Williamkarl
Williamkarl: Hejsan! googlat runt lite och algoritmerna gör att jag hamnar på helt fel grejer. Så ni får ursäkta om detta ämne redan diskuterats. jo, det är så att jag varit omständig och köpt vägguttag som kräver backbox enligt engelsk standard. Dvs de är rektangulära. alla väggar i lägenheten består av puts och tegel. Jag skulle vilja försöka mig på detta själv. Tänker att jag börjar
0 svar · 1,7k läst
S
Suomela: [citat] Tack!
8 svar · 2,0k läst
·
S
8 svar · 2,0k läst
·
C
Cpt_NoPants: Var inne på Bauhaus och såg att dom hade hyllplan i ek i rustik stil med osågade kantwr. Blev väldigt sugen att ha dom både till kökshyllor och eventuellt ett soffbord, men är lite fundersam på fuktkvoten och risken att dom slår sig över tid. Är det någon som har hunnit prova dom och kan dela med sig av erfarenheter? https://www.bauhaus.se/hyllplan-ek-med-bark-26x360-400x2000
0 svar · 2,9k läst
13th Marine
13th Marine: Jag har inte provat lättbetongskruv. Men när jag haft svårt att få pluggen att fästa i ett hål av stenmaterial så har jag ofta fyllt det med husfix och sedan pressat in pluggen. Låt härda och dra i skruven.
4 svar · 1,5k läst
·
Bybe
Bybe: [citat] Toppen! Då har jag lite alternativ. Tack för hjälpen :)
6 svar · 1,7k läst
·
M
Marijairena: [citat] Helst vill jag bara ha kakel upp till skåpen och fläkten och sedan målad yta upp, men ska fundera ett varv till. Ytan är inte jättestor bakom fläkten. Är rädd annars att en helt kaklad vägg kan ge ett något "rörigt" uttryck. Det beror förstås på hur köket ser ut annars. Men jag kan ha fel. Det är säkert lättare att sätta kakel ända upp.
7 svar · 1,0k läst
J
justusandersson: Hej Olle och välkommen till Byggahus forum! Det blir tyvärr ingen bra trappa med de förutsättningarna. Trappans maxlängd är för kort för att ge bra stegförhållanden och lutning med det givna höjdmåttet. Trapplängden i gånglinjen skulle behöva vara 3,2 meter. Det bästa är om du kan visa en planritning för det lägre planet samt en sektion genom trappschaktet. När slår man i
2 svar · 885 läst
O
olofh: Limträ 66x315 finns ofta i lager. Har själv sneglat på det för att använda till vangstycke
10 svar · 4,3k läst
·
J
J Vos: https://www.denbraven.com/en/products/technologies/fillers/zwaluw-plasterboard-filler/
1 svar · 5,1k läst
S
Stuff: [citat] Vanligt Putsbruk C från byggmax har jag på mina källarväggar och det har iaf suttit kvar i 7-8 år. Såg till att blöta befintlig puts ordentligt innan för att det nya skulle få bra fäste. Sedan eftervattnade jag putsen någon dag efteråt så att det inte torkar för fort och spricker.
4 svar · 9,4k läst
·
K
KVS630: Hej, jag har samma frågeställning. Ska bygga ett garage mot en mexitegelvägg. Dock blir det nog helt fristående, men mexitegelväggen tänkte jag ha kvar som en del då det annars blir ett för stort jobba med att riva teglet. Men vad bör man tänka på och hur löser man ventilation och dränering i väggen då den blir varm ?
11 svar · 6,1k läst
·
S
Snappahaneklanen: Förväntningarna på slutresultatet bestämmer ju lite vilken metod som är bäst. Jag tror inte det är en så bra idé att köpa en hel balk, både för att det är dyrare än nödvändigt och en balk är ganska så tung, behöver antingen byggas stolpar att lägga den på eller så måste det finnas något rejält att skruva upp den i. Vill ni att det ska bli en slät och fin låda så tror
12 svar · 4,1k läst
W
wawerider: [citat] Det finns att köpa färdiga hörn att spackla in i 2,5 meterslängder som man klipper med sax o sen fuktar med vatten så limmet på baksidan får den att sitta tills man spacklar med spackel över perforeringen i vinklarns eller skruvar fast den eller liknande , så har jag gjort lätt som en plätt var det , jag är gröngöling i bygg , så kanske finns ännu enklare grejer att
10 svar · 16,1k läst
·
N
Nikorasu: [citat] Nej, det tror jag absolut inte. Skruva/spika med dubbel skruv/spik med 60cm avstånd. Det kommer hålla till all typ av panel jag känner till.
5 svar · 2,2k läst
P
Plutus: Ren gissning, mät vikten på en, lägg den sedan i vatten ett dygn och mät vikten igen när den är torr på ytan.
1 svar · 1,4k läst
J
justusandersson: Hur förmedlar man över femtio års samlade kunskaper och erfarenheter? Tips är välkomna. Sanningen är nog att det inte finns några absoluta regler. På en armeringsritning bör bärande väggar vara utritade, Men det stämmer inte alltid. Halvstens tegelväggar brukar inte vara bärande, men det är inget man kan lita på. Om ett betongbjälklag är upplagt över flera väggar finns det
13 svar · 6,0k läst
·
A
AskeHolst: [citat] Det finns en nedböjning, typ 1,5cm, men lite svårt att se precist då bjälken inte har exakta mått. Visst går det att byta, vi lade in en heb160 i ett annat rum (som inte har badrum ovan), så jag vet hur, men enklare och billigare om det inte behövs. [bild]
11 svar · 4,8k läst
·
OlssoniVallby
OlssoniVallby: [citat] Tror inte du behöver vara orolig för fukt. Lite beroende på golvet så klart. Det skall ju inte komma något från toaletten. I så fall är det anslutningen mot yttervägg, men låter du gipsen ansluta mot lättklinkern är det ingen fara. Vill man vara säker och lägga lite extra energi på det, samt spara lite tjocklek, kan man sätta stålreglarna med gipsen direkt på, men såga
8 svar · 2,9k läst
A
andersmc: [citat] Bra att det löste sig!
6 svar · 4,6k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Har också gips (i nästan hela källaren, resten bara råspont) i källartaket i det hus från -63 som jag faktiskt köpte och nu bor i. Vet tyvärr inget om prisbilden eller vad som gjorde att man valde det ena eller det andra. En nackdel med gipsen är väl att pappen kan mögla. Stjäl även en halv cm extra av takhöjden jämfört med de tunnare eternitskivorna.
12 svar · 8,1k läst
·
L
Lutte: Jag la en krånglig yta med fler kapade än det var hela bitar. Slog ut min centrumlinje med lasern och satte alla hela plattor sen måttade jag alla som skulle kapas och la dom på prov så det skulle passa innan fixet åkte fram igen. Annars är det bara till o vara snabb eller plasta in utrymmet där du har sågen.
23 svar · 9,6k läst
L
lnvinzible: [citat] 4år senare :) hoppas huggan fortfarande är engagerad i forumet för du verkade kunna din grej. Kom på att jag var medlem här och såg att jag glömde svara på detta. Kan va bra för andra att förstå sig på lite konsteuktionslära och för mig att pusta ut :) jag bifogar min bjälklagskonstruktion. Sedan så har vi lagt frigolit för golvvärme och flytapacklat hela våningen. Så
2 svar · 1,7k läst
·
K
Knuten26: [citat] Gullfiber blir svart när det vari utsatt för vatten och smutsig luft . Stenull , t.ex. rockwool ,är tillverkat med diabas som grund. Och är grågrönt ifärgen.
4 svar · 1,5k läst
·
G
Galten: Min panel är 135 mm bred och det verkar tyvärr inte vara ett standardmått idag. På K-Rauta hade de bara 95 eller 120 mm bred :confused:
4 svar · 1,3k läst
·
Immobil
Immobil: Asbest är inte svart. Tycker snarare att det ser ut som tjärpapp.
1 svar · 1,4k läst
·
Krokben
Krokben: Min ellärare på gymnasiet fick operera bort en lunga pga att han utsatta för asbest. Men då hade han utsatts för det i ungefär i 40 år i sträck och var rökare. Hade den där plattan innehållit asbest så hade det inte hänt ett skit vågar jag lova.
2 svar · 1,6k läst
·
I
Interista88: Jaha haha. Tyvärr ingen aning, jag e målare men sällan man vet pris som anställd:rofl:
3 svar · 968 läst
M
mojjen: [citat] Kravet är 1/3 in i väggen, det är vad jag har. Har samma på nedervåningen.
8 svar · 4,0k läst
W
Weissach: [citat] Precis. Jag har det i huset men inte i garaget. Vet inte om hur vanligt det är i garage? Huset är från 2020.
8 svar · 5,0k läst
J
JanPh_89: [citat] Tack igen! I detta fallet ska vi ”bara” bredda ca 30-40 cm för att få plats med en pardörr. Jag väntar på den gamla grannens svar, sen drar jag över allt till föreningen för att se om de vore ok att starta upp med behörig firma.
19 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.