Koorosh
Koorosh: Hej! Jag behöver hjälp med beräkning av konstruktionsritning och någon skriva under mina K-ritningar . Kan någon hjälpa mig? MVH Koorosh
0 svar · 1,4k läst
P
PetterSwahn: Vi håller på och totalrenoverar ett hus ifrån 1940 med källare och två plan. Befintlig väggkonstruktion består av panel, stående plank 70mm, luftspalt ca 20 mm, liggande råspont och masonit. Vi har dränerat samt isolerat källaren utifrån, vi kommer att tilläggsisolera fasaden med västkustskiva vid panelbyte samt att golven är upplockade för att isoleras och läggas golvvärme. Men
0 svar · 1,1k läst
F
FrippeFlyer: [citat] Tjena... Jag förstår...tiden går fort. :) Stort tack ändå. M v h /F
26 svar · 37,3k läst
·
D
Derbyboy: Verkligen en anstormning av ideér :) Nya planen är nu att lägga 12mm spånskiva för att komma upp på samma nivå som reflektaskivorna. Refelktaskivorna är 12,5 mm för att vara exakt. Det borde väl inte vara några problem att det skiljer 0,5 mm mellan områdena?
2 svar · 1,4k läst
Sittställning
Sittställning: [citat] Äääsch! Då har jag fel ju! Kan du inte säga 600istället
13 svar · 3,2k läst
S
Stuff: Tveksamt. Brukar vara ett enkelt glas och sluter inte särskilt tätt mot varken karm eller golv. Tror alltså inte att den isolerar särskilt bra. Skulle nog hellre ha satsat på något i stil med altan-dörr med glas hela vägen och då isolerglas. Sådan dörr har ju också tätningslister och riktigt dörrvred så att det blir tätt
1 svar · 2,0k läst
ullet
ullet: Hej, vi har ett 1½-plans hus byggt 1936 där vi skulle behöva ett sovrum till på övervåningen. Idag finns ett större sovrum med två alkover på ena gaveln, det skulle vi vilja dela mitt på och ta bort väggarna in till alkoverna. Räknar med att vi behöver ta hit någon som kollar igenom konstruktionen, men tänkte ändå fråga ifall man kan göra någon kvalificerad gissning. På
0 svar · 1,4k läst
·
Niklasloow
Niklasloow: [citat] Swedoor tillverkar dörrar i både nya standard, gammal standard och måttbeställda på exakt millimeter. Beställda nyligen måttbeställda dörrar via min lokala XL-bygg handlare
2 svar · 2,0k läst
J
Jimp: [citat] Schysst! Tack för tipset förresten.
6 svar · 1,3k läst
P
Prc: Har fällt i balk i betong vägg pga öppning. Balken vilar på betong tegel. Fråga hur mycket yta behöver balk vilar på, räcker 300 mm ? Samt fråga vad skall man ha i utfyllnad mellan balk och betong behöver fylla ca 20 mm. Bör ju vara ngt som inte krymper samt klara belastning. Tacksam för tips .
0 svar · 1,4k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Ca 15 mm åt gången går nog så du får lägga på i flera lager
1 svar · 807 läst
Jonatan79
Jonatan79: Ok; kolla så att plasten är tät överallt.
5 svar · 1,4k läst
·
G
Gunillacsrlsson: Vi renoverar en lägenhet från 1910 och har precis fräst för el i väggarna. Putsen sitter otroligt löst på många ställen och på vissa väggar lossnade nästan allt. Bakom putsen finns bränt tegel som ser ut att vara täckt av sot. Vi funderar på två alternativ. Vad säger ni som gjort detta? 1. Laga de väggar som har få hål o sätta gipsvägg på de andra. Bredspackla väggarna
0 svar · 845 läst
·
S
Sillafar: Ska bygga en större villa och letar efter så miljömässigt hållbara alternativ som möjligt. Vill undvika plaster, lim och CO2-slukande material. Men det är vansinnigt svårt att få något helhetsgrepp på alla frågor och byggbranschen ger olika svar. Kikar just nu på prefabricerade paneler av hampa som tillverkas av ett företag i Malmötrakten, heter Ekolution
0 svar · 809 läst
P
Pumabjörnen: Genomgående bult torde lösa problemet;) Skämt åsido det finns ju mängder av infästningsmaterial för lättbetong/leca/siporex så det bästa är väl att kanske besöka din närmaste järnaffär och kolla sortimentet. I min mening finns det ingen metod som alltid funkar då ovan nämnda material i min mening är lite luriga men ett par rejäla fasadplugg med tillhörande skruv/bult eller
1 svar · 2,1k läst
V
Vrakersberg: Hej Internet! Det som började med en nätt liten målning av vår dotters rum slutade med att gavelrummet på övervåningen i vårt nyköpta 1800-talstorp revs in till stommen. Det var ett flertal konstigheter som uppdagades i takt rivningen, så det var ju lika bra det. Tak och fasad har bytts utifrån och rummet har tilläggsisolerats inifrån, alltihop lite av ett hafsverk vad det verkar,
0 svar · 1,8k läst
·
M
maskan: Hej! Funderar på om följande "väggtegel" fungerar att sätta med fix på gipsvägg? https://www.bauhaus.se/dekorsten-colorado-sahara Om jag räknar rätt så väger det cirka 32kg/m2. Håller en gipsvägg för detta? Har råspont bakom så skulle kunna skruva i extra skruvar t.ex. cc30. Men kan inte hitta info om hur mycket vikt en gipsskiva klarar att belastas med "kakelmässigt". Nån som
0 svar · 1,0k läst
M
Mandelitomamma: [citat] Den ligger i ena delen av rummet, ca 1 m från väggarna. Rummet är ca 22 kvm.
4 svar · 1,7k läst
S
Sakran: Hej! Håller på i källaren. Vi håller på att riva ut all organiskt material. Golvet ska såklart också rivas. Tidigare ägare av huset har tagit bort en del av en vägg nere i källaren. Sen upptäckte dom att den var bärande så dom har stöttat upp med en träpelare. Vi ska nu ha hit en murare som ska mura tillbaka väggen till original ursprung. Vi vill nu riva och förbereda inför
0 svar · 1,6k läst
·
joakim_j
joakim_j: I mitt hus (40-tal) är det masonite på tretex på väggarna. Själv tycker jag att masonite är ett helvete både att skruva i och att spika i. Hårt som betong är det.
5 svar · 2,7k läst
T
Trixtian: Har tänkt att renovera (blåsa ut det gamla och bygga nytt) ett rum i källaren och använda som biorum. Det kommer även användas som gästrum och sovrum för nattarbetare med småbarn =) Så tanken är att det ska vara ganska ljudisolerat. Förutsättningar: Rummet ligger i hörnet på källaren, precis under sovrummen... Tak och golv är betong, väggar i lättbetong. Två sidor är
0 svar · 1,9k läst
H
husradet: [citat] Har aldrig totalrenoverat förut men haft hantverkare hemma för altanbygge, kök och sättning av klinker i hall tidigare. Tycker 3-4 månader låter mycket. Hur många man tänker du då och hur lång tid på varje moment?
8 svar · 2,3k läst
·
P
Petrus1979: Vi har rivit ut murstocken från vårt hus byggt 1884. Jösses vilket jobb :) murstocken står på ett fundament av kullersten som går ner i backen. Mellan backen och bjälklaget är det ca 100 cm. Min tanke är att ta bort så mycket sten så jag har plats att lägga ny trossbotten och isolera innan det nya golvet läggs. Jag har även en ide om att först sätta ett finmaskigt nät så inga
0 svar · 706 läst
·
H
HasseMas: Får inte ut cisternjärnet då det är ganska böjt och verkar sitta fast i det bakre järnet. Måste man ta ut de olika järnen i en bestämd ordning?
0 svar · 618 läst
J
Jultomtepappan: Hej forumet! Vi skall ta tag i ett rum i källaren på vårat hus byggt 1972. Väggarna är lättbetong som det satts väv och målats på, vilket jag förstått kanske inte är helt optimalt under mark. Dräneringen verkar ha fungerat hittills, men jag vill ändå göra rätt nu när det är dags att fixa till rummet. Efter att ha tagit ned (ångat) bort resterna av väven kan man se att
0 svar · 2,1k läst
·
ullet
ullet: Allt beror ju på hur viktigt finishen är. Så här ser den "tillfälliga" trappen till loftet i vårt garage ut, löst precis som du tänkt göra med en OSB-skiva (förutom att allt är omålat). [bild] [bild] Jag upplever det inte riktigt som en större smutsfälla än en vanlig trappa, grus och liknande kan komma mellan skivan och själva trappsteget. Duger i ett garage men kanske inget jag
4 svar · 5,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Om ni har bestämt exakt var väggskenorna ska sitta så går det att köra med extra reglar där. Eller Om ni har bestämt att ha hänglist så går det att sätta kortlingar på den höjden hänglisten ska hänga på samt på någon höjd till. På så sätt räcker det med regel & ett lager gips för att spara 12-15mm per vägg Eller så kan köra med regel-osb-renoveringsgips, på det sättet
5 svar · 3,8k läst
·
K
Kentaclinta78: Hehe, :) Här finner du alla lösningar på ditt projekt, ingen har tid att svara här eller intresse i det mesta.. Vancouver Carpenter https://www.youtube.com/channel/UCbZdXox6mKHdcT2QdVT-goQ/videos Du får googla på svenska glosor på denna sida ovan och översätta det till engelska Googla på tejp, "papp" för vägg och tak, klister, spackel mm Nåt i den här stilen plus många fler klipp i
1 svar · 3,1k läst
·
S
skaanlj: [citat] Nyköping Södermanland
4 svar · 2,1k läst
·
K
Kentaclinta78: Det här var avklarat för länge sen förresten, vet inte sen om det blev blåsor men det ska nog va lungt
5 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.