P
Pontus I: Skall putsa lecablock på sidan av en trappa där planstegen gjuta med finbetong. vilken puts gifter sig bäst med finbetong? puts och murbruk c finja? Grov fin? putsbruk B? kommer grunda med grundningsbruk A och sen näta.
0 svar · 1,4k läst
·
G
GabriellaK: Hej! Jag ska montera samt måla en ogrundad, 3 delad golvsockel på ca 20kvadratmeter. Vilket är ett normalt pris / tid för en snickare att göra detta? Jag förstår att den måste monteras, grundas, målas, sättas fast på vägg samt en del spackling på väggen så den sitter jämt... Tack! //G
0 svar · 775 läst
S
saiter: Undrar jag också. ICF formblock i frigolit verkar vara ett enkelt system, men kostar rätt mycket? //AA
1 svar · 2,6k läst
R
Rubbertooth: Hej! Jag står inför samma utmaning. Har gjutit bänkskiva en gång tidigare och använde då cellplast för diskhon. Det blev bra, men som någon tidigare skrev så blev det svårt att fästa diskhon med Ikeas skruvar, så fick komplettera med silikon. Det blev ändå bra, men kanske inte optimalt. Nu denna gång funderade jag på om det skulle fungera att gjuta med diskhon i formen. Därför
5 svar · 12,2k läst
G
Greeneyes: Den skarven syns alltså inte alls.
8 svar · 3,0k läst
·
S
Stensson11: Om reglarna är ihopskruvade så behövs det inte.
2 svar · 3,4k läst
H
henlin431: Jag använder målarfog/latexfox i rätt många fall. Men oklart hur bra det blir att verkligen måla över en så bred fog. Det går ju alltid att spackla igen så gott det går, sen köra remsa och spackla snyggt igen. Men ska du ändå köra takfärgen en bit på väggen (antar att den är vit) kan du lika gärna måla som du vill ha det och fylla i med fog i efterhand. Förutsatt att du
1 svar · 7,2k läst
·
V
vincentt: Så bytte från EKK till RKK och skaffade kabelkanaler (Bra kabekanaler från Schneider, annars lossnar dem efter 1 dag). Funderade ut hur man skulle fästa den på nytt och och natt kl.5 då fen. Jackade ur fästena på panelen och skaffade u-profiler. Upp med skiten och sen slida in skiten. Lite meckigt, men inte meckigt som att försöka fästa panelen med 4 skruvar och få mjölksyra. Jag har
12 svar · 3,2k läst
·
torparavgrund
torparavgrund: Jag ställer mig till skaran som säger behåll spånet. Möjligtvis att spånet sjunkit ihop lite med åren så att du får en luftspalt mellan golv och isolering, så har du ändå råsponten uppriven kanske det snarare är läge att köpa mer kutterspån och fylla på med. Annars, låt det vara. @Daaaaaniel Du anar inte. Jag rev ut en hel trossbotten i ett hus från -29, ca 70 kvm (pga
11 svar · 5,3k läst
·
J
jahallåja: Hej Jag ska sätta en låda/huv i trä över ett skåp på husväggen. Tänk större fågelholk utan baksida och botten. Den ska vara lätt att haka av. Jag försöker hitta ett lämpligt beslag för detta och tänkte mig något i stil med de som man häktar ihop delarna i en isärtagbar hörnsoffa, men mindre och för utomhusbruk. Se bifogad skiss. [bild] Tänkt mått, ca 15-20 mm hög, 60 bred.
0 svar · 2,2k läst
·
P
PatrikJo: Ser inte heller riktigt problemet. En helt vanlig pirra från biltema klarar enligt pappret 250 kg. Om det är vingligt, skruva fast en bräda både på botten och ryggen på pirran så dörren har något att vila på. Dra ett spännband runt dörren. Det är svårare om dörren är emballerad, men 80 kg skulle du nästan kunna lyfta för hand. Se till att göra iordning platser att vila på i
9 svar · 3,1k läst
Dracula
Dracula: tack
3 svar · 3,6k läst
J
Jörgen Ö: Att sätta 6mm gips med spikplugg skulle jag inte göra, limma upp dom med kakelfix istället. Bort med tapeterna först!
1 svar · 1,2k läst
L
Leif i Skåne: Häng en tavla på spiken.:rofl: Problemet löst?
1 svar · 1,2k läst
·
Tswl
Tswl: (y) Kul att det det gått bra! Ser ut att bli bra, det där.
14 svar · 13,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: https://www.traguiden.se/konstruktion/limtrakonstruktioner/projektering-av-limtrakonstruktioner/fackverk/ Här kan du läsa och lära dig fördelen med en fackverkstakstol, då kommer du troligt också förstå din fråga, du behöver inte gå superdjupt inpå limträ delarna men jag ids inte sålla åt dig :) Bygger man bara med reglar måste alla reglar individuellt klara de laster dom kommer
4 svar · 8,2k läst
·
S
Sven-Erik Hällgren: Dränera källaren innan du gör utbyggnaden, det är svårt att göra efteråt.
12 svar · 8,5k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Kanon, stort tack :D
4 svar · 1,8k läst
Jonatan79
Jonatan79: Går det inte att spara och byta delar bara? Bild ?
3 svar · 994 läst
E
erik8308: Hej, rev precis lite golv i köket då jag upptäckte plastmattor med något svart i/under. Vi har inte lagt in golvet och det har nog legat där ett bra tag. Det förra köket lades in under 80-talet och då har man lagt ett golv som täckte detta. Har bifogat bilder. Det ser främst ut som att det är svart i själva mattan och sen är det något brunt/halvtransparent material som har lagts i
0 svar · 1,8k läst
·
J
justusandersson: Nu ser jag att väggen delar av två rum som har var sitt fönster i samma takkupa. Vill du ta bort den diagonala bjälken (som är en del av takstolens högben) måste den avväxlas med en balk som går mellan de omgivande takstolarna, en lite mer omfattande operation. Och utan att få bort diagonalen är det knappast någon vits med att ta bort väggen.
7 svar · 3,3k läst
·
D
dennis_f: Är inte hela väggen utreglad med tunna reglar för att få en slät vägg, lite extra isolering eller nått?
6 svar · 3,3k läst
·
GoC
GoC: [citat] Det ställs ju inga högre hållfasthetskrav på en sådan betongklump. Så ös i lite singel och blanda, kommer helt säkert bli fullt tillräckligt starkt.
4 svar · 3,2k läst
L
lochlomond: Tack för svar- uppskattad. Det blir ingen tätskikt där bara målad med våtrumsfärg som är nog rätt i en källare tror jag- tätskiktet bara på golv och i dusch. Har pratat med firman idag och de säger att det är ingen fel med den metoden men de kör tätskiktet i närheten av handfat för att säkerställa. jag är ändå inte helt nöjd eftersom det skulle har varit bara putsad. Ända
3 svar · 3,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Du får väl ställa in en byggfläkt så är det inga problem, det är ju inte så kallt att det fryser.
1 svar · 1,4k läst
F
Felix36: Jag bor i gävle trakten, och nära kusten, så blir inte så kallt men fuktigt i luften.. det blir ändå ganska mycket pengar på nästan 100kvm betongplatta.. tack för en bra svar
2 svar · 3,2k läst
Jiji
Jiji: En liggande list med samma ytbehandling som golvet har jag haft i ett hus. Har tyvärr ingen bild.
2 svar · 5,1k läst
·
Vermilion
Vermilion: Skönt, tack :) Har tejpat igen säckarna så gått det går tills vidare.
2 svar · 1,0k läst
S
sallad: Hej ni som kan och vet! Har en lite galen idé så jag vill bygga ett hyfsat stabilt förrådsbyggnad (billigt såklart) och råkar ha tillgång till material i form av släpvagnsskivor av andrasortering med små defekter. Nästan billigare än vanlig plyfa men lite overkill kan man tycka. :rolleyes: Det blir plintgrund (billigt) med golvskivor av 23 mm plywood av ovan nämnda material, stabilt
0 svar · 1,8k läst
useless
useless: Ja, man stoppar in tråden i ett hål i pinnen och vrider med ett lämpligt verktyg på den fyrkantiga delen som inte syns på baksidan... Finns i flerpack här: https://www.lantkompaniet.se/tradspaennare-5-pack-100-mm-varmfoerzinkad-voss-farming.html
7 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.