Vi har inte beslutat än om huruvida vi ska använda taklist eller ej men har en fråga, de senaste tre husen/lägenheterna vi har bott i har haft taklister där det varit mellanrum mellan taklisten och innertaket. Varför monteras de så? Jag tycker det ser jättekonstigt ut men tänker att där kanske finns en poäng om det nu är vanligt att montera taklisten ca en halv centimeter under taket. Så är väldigt nyfiken på anledningarna till den typen av montering så att vi vet, OM det nu blir så att vi själva monterar taklister i huset.

Jag har aldrig sett ett sådant montage. Kan det vara så att ni haft skugglister? Då ser det ut som ett litet mellanrum.

• Gilla
Elmy
  • Laddar…
Jag tycker också det låter som skugglist.

• Gilla
Jonas Hamrén och 1 till
  • Laddar…
Tack snälla, det visade sig faktiskt vara skugglister när vi monterade ner dem så ni hade helt rätt. De kommer bytas ut under renoveringen.

Nu har jag en följdfråga, bakom skugglisterna hittade vi ganska stora springor mellan vägg/tak på flera ställen även vid vägg/golv. Är det så man bygger hus, blir det alltid såna hål överallt? Eller är vårt hus slarvigt byggt? Kan/bör jag täta det med något när vi renoverar eller räcker det med att måla väggarna och sätta nya lister över springorna?

Det brukar vara en springa på 10-20mm mellan vägg och tak. Det är standard så det behöver inte vara något slarv. Tanken är att listerna skall täcka.

Om du vill kan du täta springan med någon drevremsa eller mjukfog. Det skadar ju inte men jag vet samtidigt inte vad det skulle vara bra för...

Redigerat:
J JSE skrev:
Det brukar vara en springa på 10-20mm mellan vägg och tak. Det är standard så det behöver inte vara något slarv. Tanken är att listerna skall täcka.

Om du vill kan du täta springan med någon drevremsa eller mjukfog. Det skadar ju inte men jag vet samtidigt inte vad det skulle vara bra för...
Det är nödvändigt att täta ifall det finns krav på ljudreduction.

J JSE skrev:

Tack! Nej vi behöver inte täta jag bara undrade om det ska vara så eller om det behövde tätas liksom.
Tack för hjälpen ☺️

• Gilla
bonardi.jonas och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.