Ska fästa ett entrétak i glas, väger ca 55kg. Det är 4st fästen och 3 av dom hittar jag en regel att fästa i. Men uppe till vänster finns det ej, alltså endast träpanelen. Vad finns det för möjligheter för bra hållfasthet? Testat med 60mm universalplugg men det funkade inte, hade kanske funkat med 70mm men svårt att hitta i varuhusen.
Någon som haft liknande problem och vet något som håller bra?
/Joel
Någon som haft liknande problem och vet något som håller bra?
/Joel
Produkter som diskuteras: "universalplugg"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Varför plugg om det är träpanel? Bättre att fästa brädan ordentligt i de läkt den där spikad i med ordentlig skruv och sedan en lagom grov skruv i panelen. Definitivt ingen plugg i trä!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
Angående vikten så måste man nog räkna på hur stor kraft det blir vid infästningen, och även ta höjd för snölast (tänk driva längst ut mot kanten) och den dynamiska kraften när en 7 kilos havsörn tvärt landar.
Trodde helt enkelt att det inte skulle räcka att fästa i 22mm panel. Ville att pluggen skulle expandera i hålet och vrida sig bakom panelen så det håller bättre. Jag har skruvat extra på läkterna så panelen ska hålla bättre. Förstår att det inte är optimalt, men det är på 1 av 4 fästen så nån lösning måste jag fixa. Nu är det borrat hål på 10mm också så att endast skruva är svårt...R Robert-san01 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Inga plugg här utan feta träskruv. Vad har du för skruvhål i dom övre fästen?
Med den lilla vinkeln som finns mellan glasskivan och stagen får du en ganska hög utdragskraft på de övre fästen.
Om glaset väger 55 kg så belastas vare fästpunkt med 14 kg utan snö. Om jag räknar rätt så blir utdragskraften 14/sin30°=28 kg. Med en 8mm träskruv är det inget problem om skruven får ordentligt fäste i säg 50 mm trä.
Men om du bara har 28 mm panel och klena skruvar så skulle jag inte ha köpt det.
Med den lilla vinkeln som finns mellan glasskivan och stagen får du en ganska hög utdragskraft på de övre fästen.
Om glaset väger 55 kg så belastas vare fästpunkt med 14 kg utan snö. Om jag räknar rätt så blir utdragskraften 14/sin30°=28 kg. Med en 8mm träskruv är det inget problem om skruven får ordentligt fäste i säg 50 mm trä.
Men om du bara har 28 mm panel och klena skruvar så skulle jag inte ha köpt det.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
En grov Molly orkar nog 30kg rakt ut. Frågan är nog om panelen fixar det utan att delas.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
En som denna skulle jag prova.
https://www.hornbach.se/shop/TOX-Sk...=8229630&url=8229631&trackArticleCrossType=vb
https://www.hornbach.se/shop/TOX-Sk...=8229630&url=8229631&trackArticleCrossType=vb
Också funderat på Molly, måste dock vara rostfri. Det är två skruvhål på beslaget, om det inte knäcker brädan så ska det hålla?R Robert-san01 skrev:
Det är ett skruvhål på 11mm. Okej men nu har jag inget mer än fasaden att fästa i så 50mm trä finns inte...T Thomas_Blekinge skrev:Inga plugg här utan feta träskruv. Vad har du för skruvhål i dom övre fästen?
Med den lilla vinkeln som finns mellan glasskivan och stagen får du en ganska hög utdragskraft på de övre fästen.
Om glaset väger 55 kg så belastas vare fästpunkt med 14 kg utan snö. Om jag räknar rätt så blir utdragskraften 14/sin30°=28 kg. Med en 8mm träskruv är det inget problem om skruven får ordentligt fäste i säg 50 mm trä.
Men om du bara har 28 mm panel och klena skruvar så skulle jag inte ha köpt det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

