Vi ska ta upp ett dörrhål i en vägg och nu blev snickaren osäker på om väggen är bärande och om vi behöver sätta in en balk? Vi har fått bygglov för fasadändringen och det frågades aldrig efter någon konstruktionsritning och jag har nog utgått från att den väggen inte är bärande...

Ritningar som visar befintligt och nytt utseende på gavelvägg med planerat dörrhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett 1,5m brett dörrhål i en gavelvägg i ett putsat hus i Göteborg byggt 1950. Alla väggar är i trä. Jag bifogar alla ritningar jag har.

Behöver vi sätta in en balk i väggen? Är det någon som vågar uttala sig baserat på detta underlaget?

• Skannade bygglovsdokument från Göteborg 1950 med beskrivningar av material och konstruktion för ett hus.
    Skapa konto
  • Svartvit bild av konstruktionsritning med tekniska detaljer om ett hus byggt 1950, innehåller text om material och mått.
    Skapa konto
  • Arkitektritningar av ett hus från 1950 med fasadvyer och planskisser för diskussion om bärande vägg.
    Skapa konto
  • Konstruktionsritning för ett hus med måttangivelser, sektioner och anmärkningar, daterad 1950, Göteborg.
    Skapa konto
E Ea_gbg skrev:
Vi ska ta upp ett dörrhål i en vägg
Dörrhål skriver du.
Men vad skall finnas utanför dörren?

Personligen, utan att vara expert på sådant här, ser jag inga problem med att ta upp hålet.
Det blir ju lika somvid fönstret till vänster på samma vägg.
Hur är det gjort där?

• Gilla
Ea_gbg
  • Laddar…
En gaavelvägg bär bara sin egen vikt, så det är inga statiska problem med att ta upp hål för en dörr. Huset har en plankstomme även i gaveln, som måste avväxlas i öppningens överkant. Till det kan man använda en plankbit från håltagningen. Med den mängd olika skikt som ingår i väggen kan håltagningen bli lite arbetssam.

• Gilla
Ea_gbg och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dörrhål skriver du.
Men vad skall finnas utanför dörren?

Personligen, utan att vara expert på sådant här, ser jag inga problem med att ta upp hålet.
Det blir ju lika somvid fönstret till vänster på samma vägg.
Hur är det gjort där?
Utanför dörren kommer det bli en trapp ner till en altan.

Jag vet tyvärr inte alls hur det är gjort vid fönstret, väggen är bakomliggande tretex och gips...

J justusandersson skrev:
En gaavelvägg bär bara sin egen vikt, så det är inga statiska problem med att ta upp hål för en dörr. Huset har en plankstomme även i gaveln, som måste avväxlas i öppningens överkant. Till det kan man använda en plankbit från håltagningen. Med den mängd olika skikt som ingår i väggen kan håltagningen bli lite arbetssam.
Tack! Det räcker alltså med en planka på några centimeter som "balk"? Hur bred?

U
J justusandersson skrev:
Nu gäller det du säger i det här fallet, att gavelväggen inte bär något än sin egen vikt. Men det finns byggnader som har nockbalk som vilar på gavelväggarna, ifall någon annan trillar in i tråden med en likande fundering i framtiden, fast som har en annan konstruktion än TS.

Det normala är att plankan är lika bred som plankstommen. Man fäller in dess båda ändar i de omgivande stående plankorna. Alla äldre snickare vet hur man gör det

• Gilla
Ea_gbg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.