Byggmaterial & Byggteknik
justusandersson: Även små reglar klarar stora vertikala laster bara man hindrar dem från att böjas ut, t.ex. genom skruvat kraftigt skivmaterial på båda sidor.
ChristoferR: Kiilto Pro light fine. Väldigt lätt jobbat och torkad är nästan helt vit. Spacklat hela mitt hus (bredspacklat och gipsspacklat) med dalapro och kiilto. Det köper du på hornbach.
Nodaubt: Det har ju läckt in där men det är inte själva yttertaket utan träkonstruktion under balkongen/taket, hus med 1,5 plan med snedtak. Tänkte om det blir kondens så blir den stäende mellan isolering och "tejpen". Där jag har gjort är att tejpa ihop ett vattenavvisande papper som satt där redan från början. Tätningen är utfört på utsidan.
Linus Larsson: Hej! Jag bygger ett 1-planshus med 195 mm stomregel. Huset är rest och utsidan är färdig. Jag tänkte sätta två lager 45x45 reglar innanför stomregeln. Bör jag sätta 45:an som är i mitten liggande och sedan den innersta stående? Eller tvärtom? Det sistnämnda alternativet borde ge mindre köldbrygga? Min idé är alltså 195+45 (liggande) + 45 (stående). Finns en massa andra sätt att
pjapen: Eftersom du har lagt om dräneringen (hoppas jag) och isolerat utvändigt bör du inte få problem med fukt som kommer in i betongplattan, Det är huvudsaken när det kommer till fukt i källare och ytskikt som inte håller. Sen har du valt ytskikt som är oorganiska som är det bästa valet. Med alla leverantörer av primer har diffusionsöppna varianter, weber, finja osv..
fb35523: Jag tror att putsen gjort sitt och kanske påverkats av fukt genom årtiondena. Har ni dränerat eller vet ni att dräneringen fungerar? Om inte kan ni fixa till detta hur mycket ni vill, problemen kommer ändå att fortsätta. Visst kan man ta bort putsen och lägga på nytt, kanske ett bättre material än puts, men fukten kommer att tränga igenom och missfärga ytan. Är det inget
apriljox: Hej, jag har ett hus från 1968 med den klassiska gillestugan och en bastu med dusch som är byggt ovanpå trägolvet i gillestugan. Ingen öppen spis, tyvärr. Jag tycker det luktar, inte mögel men sommarstuga/källare/fukt ungefär. Vissa dagar tränger den dåliga lukten upp i boendevåningen eftersom trappan är öppen. Resten av källaren som är betongväggar och betonggolv och där luktar
Stefan N: Är det ont om plats fäller man in spån mellan reglarna sen flyt med armering.
toolman77: [citat] Att bombera något är att göra det konvext. Alltså att ge sättstegen en lätt rundning i överkant så att det bara är i kontakt med plansteget ovanför i en punkt. Det gör att trädelarna inte kan glida mot varandra och minskar knarrande.
Bamboozled: Kort uppdatering! Butiken som gjorde installationen har nu gjort avväxling efter överenskommelse och står för kostnaden. Det blev både dubblering av kapade mellanbjälken samt avväxling mot närmaste takbjälke. Kommunen har fått motsvarade komplettering till den redan klara bygganmälan och godkänt denna, så det verkar som att jag kan sova gott för tillfället!
Irma2: Tack ska ni ha för råd och tips. Ska kolla upp det lite :D
Lars Efternamn: Lösningen: stenull tryckt nedåt och uppåt och rejäl laddning bruk med små bitar tegel på det. Fick stötta upp uppåt med bruket på en tjockare wellpapp, fastnar den får det vara, gör ju inget om den brinner upp. Ringde en kaminbutik och så gjorde de vid liknande händelser
Ricky_84: Jag är ute efter 2 st garageport av märke helst hörman, mått är 2.5m bred och höjden 2.125 m...
Michael Till: Tack för svar. Då är det som jag tror. Att väggen mot vinkeln är bärande förstod jag såklart.
piapcs: Hej, Jag skall lägga granitkeramik klinkers på avsatsen till min framtrapp utomhus (under tak eftersom det är en balkong över, men dock utomhus) och undrar nu hur jag kan göra det vattentätt. Avsatsen högst upp på trappen är av betong och ganska stor (ca 1,5x3 m) och har ett par sprickor. Jag funderar nu bara på om jag skall lägga någon slags membran på avsatsen innan jag lägger på
jonko: Jag skulle byggt en form och gjutit en klack att ställa vägen på.
magnu: [citat] Det är därför som jag har en provbit där jag provar ut den perfekta vinkeln grad för grad. När vinklarna är perfekta sågar jag till den bit som jag ska sätta upp. Alla vinklar i ett hus är ju inte 90 grader, ofta är de ju 88, 89 eller 92 grader. Då blir det inte snyggt att gera 45 grader
Stefan N: https://www.grabber.se/Skruv-och-infastning/Gipsskruv/GHX26Z200
thomaslj: Hej Har haft en firma över för att kolla på vårt problem. Firman är en av de etablerade firmorna som riktar sig direkt mot syllbyten. Deras förslag är att plocka några lager tegel, såga upp lekablocket för att sedan plocka ur ytterväggssyllen. Efter att man behandlat ytan så var tanken att gjuta igen betongklacken, sätta ny syll på plattan och lägga igen. Det jag tänker är att
Gukken: Ska du gjuta en bottenplatta i ett hus så är det oftast vct-talet som styr hållfastheten i betongen. Vatten-cement-talet styr förhållandet mellan vattnet och cementen i betongen. Ju mindre vatten det är så ökar hållfastheten i receptet. Man brukar vilja ha lågt vct
RuneB2: Hej! Är på väg att snygga till källartrappen och iom. detta även snygga till väggar. Har ett par funderingar då vi tänkte sätta upp pärlspont. Är det måladmasonit? Kan jag limma på pärlsponten eller bör jag ta ner skivorna?
Fundersam99: Vi ska sätta igen ett fönster 80X120 och jag har en MDF skiva till övers, fungerar det att använda den istället för att köpa en spånskiva? Rummet har spån med gammal tapet men jag tänker eventuellt sätta renoverings gips över spånet/MDF. Det finns ingen luftspalt mellan spån/MDF, isolering, vindpapp och liggande panel.
Annananna: Ska man då helt enkelt fylla på lite dåligt med murbruk mot den riktiga väggen, så att det blir en massa luftfickor?
Papphammar666: Så här 1000 år senare så har jag samma problem men förre ägaren har borrat in antenner för 2 st tv i källaren och på det stängt av den "dyra" värmen i 30 år ...summa färg och tapetsläpp kallt å luktar parmesan Nu har jag slagit på värmen och kompletterat med ytterliga 2 element ...satt in självdrag resultat ingen fukt eller lukt allt är tort.. Hur ska jag kunna snyggatill alla
C.Lundin: Hårdbetong används på t.ex. industrigolv och liknande då det riskerar att utsättas för mycket ytslitage. Vanlig betong används i övrigt i de flesta andra konstruktioner sedan 50-tal i Sverige och har som nämnts använts i ett par tusen år med lyckat resultat. Lättbetong är ett nytt fenomen som inte borde förknippas med ovannämnda alls.