Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Hej!
Jag har en fundering kring att gjuta en stödmur i två omgångar istället för en.
Orsaken är att det blir lite lättare att gjuta den stående biten om man har den liggande biten klar redan.
Längden på muren är 30 meter totalt och höjden 1.2 meter.
Ovanför muren kommer sen en släntning enligt bild.
Muren gjuts som ett L-stöd för att kunna ta upp laster är det tänkt.
Först bygger jag en form som i princip bara är en ram och sätter bockade armeringsjärn.
Sen lägger jag armeringsmatta i mitten.
Sen så fäster jag armeringsmatta ca. 0.5 meter upp på armeringsjärnen som sticker upp.
Sen gjuter jag.
Därefter formar jag, sätter armeringsmatta helt upp och gjuter den stående delen.
Som ni ser i bilden där så har jag pekat ut vart jag ANTAR att det kommer vara en svag punkt.
Det är denna svaga punkt jag är fundersam kring (det kommer även att komma vatten där som eroderar den delen antar jag över tid.
Som en förstärkning skulle man kunna ha ett flertal armeringsjärn som går från foten upp och fäster i armeringsjärnen som finns i det stående!?
Är den svaga punkten i muren något att vara orolig kring. Vad är era tankar?
Jag har en fundering kring att gjuta en stödmur i två omgångar istället för en.
Orsaken är att det blir lite lättare att gjuta den stående biten om man har den liggande biten klar redan.
Längden på muren är 30 meter totalt och höjden 1.2 meter.
Ovanför muren kommer sen en släntning enligt bild.
Muren gjuts som ett L-stöd för att kunna ta upp laster är det tänkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Först bygger jag en form som i princip bara är en ram och sätter bockade armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen lägger jag armeringsmatta i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen så fäster jag armeringsmatta ca. 0.5 meter upp på armeringsjärnen som sticker upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen gjuter jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därefter formar jag, sätter armeringsmatta helt upp och gjuter den stående delen.
Som ni ser i bilden där så har jag pekat ut vart jag ANTAR att det kommer vara en svag punkt.
Det är denna svaga punkt jag är fundersam kring (det kommer även att komma vatten där som eroderar den delen antar jag över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som en förstärkning skulle man kunna ha ett flertal armeringsjärn som går från foten upp och fäster i armeringsjärnen som finns i det stående!?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är den svaga punkten i muren något att vara orolig kring. Vad är era tankar?
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Förslagsvis gjuter du en klack i innerhörnet och lägger ett extra armeringsjärn där som du najar mot de bockade armeringsstängerna. Precis som du påpekar är det där som det blir stora dragpåkänningar.
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Fast enklast är nog att använda färdiga L-stöd.
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Tack för svar!P petterovski skrev:
Har du möjlighet att rita en liten bild av hur du menar med klack!?
Jag har tänkt gjuta i infärgad betong samt med mönstermatris. Därav att jag vill minimera alla andra moment för att kunna få det så bra som möjligt.
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Man skulle i princip kunna göra som på din sista bild, problemet med den lösningen är att armeringen kommer rosta sönder då den ej ligger i betongen. Armeringen måste ligga i betongen, med tillräckligt täckskikt annars rostar den.
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Stort tack för dina svar och din fina bild!P petterovski skrev:
Det jag tänker är man placerar armeringsjärn utanför betongen så får man måla den med tectyl.
Ja den där nudgen i skarven brukar man ju se på fabriksgjorda L-stöd.
Hej!
Jag har gjutit en L-mur för att kunna fylla upp marken runt huset på framsidan. ca 90cm hög och 15m lång.
Nu har jag funderat länge på hur jag ska isolera muren från jordmassorna.
Räcker det med klassisk platonmattta?
Jag har gjutit en L-mur för att kunna fylla upp marken runt huset på framsidan. ca 90cm hög och 15m lång.
Nu har jag funderat länge på hur jag ska isolera muren från jordmassorna.
Räcker det med klassisk platonmattta?
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Ja det skall räcka. Se bara till att ha dränering i botten så att du leder bort vattnet.Huddingebo skrev:
Jo kommer å lägga ner 110 dränering med duk innanför.
Trots att marken är kruttorr och mest består av grus å sand.
Är det mest platon man brukar ha? Eller finns det alternativ?
Trots att marken är kruttorr och mest består av grus å sand.
Är det mest platon man brukar ha? Eller finns det alternativ?
Klicka här för att svara
