Som rubriken antyder har vi mycket att göra på huset framåt våren. Det ska både dräneras runt huset och panelen ska bytas ut och målas.
Jag har inte bestämt mig för vilket av projekten man ska skrida till verket först? Spelar det någon roll? Har fått för mig att det är kanske bättre att börja med dräneringen, då den nya panelen kanske blir smutsig eller skadad av att köra dräneringen efteråt?
Men jag vet inte som sagt. Någon med lite erfarenhet som kan lägga ett gott råd?
Mvh

Fördelen med att göra dräneringen först är väl att det tar lång tid för trädgården att bli fin igen.

För övrigt så är dränering oerhört trist (men bra), det blir stökigt, fult och förstört i trädgården.

Byta panel och måla är tacksamt då det ger ett tydligt visuellt resultat, vilket är kul.

Om det bara är oinredd källare så kanske inte dränering är så akut, då kanske panelen är mer prio om den är så dålig att det läcker in eller så.

Tänkvärt är att målning kräver bra väder, typ maj, juni o juli, medan dränering kan göras annars också.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Tänkvärt är att målning kräver bra väder, typ maj, juni o juli, medan dränering kan göras annars också.
Jag har hört att dräneringen också behöver bra väder (sen vår, sommar) då det är dåligt om det skulle regna under tiden man gräver?

Rickard.
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jag har hört att dräneringen också behöver bra väder (sen vår, sommar) då det är dåligt om det skulle regna under tiden man gräver?
Mycket regn är nog både dåligt och otrevligt. Här uppe i norr gör dom väldigt många dräneringar på vintern.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Ibland görs dränering sedan återkommer grävaren när det torkat upp och återställer ytorna om det är väldigt blött

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
En firma dränerade åt oss mitt i vintern, var mkt regnigt men inga problem. Fördelen var att till vår o sommar så kunde man ordna till trädgård o allt utomhus.

Redigerat:
  • Gilla
Staraction och 1 till
  • Laddar…
Ska panelen bytas ut men inte riskerar följdskador så skulle jag dränera först.
Har dränerat och gjort andra grävarbeten och det är skönt att göra när det är torrt och fint i backen.
Sen som du skriver är ju risken att man skadar panelen när man dränerar.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Som rubriken antyder har vi mycket att göra på huset framåt våren. Det ska både dräneras runt huset och panelen ska bytas ut och målas.
Jag har inte bestämt mig för vilket av projekten man ska skrida till verket först? Spelar det någon roll? Har fått för mig att det är kanske bättre att börja med dräneringen, då den nya panelen kanske blir smutsig eller skadad av att köra dräneringen efteråt?
Men jag vet inte som sagt. Någon med lite erfarenhet som kan lägga ett gott råd?
Mvh
Vi dränerade på höstkanten (oktober/ november) med förhoppning att det skulle vara lite tjäle i backen men tji fick vi.

Första två veckorna uppehåll och ganska ok tillvaro men sen kom det regn. Känslan var att skyttegravarna à la första världskriget grävts i vår trädgård... På våren (maj?) kom entreprenören tillbaks och jämnade av och förberedde för utrullning av gräs.

Funkade på det hela taget ok även om vissa delar satt sig ytterligare något sedan dess.

Så mitt stalltips är att dränera på senhösten/ vintern leva med leran och den allmänna misären så kort tid som möjligt! :D

D
Jag dränerade först och i vår blir det fasaden.

Min fasad blev både skitig och lite skadad vid dräneringen.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Någon sa till mig att dränera vintertid är det bästa för alla utom de som ska göra jobbet. Marken närmast huset kommer inte ha speciellt mycket tjäle, och du kommer inte alls köra sönder lika mycket.
Jag har lekt med tanken att lägga isolerskivor runt grunden (skivorna måste du ju ändå ha sen) och sedan se till att hålla gräsmattan snöfri. Då borde man ha rejält med tjäle att köra grävaren på, men ändå ha lättgrävt runt grunden.

P PatrikJo skrev:
Någon sa till mig att dränera vintertid är det bästa för alla utom de som ska göra jobbet. Marken närmast huset kommer inte ha speciellt mycket tjäle, och du kommer inte alls köra sönder lika mycket.
Jag har lekt med tanken att lägga isolerskivor runt grunden (skivorna måste du ju ändå ha sen) och sedan se till att hålla gräsmattan snöfri. Då borde man ha rejält med tjäle att köra grävaren på, men ändå ha lättgrävt runt grunden.
Intressant input.
Några frågor..
Nu bor vi söder om gbg så speciellt kallt är det inte. Är tjäle ett problem för en grävmaskin? Tänker att de inte gör någon skillnad förutom att de tar lite länge tid?
Min farhåga (hört av andra också.. är väll att om de skulle regna mycket när man utför själva dräneringen. Att det skulle vara dåligt för huset. Därför är det bra om det är tort och husgrunden får ”andas” och torka.. istället för att dränkas i regn.. Är det inte bättre för isodränen att den sätts mot grunden när det är torrt och inte blött och jäkligt..
Jag personligen vill ju att deäneringen genomförs så snart som möjligt. Just för att slippa laga trädgård mitt i sommaren då jag istället vill slappa med grillen och ölen!
Din tanke med islorerskivor runt grunden förstod jag inte riktigt syftet med? Vad skulle de hjälpa?
Tack

Intressant input.
Några frågor..
Nu bor vi söder om gbg så speciellt kallt är det inte. Är tjäle ett problem för en grävmaskin? Tänker att de inte gör någon skillnad förutom att de tar lite länge tid?
Min farhåga (hört av andra också.. är väll att om de skulle regna mycket när man utför själva dräneringen. Att det skulle vara dåligt för huset. Därför är det bra om det är tort och husgrunden får ”andas” och torka.. istället för att dränkas i regn.. Är det inte bättre för isodränen att den sätts mot grunden när det är torrt och inte blött och jäkligt..
Jag personligen vill ju att deäneringen genomförs så snart som möjligt. Just för att slippa laga trädgård mitt i sommaren då jag istället vill slappa med grillen och ölen!
Din tanke med islorerskivor runt grunden förstod jag inte riktigt syftet med? Vad skulle de hjälpa?
Tack
Hej, kan nog även svara på våra erfarenheter.

Vi anlitade ju en grävfima som var van, och tjälen var inga problem. Någon meter ut tyckte de att de inte gjorde något, och hade inga problem vintertid. Huset värmer visst upp mer än man kan tro, har jag märkt när jag smågrävt något för hand nära. Vårt hus ligger i nivå med Örebro, så ni borde ha varmare i marken men kanske lite mer regnigt

Vågar inte svara på andra frågan, mer än att det delvis regnade men att det gick bra ändå med slipa bort asfalt, rör o duk o mellanlager osv där, samt ha duk o plåt kring pordränen. Mest att det var lite jobbigt för de som gjorde jobbet, och blev lerigt, men fixade så de kunde ta paus i garaget.

Och för oss var det rätt tid, det mesta hade satt sig sedan till sommaren bra, inte sjunkit ned mycket utan hade återpackats bra.

Redigerat:
Intressant input.
Några frågor..
Tack
Att lägga isolerskivor runt grunden är just för att du ska minimera mängden tjäle där. Jag tänker att du får en mjuk zon kring grunden, och en välfrusen zon på gräsmattan som håller för att köra grävmaskin på.
Huset bryr sig inte om att det blir blött, det står ute året om ;) Det är just gräsmattan som tar rejält med stryk om det är för blött ute.

P PatrikJo skrev:
Att lägga isolerskivor runt grunden är just för att du ska minimera mängden tjäle där. Jag tänker att du får en mjuk zon kring grunden, och en välfrusen zon på gräsmattan som håller för att köra grävmaskin på.
Huset bryr sig inte om att det blir blött, det står ute året om ;) Det är just gräsmattan som tar rejält med stryk om det är för blött ute.
Jag har aldrig dränerat (alltså anlitat någon att dränera mitt hus innan! Därför måste jag fråga.
Hur menar när du säger att huset inte bryr sig om det blir blött? Om man har grävt 2.5m rakt ner i backen runt huset. Som vi ska göra. Säg att det kommer 2dagar med regn under den tiden. Det måste ju vara dåligt för huset att massa vatten samlas där.. Är det inte så fuktskador i källare fungerar. Att massa vattnet legat mot grunden och vandrat in till slut.
Eller tänker jag fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.