D
Derbyboy: Tänkte ansluta en JD 320. https://josefdavidssons.se/produkt/vedspisar/jd-320/ Försöker dock utröna om jag behöver anmäla bytet till kommunen. Får inga bra svar. Jag misstänker att om jag vänder mig till kommunen så kommer de av ren slentrian förmå mig att lämna en anmälan och betala 3850 kr.
6 svar · 1,6k läst
F
FrippeFlyer: [citat] Hej David. Jo, jag har sneglat på sigmabalk, men vad jag sett enligt en tidigare tråd så blir det en hel del pengar. (Det beror så klart på balkens bärighet och utformning...) En tidigare användare fick prisuppgift på 900 kr per balk och att det behövdes två per bjälke. Då drar det iväg... :) M v h /Fredrik
14 svar · 5,8k läst
·
T
Tubes: Det här är en användbar sida https://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx
5 svar · 4,1k läst
·
Wibos
Wibos: Jag bor i ett hus byggt 1946 med oisolerad platta och en takhöjd i källaren på 210cm. Källaren är riktigt risig och jag funderar på att fräscha upp och då bla gräva ut golvet för att gjuta in värmeslingor. Jag har därför tagit fram alla ritningar som finns tillgänliga för att se om det är möjligt och de ända av värde var nedan. Finns de någon kunnig person som kan hjälpa mig
0 svar · 1,8k läst
·
Matti_75
Matti_75: Det är ett schakt som ska klara Ei60. Det ska skydda lägenheten från att fatta eld i 60 minuter om det börjar brinna på våningarna under. Elden kommer då i rören och schaktet ska hindra att det sprider sig till aktuell lägenhet. Det är tillåtet med avloppsrör i samma schakt om dom r i obrännbart material. Dina ser ut att vara i gjutjärn vilket är ok.
7 svar · 3,0k läst
·
E
Elmy: [citat] Tack! Nej vi behöver inte täta jag bara undrade om det ska vara så eller om det behövde tätas liksom. Tack för hjälpen ☺️
6 svar · 5,6k läst
B
Bemi: Hej, jag landade själv till slut i samma resonemang, men då blev lite väl tight i hallen så har vi bestämt att inte ha en dörr där. Tack för ditt svar.
2 svar · 6,7k läst
·
O
oddan: Hej, Ska försöka mig på att platsbygga ett skåp (städskåp/garderob) i ett litet rum i min lägenhet och skulle behöva lite råd vad gäller tillvägagångssättet. Har aldrig gett mig på något liknande tidigare men är ganska händig och tycker sånt här är kul att planera och utföra. Nedan kan ni se en bild/skiss jag har gjort för ungefär hur jag vill att det ska se ut, bara så ni
0 svar · 2,7k läst
P
Pucco: Det finns den här typen för nedsänkt dold ihopskruvning av möbler. https://www.banggood.com/Drillpro-4-8-or-5-9-or-6-10mm-Twist-Step-Drill-Bit-For-Woodworking-Manual-Pocket-Hole-Drill-p-1391844.html?cur_warehouse=CN&ID=563343&rmmds=category
1 svar · 1,3k läst
J
jonaserik: Minerit är en cemnetplatta , borra ett hål som har dim som kärnan på skruven ( det är den del som är mellan gängorna ) du ska använda och dra den handfast i skivan, det kommer att hålla. Borrar du inte före så spräcker skruven upp och flisar, I mineriten kommer det att gå små bitar ur på framsida och baksida.
1 svar · 3,2k läst
J
justusandersson: Det enklaste är väl att låta luftspalterna gå horisontellt från gavel till gavel. Tryckskillnaderna borde kunna klara genomluftningen. Slå masonit på takåsarnas insida så blir det ganska rejäla luftspalter.
1 svar · 2,6k läst
·
J
justusandersson: Det normala är att plankan är lika bred som plankstommen. Man fäller in dess båda ändar i de omgivande stående plankorna. Alla äldre snickare vet hur man gör det
6 svar · 2,1k läst
·
N
Nick_se: [citat] Varför det behövas bli fästen med balkongens främre delar? Vi har uteplats med tak som går hela vägen från tak. Tänk bar om rätt lutning.
3 svar · 1,9k läst
·
Hammare&Spik
Hammare&Spik: [citat] Bra där! Vi har bott i huset ca 8månader. Tanten som bodde här sa att hennes gubbe dränerade för ca 40+år sedan. På baksidan av huset finns ett mindre berg som jag antar för med sig lite vatten ner mot huset emellanåt. Ca 15-20m bort. Besiktningsmannen sa att huset står på sandgrund och att det är bra! Det är enli honom självdränerande och förmodligen är det därför de
23 svar · 3,3k läst
S
Stoffisen: [citat] Tack för snabbt svar! Jo bergvärmen går via golvet å ut genom listerna. Aldrig sett nått liknande :) Så monterade gipsväggen enl bild i andra rummet
3 svar · 1,1k läst
·
P
Pånytt: [citat] Fick hjälp med mätningen och fick bara veta att det låg bra till och att det inte fanns någon fukt mer än den som ligger innan för ramen för vad som är ok om man ex skulle måla ute. Ursäkta men okunskap inom området, med det kändes bra☺️
4 svar · 1,7k läst
·
T
TechChad: [citat] Vad bra, du körde på min lösning! ;)
38 svar · 5,0k läst
·
E
Ekliptikan: Denna mindre vägg har troligtvis varit ett skafferi eller något när fastigheten byggdes på 50-talet. Nu ska den bort för att ge plats åt nytt kök. Väggen är byggd av det sten/grusmaterial som innerväggar byggdes med för, kallas det lättbetong? Känns mest som grus.... Hur river jag den den enklast för att inte skada den "riktiga" väggen bakom? Jag vill ha ett snyggt snitt. Slägga
0 svar · 570 läst
·
Tomture61
Tomture61: Om takstolar på det stora taket förlorar kontakten med hammarbandet pga att det byggs ett till tak i 90 gr vinkel . Vad ska stödja vad ? Stora takets takstolar måste växlas av med balk + takstolar som får bära upp detta måste förstärkas ( dubbla ) Lilla takets infästning för takstolar måste få träbalkar i höjd med ränndalar .
10 svar · 3,4k läst
·
Fantoon
Fantoon: Hej alla, mitt första inlägg på forumet, ser fram emot att få era kloka inspel! :) Står inför en renovering och stötte på en bärande vägg (bärande regel i område markerad med en pil i första filen, se Metallflyet 1 Plan Sektion). Öppningen blir ca 3 m bred om jag får som jag vill. Men jag önskar att hålla mig under 115x315 i dimension för LT-balken för att inte tappa bredd i
0 svar · 1,2k läst
·
Bybe
Bybe: Hej! Har nyligen isolerat och monterat ny ångspärr för våran ovanvåning, hus från 1983. Funderar om jag kan lösa detta nu i efterhand eller behöver jag ta upp golvspånet för att ansluta spärren mot den gamla på nedervåningen på gavel sidorna. Det saknas alltså ångspärr för yttervägg mellan bjälklag på båda gavlar.
0 svar · 1,2k läst
·
B
BloomingOnion: Stort tack för svaret!
3 svar · 1,6k läst
G
Geatki: Jodå, det vill jag lova. 3 fönster som ser ut så här. Jag kommer lägga upp en bonusbild på det tredje fönstret...
7 svar · 2,7k läst
·
P
pajson: Hej, Min källare är tudelad - halva är just källare och halva är en liten etta jag har uthyrd (suterräng hus). Jag har nu tänkt att kakla tvättstugan. En långsida är under jord, motsatt sida vetter in mot lägenheten och de två kortsidorna har båda dörrar in mot andra rum i källaren. Hela utrymmet är ok torrt, den gamla putsen sitter bra på alla väggar utom på långsidan som är
0 svar · 2,5k läst
H
henche: Spelar det någon roll om man lägger in vattenburen golvvärme "mitt på" en radiatorslinga som sen fortsätter till andra element? Jag är sugen på göra liknande i vår hall någon gång i framtiden men antagligen behålla elementet också. Jag förstår att en shunt och pump behövs (något mer eller mindre?).
14 svar · 4,5k läst
·
AWWENATION
AWWENATION: [citat] Med tanke på att vävlim har en funktion som vatten och socker, så spärrar inte de för fukt. I vävlim befinner sig bindemedel som Pvac. Vilket inte binder fukten i väggen.
5 svar · 2,2k läst
·
O
OSTRUNE: Tack då kör jag vidare på det
9 svar · 6,3k läst
Mats-S
Mats-S: Hej! Finns många sätt att göra det här, personligen jobbar jag mycket hellre med stålreglar eftersom dom alltid är raka och aldrig vridna. Dessutom lättare att fästa mot vägg, golv och tak. Hittade några länkar på principen för att bygga vägg med stålreglar: https://www.byggmax.se/bygga-innervägg-med-stålreglar https://www.hornbach.se/projekt/montera-stalreglar/ Bygglim (typ
1 svar · 4,6k läst
·
V
Vante: Minipanna MP4 från Värmebaronen, plug and play.
3 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.