Hej
Är på gång att isolera golvbjälklag mellan undervåning och krypgrund. Idag sitter 95-bjälkar, med råspont mellan bjälkarna och tunt lager mossa mm som isolering. Ovan detta lappat olika ytor med råspont, masonit, plastmatta, spån och överst parkett som nu är utrivet.

Det är torrt och fint i krypgrunden idag (huset står på berg) och vi har en installerad avfuktare för säkerhets skull. Men om man isolerar och tätar är jag orolig att det kan bli sämre förutsättningar.

När vi nu byter golven tänker vi lägga ny isolering men har några frågor. Har sett flera trådar om detta men de talar ibland emot varandra.
1.Vilket är bäst - Fibercement eller cellplast som trossbottenskiva (spikas under reglarna)? Vill ha oorganiskt material.
2. Behövs ångspärr?
3. Är golvvärme en dålig ide?

tackar på förhand för input.

• Oisolerade golvbjälkar med synliga råspontplankor och underliggande krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Trossbottenskiva/cementspånskiva skulle jag kört med. Cellplast är en riskkonstruktion om man inte kan säkerställa att man inte har fuktproblem i grunden. Sen isolering och ångspärr mot dem varma sidan. Glöm inte att kantförsegla cementspånskivan.

Ska du ha golvvärme så får du nog fundera ett varv till med golvkonstruktionen. Den behöver minst 250 mm isolering undertill.

Silver78 Silver78 skrev:
Trossbottenskiva/cementspånskiva skulle jag kört med. Cellplast är en riskkonstruktion om man inte kan säkerställa att man inte har fuktproblem i grunden. Sen isolering och ångspärr mot dem varma sidan. Glöm inte att kantförsegla cementspånskivan.
Tack för svar. Det låter rimligt.

Har precis gjort detta själv, men hade lite annorlunda förutsättningar och därför annorlunda approach. Bl.a kör jag helt diffusionsöppen konstruktion ( = ingen plast, någonstans). I mitt fall var bl.a golvbjälklaget trästockar som bilats platta på ovan- och undersida. För att få in mer isolering och slippa handskas med alla ojämna kanter satte jag 45 x 45 regel under varje bjälke, sedan en 28 x 120 bräda på varje regel (till detta återanvände jag brädor från gamla golvet). På den brädan lade jag sedan råspont tvärs mot bjälklagets riktning. Jag isolerar med cellulosa, lösull.

Men å andra sidan, ni har redan flera förutsättningar jag inte hade, bl.a jämnt avstånd och plana ytor, så någon form av board funkar säkert. Vill ni ha tjockare isolering kan ni ju såklart regla på under bara, 95mm för ett golv låter lite lite.

Jag kör utan diffspärr på varma sidan, av flera skäl. 1) De som säljer isoleringen sa att fukttrycket ovanifrån är väldigt litet, så de tyckte det var overkill. 2) OM det kommer upp lite fukt i trossbotten och isolering från luften i krypgrunden är det inte helt dumt att ge den fukten möjlighet att diffendera uppåt åt den varma sidan.

PS Ang golvvärme, som Silver skriver ovan behövs i såna fall mer isolering under. Sedan beror det på vad för golv ni ska ha. Kör ni dagens standard med golvspån och någon golvbeläggning som laminat eller matta går det säkert, mer isolering under bara. Kör ni massiva trägolv är det inte värt det, för trägolven i sig är så tjocka att ni inte lär ha mycket glädje av golvvärmen. (Jag kan för övrigt rekommendera massiva trägolv som bärande golv; lätt att montera, snyggt, extrem livslängd och faktiskt ungefär samma pris eller rentav billigare än standardlösning med skiva, och tröttnar man kan man bara lägga något annat golv ovanpå).

Redigerat:
Tack för återkoppling med beskrivning hur du gjort. Har nu införskaffat fibercementskivor och kommer skruva dem direkt på bjälklagsreglarna och tejpa skarvarna.
Tänker samma som du gällande ångspärr. Struntar nog i det.
Gällande golvvärmen kommer vi väldigt sällan/ nästan aldrig ha den på i just dessa rum eftersom det är sovrum, men tänker att det är bra att ha. Övriga rum är southeräng och sociala ytor och vi vill ha samma standard i hela huset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.