Byggmaterial & Byggteknik
Ha88e: Det går sakta just nu. Skottat snö hela kvällen. Så nu är man ganska mör. Får se imorgon kanske jag kan ta nå kort så du får se projektet
Lhartwig: Hur lagar man kopplingen mellan rören? Det är en oring som tätar idag. Se bild. Kan man hitta sådana oringar?
MackanM: Hej Bygger med Lättbetong block Ytong 365. När huset är tät ska man upp med ångspärren direkt eller ska man avfukta först? har nämligen massa 220 isolering i skivor som jag vill montera och funderar om inte jag ska sälja det istället och köra på lösisolering så jag kan arbete inomhus och inte vänta tills huset är torrt för att sätta in isoleringen sen ångspärr.
Rulle86: Tanken är att lägga dikt an panelen, utan plast. Tidigare låg tretexen dikt an utan plast. Finns luftspalt bakom panelen. Så den enda skillnaden blir att det är gips istället för tretex....
Lund: [citat] [citat] Tack för er input, ska testa att göra något sådant och se om jag lyckas
justusandersson: Måste du söka bygglov krävs det ritningar och ev konstruktionsberäkningar. Det har en snickare normalt inte kompetens för. Köper du från Willabgarden får du ett korrekt ritningsunderlag. Alternativet är att anlita en arkitekt och sedan handla upp jobbet som en mindre entreprenad enligt konstens alla regler.
Sesulo: Helt novis men..Tjäran antar jag är till för att motverka markfukt underifrån och bör kanske ersättas med modern lösning (platon). Sen tvistas det ju en del om det här med golvvärme på oisolerad platta (cellplast) då du under vissa årstider kan få omvänd fuktvandring. Säkrast är väl att bila och göra om plattan helt
fb35523: Jag har egentligen inga kunskaper i U-värdesberäkning, utan jag har mer använt mina mattekunskaper från högskolan och lite basal färdighet i att slå i formelsamlingar. U-värdet för en komplett konstruktion, t.ex. en vägg kan räknas ut så här: U=1/(sum of all R), R=d/λ, U=1/(d1/λ1+d2/λ2+...+dn/λn) Verifiera gärna ovanstående med dina egna formler. Du borde kunna härleda detta
AndersS: Se det som du blivit en erfarenhet rikare. Jag värderar min tid kontra materialkostnad nu mera och det har för mig inneburit att vara mera noga med materialval. Även att det får bli lite extra spill ibland för att ge ett bra slutresultat.
Stuff: [citat] Kan ju vara bra att fördjupa sig i vad det är för standard på huset i övrigt. Om det är ett äldre hus kan det mycket väl vara byggt enligt lägre krav än det som är nyproduktion idag. Finns ju ingen anledning att ha mycket högre nivå på denna åtgärd än vad det är på befintliga lägenhetsskiljande väggar. Är den innerväggen för övrigt precis som den var uppbyggd
justusandersson: Jo, fram till ca 1950 byggdes de flesta småhus med plank i alla väggar. Undantag: murade hus (inte bara fasadtegel).
Panelmannen: Nej sorry , kommentaren skulle vara i en annan tråd, trodde jag skulle hinna radera den..
TheCed: [citat] ska kanske tillägga att det alltså är regelfack idag där jag har stoppat i isolering.
Mats-S: [citat] Men va fan, det är ju ett brott mot K-märkningen, får man göra så? :crysmile::crysmile::rofl::rofl: Men nu har du en bra middagsbjudningshistoria varför vi snickare satte in så mycket bruna lister på 70/80-talet:cool:
justusandersson: Det ser lite slarvigt ut. Det logiska hade varit med en pelare som antingen var lika bred som "balken" eller betydligt bredare. Annars svårt att kommentera utan mer info. Är balken limskruvad? Vad är höjddimensionen? Hur lång är den? Har den bara ett mittstöd? Är det en fabriksgjord limträpelare?
justusandersson: Ett utvändigt foto av taket kan vara väldigt upplysande också. De flest "snickare" brukar sakna kompetens att avgöra den typen av frågor.
mrmosse: Ok, gött! Va vart det för dimension på vangstyckena som kapades ur med laser? Vilken firma nyttja du för det? Dyrt?
SnickeNicke: Snyggt jobbat, avlägg rapport när du fått upp allt i rätt nivå.
jonaserik: L-profiler är i modul 90 graders, samt att dom fästes i varandra, att få till något i hörnet så ställs den till vänster dikt mot den högra, kant i kant med utsidorna, med den vinkel som finns kommer det att bli tätt mellan elementen. Infästningsdelarna får då knäckas i samma vinkel för att dra ihop elementen. Med ett sådant montage så kommer det att bli en uppstagning på 100 % i
jonaserik: Vagnstycket står nog stumt på flytet och går nog inte att lyfta.det är en del som står i luften och en del som ev sitter fast i väggen. Den i luften brukar gå att lyfta något, men den på väggen är nog stum, normalt så läggs golvet före trappan så den står på färdigt golv. Det som finns att göra är att bygga in det i golvet eller att såga av det, blir nog problem att såga så
Bo arnold: Mitt rum är i helt hemgjord design med specialbeställda fönsterpartier från Expodul på gr av att de är 2,4 m höga finns inte i standard. Ditt bygge är väl mera en vinterträdgård men skall du ha isolering med luftspalt i taket kanske alternativet med takstolarna över takbalken ger mera plats.
Johan Gunverth: Ser ut att vars en välgjord trappa. Sättstegen kan nog behövas för att planstegen inte skall flexa och börja knarra. Innerkurvans infästning är alldeles för smal för att klara sig utan sättstege. Byt/renovera trappnosen mot något träfärgadt och byt syntetmattan mot naturfärgad sisal. Det matchar den välgjorda ledstången och tegelväggen. Det behövs lite värme i färgerna.
Vantemann: Hej, tack för era svar. Jag inser att ljuset är för dåligt och har försökt hitta vinklar för att få bättre ljus men jag får inte riktigt några bilder med bättre kvalitet. Kan bero på att jag har fått skit på linsen också som försämrar så bättre bilder har jag svårt att prestera. Hursomhelst så är det någon form av trämaterial. En googling på Treetex ger en ganska bra
Onsalakorven: [citat] Lyfter denna frågan, samma sitts! Vilket är det bästa alternativet?
KnockOnWood: Hur djupt är puts-skiktet? Du skulle nog haft längre skruv och plugg, som nådde in i tegelskiktet.
Derbyboy: Tänkte ansluta en JD 320. https://josefdavidssons.se/produkt/vedspisar/jd-320/ Försöker dock utröna om jag behöver anmäla bytet till kommunen. Får inga bra svar. Jag misstänker att om jag vänder mig till kommunen så kommer de av ren slentrian förmå mig att lämna en anmälan och betala 3850 kr.