SethL
SethL: [citat] Hej Ja, det är helt platt idag. Tack, jag får googla på plåt så jag får se hur det kan se ut. :) Det låter som ett enklare alternativ.
2 svar · 995 läst
P
prunila: [citat] Stort tack! Precis vad jag behövde.
11 svar · 5,0k läst
oscarwww
oscarwww: 45x45 reglar? Hur blev resultatet?
5 svar · 11,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det är en jätteskillnad på byggmax i Eskilstuna och Byggmax i Västerås. Butiken i Eskilstuna sätter jag inte min fot i igen. Maken till snorkig personal som gör allt förutom sitt jobb. Rökning går alltid först är deras slogan. Alltid tomt i kassan dom sista gångerna jag varit där med onödig väntan. Byggmax Västerås däremot är mil framför i deras tänk med kunder, men även
10 svar · 5,2k läst
·
T
Tovin: Ok! Då känns det onödigt att köpa nailscrew när det funkar lika bra med maskinspik (y)
5 svar · 1,8k läst
M
mxjolle: För en tid sen hittade jag någon bra jämförelse mellan olika skivmaterial men tydligen omöjligt att finna nu. Någon som vet? Dvs vad är det för skillnad på byggboard och tretex? Båda är väl träfiberskibor? Tretex fabriken verkade ha lagt ner årsskiftet 1970/1971 https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Treetex Med det sagt så verkar det som om vi har board och inte tretex? Eller hur vet man
4 svar · 1,7k läst
·
hordak
hordak: Haha, nej, det var lite torftig svarsfrekvens :) Lösningen blev infästning med 4 st 8x240 mm skruv genom takstolarna närmast fasaden. Borrade hålen något större (10 mm) och fyllde med Tec7. Ståndskivan på taket fick en rejäl fog, även där med Tec7. Är inte övertygad om att det ska vara den permanenta lösningen, men har hållit tätt hittills.
2 svar · 2,6k läst
·
J
justusandersson: Det är smickrande att bli omnämnd i så fint sällskap. Jag vågar inte ha någon uppfattning utan att ha sett en mer översiktlig bild. Det kan vara bra att veta att de flesta lador, trots att de ser ut som hemmabyggen, ofta har riktiga förlagor i form av typritningar.
2 svar · 1,3k läst
·
L
lundgren91: Hej! Vi har tänkt att sätta in en insatskamin eller vad de kallas här och funderar på att ha glas på två sidor. Den välvda ytan på bilden hade vi tänkt slå ner sedan bygga igen den och mura från golv till tak så den blir mer modern. Jag undrar hur man gör eller om man behöver något hörnstöd som håller i allt när man murar upp allt sen. Hoppas ni förstår vad jag menar :) [bild]
0 svar · 963 läst
·
Tallsan
Tallsan: Ok då gör jag likadant på de nya dörrarna!
14 svar · 3,5k läst
·
J
Jonas12456: Hej! Jag tänkte uppdatera lite i detta ärende samt passa på att fråga om lite råd av er kunniga här på forumet. Byggfirman har nu tagit på sig att åtgärda detta. Det de vill göra är att "hissa upp" den eventuella sättningensom blivit samt regla upp under pelaren underifrån krypgrunden. Jag har dock fått lite kalla fötter och vet inte om jag vill låta dem utföra jobbet med tanke
8 svar · 3,1k läst
·
R
rbrakhya: Vi ska göra om det inbyggda garaget till boyta och behöver få bort fallet på garagegolvet. Det finns ingen brunn utan allt lutar mot den gamla porten. Ytan är 18m2 och höjdskillnaden ca 5cm. På det gamla gjutna valvet har man grutit på ett ca 3cm tjockt skikt av någon slags "fulbetong" som smulas sönder väldigt lätt. Verkar lossna lätt. Eftersom golvet är några cm högre än
0 svar · 621 läst
·
I
Ingola: Vi har ett oisolerat förråd i trä som vi vill göra om till uterum med glasdörrar och fönster åt söder. Huset har satt sig och golvet är inte rakt. Kan man ta upp golvet och förstärka med plintar så att golvet blir rakt? Tänkte ha råspont invändigt. Ska man ha vindpapp eller annat material emellan?
0 svar · 750 läst
H
hapazard: [citat] Ja, det är väl fel. Men, det står också att den inte genomhärdar, så kan nog vara så att den klibbar ihop och fästet även innan den torkar.
10 svar · 2,2k läst
T
TechChad: Går det mot förmodan inte tvinga den så kan man ju tälja ur i baksidan på listen, ner till, där böjen är. Det kommer inte synas i slutresultatet.
4 svar · 2,2k läst
·
J
justusandersson: Det går bra om du använder limträbalkar eller ett liknande material (kertobalkar/masonitbalkar) med rätt dimensioner med hänsyn till snölast och spännvidd. Ett stödben i den lägre delen kan krympa dimensionerna. Det beror på hur sektionen ser ut.
1 svar · 1,7k läst
K
Karlsson85: Har ett i princip omöjligt projekt framför mig.. Ska snygga till trapphuset ner i källaren och hade tänkt isolera och klä in trappan ovanför. Har försökt lista ut hur jag ska kunna göra detta på bästa sätt men kört fast. Ena sidan av trappan har vagnsstycken man skulle kunna fästa takpanelen i, men andra sidan har ingenting att fästa i och kan inte se framför mig hur jag skulle
0 svar · 1,5k läst
·
AXS
AXS: [citat] Håller med, gillar essve bättre när det gäller väskan. Jag har den liggande i verkstaden och tar med skruv eller låda från väskan. Skruven är bra, inga problem alls. Även köpt pressening och balkskor.
17 svar · 5,6k läst
·
L
lob: Håller med JAsnabbe men jag använder dessa skruvar om jag ska upp med något riktigt tungt. [bild] Annars vanlig skruv och plugg. Börjar med liten borr och sedan ”rätt” dimension. I min källare har man tyvärr både använt sparsten och armerat rätt tätt så håltagning GENOM vägg är ett väldigt lotteri.....
4 svar · 1,5k läst
·
G
Gustav_Saltarö: Stort tack för hjälpen!
11 svar · 2,0k läst
·
Mazen
Mazen: Borra med kvist/cylinderborr i lämplig strl och ta ur ev hörn med ett stämjärn. https://www.biltema.se/verktyg/borr/traborr/cylinderborr-2000016848 (Tänker mig att du menar.ett sådant här handtag.) https://www.byggmax.se/luckhandtag-habo-1129-krom-p7210136?gclid=EAIaIQobChMIiYLC4-L37QIV0QJ7Ch0H_gVLEAQYAiABEgJaafD_BwE
1 svar · 2,8k läst
Farkan13
Farkan13: [citat] Tack, Jo jag har byggt allt av MDF, förutom stommarna till skåpen som är melamin. [citat] Tack! Väggen bakom är nyligen gipsad så jag valde att måla in bokhyllan i samma färg som gipsen, jag har således inga bakstycken på bokhyllan. [citat] Tusen tack, det är en vanligt trävägg bakom bokhyllan så jag borrade bara lämpligt hål bakom tvn. Samt ett likvärdigt hål i skåpet
8 svar · 17,2k läst
·
J
jansen: Ok, tackar hjärtligt för din hjälp! Ska låta snickare utföra arbetsmomentet när det är dags.
6 svar · 3,5k läst
·
J
justusandersson: Det beror på hur händig du är. Det går bra med pelare i limträ eller stål. Det går också bra med konstruktionsvirke t.ex. 45x145 C 24 om du kan fästa in det ordentligt i den veka riktningen.
9 svar · 4,3k läst
·
T
TeknikStefan: Aggregatet kommer behovstyras i ett överordnat system med triggers för fukt/temp/CO2. Men ja, du har rätt. Alla delar i verkstadsbyggandet kommer inte gå att försvara rent ekonomiskt ;)
4 svar · 2,4k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Kanske lite överarbetad...
59 svar · 21,6k läst
·
F
fredj721: Hej, Har ett poolhus som blev fukttätt, men inte "lufttätt" precis innan hösten slog till. Nu har det stått utkylt några veckor, och det har varit rätt fuktigt väder. Hade tänkt isolera och hålla på invändigt nu under det kyligare månaderna, men funderar på hur jag ska göra med värme. Men tanke på att varit rätt fuktig luft, så finns ju en del ackumelrad byggfukt i huset, så
0 svar · 727 läst
J
jansen: Hej! Har tänkt göra öppningen mellan vardagsrum och kök större. Nuvarande öppning är 1800mm och hade velat öppna den till 2400-2500mm. Bor i ett Nordkalotthus (i Norrland) byggt 1980. Själva väggen är byggd med dubbla 45x70 reglar på cc 60. Spännvid 8000mm. Det jag undrar är om väggen är bärande och vad för dimension på balk jag behöver i sådana fall. Mvh
0 svar · 798 läst
·
T
talonmas: Tips till framtida hemmafixare som har plåtregel: En enkel kylskåpsmagnet är en väldigt billig och enkel regeldetektor :)
33 svar · 48,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.