Hej!

Som beskrivningen säger, jag håller på att ta ner en innerdörr i äldre hus med lgh på övervåningen.
Då vi bor i hela huset har vi inget behov av innerdörren direkt innanför ytterdörren. Tar vi bort karmen och reglarna får vi ny väggyta som är guld värd för förvaring (5 i familjen).

Snickare var här förra vintern och konstarterade att vägg över gästtoa och hall utanför var bärande.
Det är inte i denna vägg jag nu grejar.

Som det ser ut består dörren i 2 reglar som är spikade på väggarna vid sidan, men de går ner under golvet och upp i taket. På bilderna är karmen borta, det är alltså reglarna som är kvar jag undrar över.

Jag tänkte såga av dessa i linje med golv och övre karmregel och sen täcka och spackla igen sidorna för att få hel väggyta utan avbrott.

Frågan då: Kan dessa vertikala karmreglar vara bärande?

Öppning där en innerdörrs karm avlägsnats, med två synliga vertikala reglar mot en tapetserad vägg och synlig takbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innerdörröppning i hem med avlägsnad dörrkarm och kvarvarande vertikala reglar.
Skapa konto
Innerdörr borttagen, exponerade vertikala reglar vid sidan, trapptillgång till höger.
Skapa konto
Renoveringsprojekt där karmen till en innerdörr avlägsnats, exponerar vertikala reglar.
Skapa konto
Hall med borttagen dörrkarm som visar obehandlade vertikala reglar och en öppning in till ett annat rum.
Skapa konto
Vy av en öppning utan dörr, med avlägsnad dörrkarm och synliga vertikala reglar mot vit vägg som är under renovering.
Skapa konto
Vertikal karmregel synlig efter borttagen innerdörrens karm, med spikar och rå huggen yta.
Skapa konto
Vertikal träregel nära golv som syns efter borttagen dörrkarm, med undring om dess bärighet.
Skapa konto

Utan att ha sett någon ritning vågar jag ändå säga att väggen med stor sannolikhet inte är bärande (utom möjligen för en del av trappans vangstycke). Därmot så har ni ett hus med plankstomme och plankväggar. I dörröppningens överdel syns undersidan av en vågrät planka som fungerar som avväxling för plankväggen. Reglarna vid öppningens sidor går att ta bort, fast jag har svårt att se poängen med det. Det kan ockaå poppa upp några överraskningar om man gör så.

J justusandersson skrev:
Utan att ha sett någon ritning vågar jag ändå säga att väggen med stor sannolikhet inte är bärande (utom möjligen för en del av trappans vangstycke). Därmot så har ni ett hus med plankstomme och plankväggar. I dörröppningens överdel syns undersidan av en vågrät planka som fungerar som avväxling för plankväggen. Reglarna vid öppningens sidor går att ta bort, fast jag har svårt att se poängen med det. Det kan ockaå poppa upp några överraskningar om man gör så.
Tanken var att kapa regeln längs plankväggen i överkant och ta bort den. Sedan byggs hålet igen och vi får 2 släta väggar för skoskåp och hyllor i en trång hall.

Se nedanstående bilder och föreställ dig en slät vägg :D

Borde jag ta in en fackman för att vara säker?

En träregel i en hörna mellan en dörr och en trappa i hallen, planerad att tas bort.
Skapa konto
En del av en trång hall med en exponerad träregel vid en vägg, i förberedelse för att skapa släta väggar för skoskåp och hyllor.
Skapa konto

Då är jag med, en utmärkt idé! En allmänt snickarkunnig person klarar detta själv.

J justusandersson skrev:
Då är jag med, en utmärkt idé! En allmänt snickarkunnig person klarar detta själv.
Ska jag känna mig säker på att reglarna går att ta bort eller bör jag kontakta någon fackman som kan komma hit?

edit: tack för att du dar dig tid att hjälpa mig förresten!

Du behöver inte anlita någon fackman.

• Gilla
joppz
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du behöver inte anlita någon fackman.
Tack!
Då blir det att såga imorgon då

Men om den horisontella regeln ovanför öppningen ligger upplagd på de stående reglarna så är de ju bärande.
Jag skulle kolla att den horisontella regeln går förbi de stående som du ska såga av.

Bältesclip Bältesclip skrev:
Men om den horisontella regeln ovanför öppningen ligger upplagd på de stående reglarna så är de ju bärande.
Jag skulle kolla att den horisontella regeln går förbi de stående som du ska såga av.
Den horisontella regeln sitter mellan de vertikala reglarna, och ligger alltså Inte ens på dessa.

• Gilla
Bältesclip
  • Laddar…
J joppz skrev:
Den horisontella regeln sitter mellan de vertikala reglarna, och ligger alltså Inte ens på dessa.
Isf är ju saken biff till 100%.

• Gilla
joppz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.