B
byron v2: Ett vansinnigt projekt. Min uppfattning är att hålla på att öppna upp väggar bara leder till försämringar. Det är hysteri i samhället, allt ska vara kritvitt och väggar skall rivas till varje pris. Är det gått så långt att gjutna väggar/ grunden-_muren i källare ska tas ner. Då måste någon säga stopp. Detta givetvis är jag nyfiken på hur detta slutade.
8 svar · 2,5k läst
·
O
order66: [citat] Lyckligtvis fick jag reda på att granne som är hantverkare kan hjälpa mig och då tänker jag passa på att vara med och lära mig!
5 svar · 2,2k läst
·
J
Järkhöjden: Hej Örnis... det har gått några år nu sedan ditt inlägg... undrar om du fick till en bra lösning med balken? Vi bygger nytt med liknande lösning och vill undvika problem med kondens och kallras... alla tips emottages. [bild]
1 svar · 3,8k läst
·
J
justusandersson: Nockbalk är nog enda rimliga lösningen. Man kan laborera lite med balkdimensionen. I ett sovloft vill man inte ha lägre bröstningshöjd än 700 mm så det gäller att studera balk, ev avväxling och fönsterutformning ordentligt.
4 svar · 3,0k läst
·
Dheri
Dheri: Limfogsskivor ska nog gå utmärkt, eller helt vanligt massivt trä.
7 svar · 2,1k läst
E
ErikB89: [citat] Hej! Hur gick det med trappan? Flyttar snart in i nya huset, funderar på något liknande med trappan där.
34 svar · 13,2k läst
·
P
para: Brukar väl även funka som genomtrampningsskydd i bjälklag o tak
2 svar · 967 läst
·
N
Nygge72: Hej, vet ej om denna fråga hamnar rätt, annars får ni tipsa om var den bör ligga. Jag är lite nyfiken att höra hur stor yta/område en vanlig betongblandare (120-160L) hanterar smidigt. Talar vi enbart att gjuta plintar, eller fungerar det bra även till typ platta för garage? Jag har ingen som helst aning vare sig om mängd, eller hur snabbt man måste arbeta (om man skulle gjuta något
0 svar · 820 läst
Hep
Hep: Inga konkreta svar, men kanske lite hjälp ändå. Jag är nästan klart med vår köksrenovering i ett klart äldre hus än ditt. Timmerstomme med väggar, golv och tak som är helt utan räta vinklar och dessutom lite skönt vågiga åt alla möjliga håll. Takhöjden diffar med >5 cm mellan hörnen. Istället för att göra hela rummet "rätt" och både tappa en del volym och få problem med
3 svar · 1,2k läst
·
O
Ohver: Tack för svaret! Jo utsidan är tät det finns inget nära fasaden det är stående panel så det borde vara bra cirkulation på luften.
14 svar · 7,3k läst
Mathilda Ö
Mathilda Ö: Hej! Jag undrar om du har kommit vidare i denna fråga, kanske till och med byggt klart? Jag planerar att göra ett liknande bygge, ett Tiny Hus på 10x3m som först ska byggas på plintar för att sedan förflyttas på lastbil efter något år. Vore jättetacksam för svar, Mathilda Östman
1 svar · 8,1k läst
P
Pumabjörnen: Skall tillägga att plåtbandet brukar gå att köpa per meter så du behöver ju givetvis inte köpa 25 m
8 svar · 5,7k läst
·
M
Mortsken: De planken sitter fast i trappan ja, de går även vidare upp och bildar väggen på ovanvåningen. Sen antar jag att den sitter fast i väggen till höger om fönstret, samt så sitter den i balkar i taket/golvet på ovanvåningen.
12 svar · 2,0k läst
C
Cerb: Fick ta upp ett hål lite extra för att det skulle passa. Retligt när det var såååå nära att hålbilden blev perfekt. Aja, det sitter i alla fall uppe. [bild]
10 svar · 2,0k läst
·
F
Firro: [citat] Tack! har googlat fram en bild nu och förstår vad du menar :)
12 svar · 2,9k läst
·
T
tergo: foglist eller smyglist eller latex, MÅLARFOG ESSVE AKRYL FLEX 25% 300 ML (bauhaus.se)
1 svar · 5,3k läst
·
F
Freddan122: [citat] haha jag såg det när jag skickat meddelandet. det är en tapetserad gipsvägg men bakom borde det ju finnas reglar. har tänkt mig något likande dethär: https://www.bauhaus.se/inomhuspanel-moelven-livlig-gra-furu-13x120x2400mm#go-to-related
19 svar · 40,4k läst
B
Bamboozled: Du har säkert tänkt på det redan, men om du river det gamla taket åker du antagligen på att fixa något nytt skikt som isolering och liknande vilar mot. I så fall - blir det annan täthet på det? Andas mindre? Sånt kan vara värt att fundera över, beroende på hur det ser ut i mellanbjälklaget. Vid rivning blir det kanske svårt att inte skada läkt som behövs för att fästa nya taket
1 svar · 2,0k läst
S
stalf: Har inga problem med att spara en halv pelare t.ex. om det syftet med den. Övre och nedre vagnstyckena är skruvade i pelaren från varsitt håll. Dom är även skruvade i varandra. I hörnet är det svårt att de men det övre ser ut att vila på det under på något sätt. Sen är det 2-3 skruvar i varje vagnstycke som sitter i väggen.
3 svar · 4,1k läst
·
J
justusandersson: Räknar man baklänges kan man se att en HEA 100 balk som ersätter en hjärtvägg i ert hus inte bör ha en längre spännvidd än ca 2,4 meter. Med hjälp av planritningen bör du kunna räkna ut ungefär var balkarna (och pelarna) finns. Enda osäkerheten gäller sträckan mellan murstock och gavelvägg.
6 svar · 3,7k läst
·
Vza
Vza: Alltså vi renoverar inte toan för att slippa elementet. Vi vill ändra utseendet i toan, göra toan större och därför kanske övergå till golvvärme.
2 svar · 1,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Redan den inledande texten i videon får mig att rysa! "Skapa betongkänsla i ett träbord" Betongkänsla? :worried::dizzy::cry:
2 svar · 1,1k läst
A
Atell: Går i tankarna att bygga om garaget och sätta i en större port liknande vikport eller slagport. Men som det ser ut nu måste två takbjälkar tas bort för att få mer takhöjd i garaget (få in husvagn eller annat än en låg bil). Kan man göra det utan att hela bygget rasar? Räcker det med att sätta upp extra förstärkningar högre upp som håller ihop takstolarna? Garage porten som
0 svar · 1,2k läst
·
Mats-S
Mats-S: Tror inte du kan hitta det, men testa att gänga på en större mutter, det bör funka. För att den inte ska gänga av så kan du ju slå till änden på skruven.
1 svar · 738 läst
·
M
MattZak: Ok, känner mig lite dum nu när jag upptäckte att det faktiskt finns en regel precis där jag ska sätta upp tvn :sweat: (använde magnettricket som nämndes ovan då det var väldigt svårt att höra när man knackade). Så problemet löste sig av sig självt! :D Men tack för alla tips, kommer säkert behövas i framtiden.
9 svar · 3,3k läst
·
L
LAB: [citat] Välgraderad betyder att gruset innehåller alla storleksfraktionen i sådana proportioner att det finns minimalt tomrum. Normalt blir bruket som starkast då, särskilt om det innehåller cement, men om du använder den typen av grus och ökar mängden kalk så får gruskornen ingen kontakt och när kalken torkar krymper den och det bildas sprickor. Om gruset är mera enkelgraderat (och
47 svar · 17,0k läst
·
B
byron v2: Skulle gissa att rejäla järnbalkar håller minst 80 år. Sannolikt längre. Gjutjärnsrör till avlopp nergrävda håller ofta 70 år plus
10 svar · 1,7k läst
Mats-S
Mats-S: [citat] Precis, men bjälklaget (som är byggt på modulerna till bottenvåningen) spelar även dom en viktig roll i stabiliteten, så att inte taket "imploderar". Men proffsen kanske har någon lösning på det också ;-)
3 svar · 1,2k läst
X
xLnT: [citat] Det blir nog leca ändå, nån gång ska vara första gången. Armerar man så tunna block som 150mm? Antar att det bara är ett bistål då? Sotaren tyckte Leca var bättre än lättbetong också. Måste kolla med en konstruktör om lecan klarar vikten och förskjutningen som ska till.
17 svar · 5,2k läst
Viktor.J
Viktor.J: [citat] som sagt, är du orolig så får du väl klättra upp på vinden, städa bort lite prylar, jobba dig ner till undertaket och lägga ut något som fördelar vikten.
9 svar · 9,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.