Jag ska sätta upp ett högskåp från Ikea som heter Enhet. Det kommer att väga upp emot 40 - 50 kg när dörren är monterad samt med hyllor.

Interiören kräver att det ska vara vägghängt, annars kommer det att se konstigt ut. Jag har köpt plugg och skruv samt borrat hål med borrstorlek 8. Den ena sidan var inget problem, men på den andra sidan stöter jag ihop med vad jag förmodar en stålregel. Jag har försökt med borr för stål men jag kommer inte längre in än ca 4 cm. Jag vågar inte trycka för hårt i händelse av att jag riskerar att förstöra något.

I järnaffären fick jag rådet att borra hål, limma i hålet, sätta dit pluggen och låta det torka ordentligt tills jag sätter dit skruvarna. Eftersom jag inte kommer längre än 4 cm på ena sidan undrar jag om jag kan använda en kortare plugg (om sådana finns) där regeln finns. Eller är det stor risk att hela kalaset rasar då? Skåpet ska även förankras nedtill.

Bild på borrhålet. Borrhål i en vit vägg med ojämna kanter och synliga spår av borrning, eventuellt i en stålregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E
Aldrig sett något liknande.
Skulle det vara en plåtregel kunde du bara borrat genom med ett 1-2mm borr och därefter självborrande skruv.

Du har inget regelsökarinstrument för att se sträckningen uppåt och neråt?

Mest så du är säker på vad du borrar i.

Ett alternativ kanske kan vara ett vinkwljärn på lämplig plats, beror på vad syftet är, men lite i sidled så du kommer bort från metallen.

E El-Löken66 skrev:
Skulle det vara en plåtregel kunde du bara borrat genom med ett 1-2mm borr och därefter självborrande skruv.

Ett alternativ kanske kan vara ett vinkwljärn på lämplig plats, beror på vad syftet är, men lite i sidled så du kommer bort från metallen.
E El-Löken66 skrev:

Jag har en billig variant av regelsökare som visar hur regeln går. Tyvärr inte vad för slags material regeln består av. Men vinkeljärn kan vara en lösning. Ska kolla upp om det skulle fungera. Tack för snabbt svar! :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.