är tanken att göra
NoUseForAUsername: Notera mitt ”bör” angående uppviket. Lutningen är dock av mer skall-karaktär.
Thomas_Blekinge: Eller också har den placerats där i efterhand för att avlasta en annan syll länge in i springan och som kanske är rutten.
kibbe84: En uppdatering. nu är allt klart och funkar som det ska. blev en bottenkona till insats röret, sen sänkte vi hålet så det kom bakom kaminen.
Jasse64: [citat] Hej, tack för svar. Kan du utveckla lite om ett tunt lager?
The_Sweet_Spot: Hej! Jag vill bara dela med mig av en erfarenhet jag nyss gjort. Jag ska borra ett antal hål i väggen i vår lägenhet från tidigt 1900-tal. Efter att ha plöjt ett antal trådar här och på andra ställen på Internet började jag borra med en vanlig borr för tegel och betong med min slagborrmaskin eftersom jag läste på nätet att tegel skulle vara mjukare än betong och tänkte därför
Kosyer: [citat] Min källare består av betonghålsten samt på ytan trähus med tegelfasad :)
Stefan1972: hur är det gjort? På ena bilden ser det ut som man ser en kant på en skiva längre ner? Är det bara skivor på och spacklat?
justusandersson: Enligt sektionsritningen (från ombyggnaden) är det bara en vanlig hanbjälke på vinden som bär vindsbjälklaget, men när man tittar noga på de sista fotografierna ser man en stolpe som antagligen är vertikal och som verkar vara tillkommen i efterhand. Jag uppfattade inte det från början pga perspektivet men det är klart att det kan ändra förutsättningarna. När jag lusgranskar