En apelsin
En apelsin: Vad är det för spackel?
1 svar · 1,8k läst
·
E
Erik Waenerlund: Körde på C bruk till slut. Blev helt okej. Olika färger dock. Det nya går mer emot beigebrunt.
6 svar · 2,2k läst
·
Sjöben
Sjöben: Jag har precis samma senario framför mig. Jag kör nog subfloor och stålreglar med osb och gips. Nån som gjort så och upplever ljudproblem? Funderar annars mest på ventilation jag har inte heller någon fukt så det kanske inte behövs men sjukt drygt om det visar sig behövas senare. Jag vill helst inte lämna spalt vid tak eller golv utan i så fall ha aktiv ventilation som tar luft via
2 svar · 8,8k läst
·
E
Erikkr: Jag har ett nybyggt hus med källare och därmed återfyllt material inom 1-1,5m närmast huset. Är nu i färd med att bygga trall runt huset och har hört olika åsikter om infästning av bärlina i plattan/valvet/källarväggen. Jag har tyvärr inte alternativet att lägga marksten/grus/plint nära huset då jag måste gräva mig ner ca 3m till orörd mark. Jag har utifrån och in: -nån
0 svar · 2,9k läst
M
Mjolnir: [citat] Verkar vara Hikokis egna skruvar: MFT - för att allt hänger i hop. - Hikoki Power Tools Sweden AB (mynewsdesk.com)
22 svar · 26,0k läst
·
P
Pettttter: [citat] haha ja en bricka på vardagsrumsgolvet hade känts mest tryggt! Jag måste säga att jag har noll koll på konstruktionen, hur byggde man ett källartak 1947? Bygger man ett temporärt tak av trä, i med armeringsjärn och i med betong sen bort med träet när det stelnat? Eller på något helt annat sätt?
18 svar · 15,4k läst
·
B
Bonzo2000: Hur har det gått med det här? Jag har lite lösa planer att bygga in och isolera vår farstu och jag är intresserad av hur man ska lösa isoleringen av golvet.
1 svar · 2,5k läst
B
bearmaniac: +1 på cirkelsågsmetoden (med låsbar djupinställning). Har bara gjort urtag ur reglar för kablar på detta sätt, men fungerade finfint.
12 svar · 7,9k läst
·
M
masterjohn: Finns det ingen modern, enkel, kostnadseffektiv metod att lägga in golvvärme på befintligt undergolv?? Själv har jag ett gammalt spontat golv och jag har tänkt lägga in golvvärme med gles men det bygger ju mycket med gles och jag vet att många sliter ut undergolvet och bara kör med gles. Det känns ju lite som resursslöseri att slänga ut ett bra golv men vad finns för alternativ då??
30 svar · 29,5k läst
ullberg
ullberg: Jag har använt både gipsbruk och husfix - tycker båda funkar bra i och med att de inte krymper (eller åtminstone väldigt lite). husfix är väldigt hårt vilket (väl?) är bra - så länge man inte råkar överfylla, då är det omvänt riktigt jobbigt att slipa ner... gipsbruk är lättare att hantera i härdat tillstånd, och personligen tycker jag inte det gör så mycket att det är
3 svar · 2,9k läst
Fede85
Fede85: [citat] Nej, varje kakel är 5cm X 5cm. Tyvärr vet jag inte hur stor väven är
2 svar · 900 läst
·
P
Petter Forsen: Har använt denna sida för Energiberäkning, u-beräkning och UM beräkning till de efterfrågade beräkningarna för vårt atterfallshus (komplementbostadshus) Energiberäkning och effektberäkning, värmepump, isolering, BBR, DVUT, U-värde, EPBD 2010/31/EU, 2018/844 (energiberakning.se)
0 svar · 1,7k läst
J
justusandersson: Klar överkurs!
24 svar · 7,8k läst
·
A
AskeHolst: Vår hus från sekelskiftet byggdes om 1952 där man tog bort väggar, växlade av och inredda ovanvåningen. Det har funnit mindre badrum och gästtoa, allt med plastmatta så sprickbildning har inte varit ett problem. Nu har vi rivit ut allt och vill bygga nytt, denna gången helkaklat, så kraven blir ju högre. Två saker kommer upp: 1. Bjälklagret som vi tänkte komplettera med EPS, ska det
0 svar · 2,0k läst
·
F
Frogfish: Ok. Tack!
2 svar · 2,1k läst
J
jonaserik: [citat] När du borrar så ska det gå sakta som möjligt och inget slag, leca har en tendens till smula sönder och då blir hålet större
2 svar · 2,9k läst
En apelsin
En apelsin: Tack för svar! Väggen kommer att bli ca. 2,4 meter hög och ca 2 meter lång. Jag fäster en trappa på ena sidan väggen. Smart att svänga väggen 90 grader för stabilitet. Ska rita och fundera. Räcker det med cc 60 på reglar, eller blir det stabilare med 45?
2 svar · 2,7k läst
J
jonaserik: Det som kan bli om du vänder gängan uppåt, är att det är lite tunt med regel så själva bulten går igenom gipsen, där av att skon skulle fästas i takregeln och bulten går ner om det finns ett hål som den passar eller borra/fila något som finns. Gör du på något sätt som framkommit , glöm inte en gummibit mellan ställning och golv
13 svar · 5,4k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Den på bilden kan du ta bort
1 svar · 1,0k läst
·
OlssoniVallby
OlssoniVallby: Beroende på var man bor kan det vara värt att tänka på skadedjur som möss och råttor. Finns det risk att de kommer in, kan de ge sig på slangarna. Kanske osannolikt, men vattenläcka från värmesystemet inne i bjälklag en kall vinter är ingen risk jag vill utsätta mig för. Jag har själv valt att lägga spånet underst (vanlig 22 mm), glesen ovanpå. Sedan ett massivt trägolv (går
11 svar · 9,6k läst
·
Ben D
Ben D: [citat] Här kan du läsa lite teori om att inte använda ångspärr http://www.woodisol.se/teknisk-lufttathet.php
7 svar · 2,3k läst
Magnus E K
Magnus E K: Glöm inte fixa den felande skarven mellan VP-röret och slangen.
18 svar · 4,3k läst
·
T
tlundberg: Skulle man kunna likställa utrymmet med en oisolerad källare? I så fall tycker ju i alla fall Isover att det går bra att isolera med deras ull och använda stålreglar. https://www.isover.se/isolera-kallarvagg-inifran
189 svar · 31,2k läst
·
P
Pontus I: Skall putsa lecablock på sidan av en trappa där planstegen gjuta med finbetong. vilken puts gifter sig bäst med finbetong? puts och murbruk c finja? Grov fin? putsbruk B? kommer grunda med grundningsbruk A och sen näta.
0 svar · 1,4k läst
·
G
GabriellaK: Hej! Jag ska montera samt måla en ogrundad, 3 delad golvsockel på ca 20kvadratmeter. Vilket är ett normalt pris / tid för en snickare att göra detta? Jag förstår att den måste monteras, grundas, målas, sättas fast på vägg samt en del spackling på väggen så den sitter jämt... Tack! //G
0 svar · 775 läst
S
saiter: Undrar jag också. ICF formblock i frigolit verkar vara ett enkelt system, men kostar rätt mycket? //AA
1 svar · 2,6k läst
R
Rubbertooth: Hej! Jag står inför samma utmaning. Har gjutit bänkskiva en gång tidigare och använde då cellplast för diskhon. Det blev bra, men som någon tidigare skrev så blev det svårt att fästa diskhon med Ikeas skruvar, så fick komplettera med silikon. Det blev ändå bra, men kanske inte optimalt. Nu denna gång funderade jag på om det skulle fungera att gjuta med diskhon i formen. Därför
5 svar · 12,2k läst
G
Greeneyes: Den skarven syns alltså inte alls.
8 svar · 3,0k läst
·
S
Stensson11: Om reglarna är ihopskruvade så behövs det inte.
2 svar · 3,4k läst
H
henlin431: Jag använder målarfog/latexfox i rätt många fall. Men oklart hur bra det blir att verkligen måla över en så bred fog. Det går ju alltid att spackla igen så gott det går, sen köra remsa och spackla snyggt igen. Men ska du ändå köra takfärgen en bit på väggen (antar att den är vit) kan du lika gärna måla som du vill ha det och fylla i med fog i efterhand. Förutsatt att du
1 svar · 7,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.