Hej!

Jag har en fundering kring att gjuta en stödmur i två omgångar istället för en.
Orsaken är att det blir lite lättare att gjuta den stående biten om man har den liggande biten klar redan.

Längden på muren är 30 meter totalt och höjden 1.2 meter.
Ovanför muren kommer sen en släntning enligt bild.
Muren gjuts som ett L-stöd för att kunna ta upp laster är det tänkt.

Handritad skiss av en planerad stödmur med måttangivelser och en antydan av en potentiell svag punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först bygger jag en form som i princip bara är en ram och sätter bockade armeringsjärn.
Handritad skiss av L-formad armering för stödmur med betonad svag punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen lägger jag armeringsmatta i mitten.
Handritad skiss av en L-formad stödmur med armeringsjärn och armeringsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen så fäster jag armeringsmatta ca. 0.5 meter upp på armeringsjärnen som sticker upp.
Handritad skiss över armeringsplan för L-stöd till stödmur med markerad svag punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen gjuter jag.
Skiss av gjutning av L-formad stödmur med markerad svag punkt och armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter formar jag, sätter armeringsmatta helt upp och gjuter den stående delen.
Som ni ser i bilden där så har jag pekat ut vart jag ANTAR att det kommer vara en svag punkt.
Det är denna svaga punkt jag är fundersam kring (det kommer även att komma vatten där som eroderar den delen antar jag över tid.
Handritad skiss av en stödmur i L-form med markerad svag punkt och armeringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som en förstärkning skulle man kunna ha ett flertal armeringsjärn som går från foten upp och fäster i armeringsjärnen som finns i det stående!?
Handritad skiss av en konstruktionsidé för en stödmur med markering av tänkt svag punkt och armeringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är den svaga punkten i muren något att vara orolig kring. Vad är era tankar?
 
Förslagsvis gjuter du en klack i innerhörnet och lägger ett extra armeringsjärn där som du najar mot de bockade armeringsstängerna. Precis som du påpekar är det där som det blir stora dragpåkänningar.
 
Fast enklast är nog att använda färdiga L-stöd.
 
P petterovski skrev:
Fast enklast är nog att använda färdiga L-stöd.
Tack för svar!
Har du möjlighet att rita en liten bild av hur du menar med klack!?

Jag har tänkt gjuta i infärgad betong samt med mönstermatris. Därav att jag vill minimera alla andra moment för att kunna få det så bra som möjligt.
 
Enkel Paint-skiss av en konstruktionsdetalj med betongmarkerat i svart och armering i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ber om ursäkt på förhand för min väldigt dåliga paint-sketch. Svart färg=betong, röd färg=armering.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Man skulle i princip kunna göra som på din sista bild, problemet med den lösningen är att armeringen kommer rosta sönder då den ej ligger i betongen. Armeringen måste ligga i betongen, med tillräckligt täckskikt annars rostar den.
 
P petterovski skrev:
Man skulle i princip kunna göra som på din sista bild, problemet med den lösningen är att armeringen kommer rosta sönder då den ej ligger i betongen. Armeringen måste ligga i betongen, med tillräckligt täckskikt annars rostar den.
Stort tack för dina svar och din fina bild!

Det jag tänker är man placerar armeringsjärn utanför betongen så får man måla den med tectyl.
Ja den där nudgen i skarven brukar man ju se på fabriksgjorda L-stöd.
 
Hej!

Jag har gjutit en L-mur för att kunna fylla upp marken runt huset på framsidan. ca 90cm hög och 15m lång.
Nu har jag funderat länge på hur jag ska isolera muren från jordmassorna.

Räcker det med klassisk platonmattta?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hej!

Jag har gjutit en L-mur för att kunna fylla upp marken runt huset på framsidan. ca 90cm hög och 15m lång.
Nu har jag funderat länge på hur jag ska isolera muren från jordmassorna.

Räcker det med klassisk platonmattta?
Ja det skall räcka. Se bara till att ha dränering i botten så att du leder bort vattnet.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jo kommer å lägga ner 110 dränering med duk innanför.
Trots att marken är kruttorr och mest består av grus å sand.

Är det mest platon man brukar ha? Eller finns det alternativ?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.