Amatörbygge
Amatörbygge: Okej tack för tipsen. Finns det någon regel för i vilken ordning man sätter golv/vägg/tak ? Bör man lägga allt upp till golvspån och sedan montera vägg beklädnad och sist takpanel ?
6 svar · 1,9k läst
A
attefall: Hej, Håller på att bygga till mitt hus, och på grund av höjdkrav ska både avväxlingarna i befintlig vägg samt hela stommen med bärlina, balkar och stolpar i tillbyggnaden byggas i stål. Jag har dock en del problem att hitta folk som kan visa på referenser/erfarenhet av dylikt. Och har lite svårt att rent generellt lita på de som säger att de "kan allt" utan att ha belägg för det.
0 svar · 1,9k läst
Ö
öringen: [citat] Nä det gör dom nog inte med den varianten av hålbild som är på bilden
23 svar · 8,5k läst
·
N
noone70: Jag har en litet källarrum kvar i vår tillbyggnad kvar att flytspackla och mellan ”klacken” på grunden i det den gamla byggnaden och den nya plattan så är det 50mm frigolit. Nu har jag tänkt flytspackla rummet och jag undrar hur jag ska göra för att det inte ska bli sprickor i övergången mellan nya och gamla delen. Det jag först tänker på är att lägga ut armeringsnät av
0 svar · 970 läst
L
lindquist_o: Tack för tipset! Uppskattas mycket. Glad för alla idéer och tips.
5 svar · 3,6k läst
·
P-plats
P-plats: Bladskruv som skrivits tidigare eller Pendelskruv. http://www.nfgab.se har mycket liknade produkter.
6 svar · 1,4k läst
H
Huzzbutt: [citat] Eftersom du kapar i 45° gissar jag på att motorn tar i det övre anhållet på vänster sida. Lossa på det så ska det gå bra.
3 svar · 922 läst
·
H
Haladria: Tack kullrig träskruvar verkar stämma. Ankarskruven är mer konisk bakom huvudet.
6 svar · 1,6k läst
·
P
Pumabjörnen: [citat] Lim och en Pocket Hole-jig torde lösa ditt problem (y)
1 svar · 4,2k läst
·
P
Pumabjörnen: Hur är takfoten konstruerad? Bild utifrån? :)
1 svar · 2,6k läst
·
P
Phasio: [citat] Den är riktigt tjock å go den färgen. Jag gillar den.
11 svar · 5,7k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Skapade en liten devlog på detta om ni är intresserad. [MEDIA=youtube]7cIklHYEHZM[/MEDIA] Tensile strength visade sig användbar mellan metaller om en referens var i AR500 stål och en annan i mjukare svetsstål så går det med ganska hög träffsäkerhet konverter mellan dessa. Svårare med trä dock.
44 svar · 6,4k läst
·
L
LarsDaniel: Stämmer. Limma på en heltäckningsmatta minskar halkrisken. Vi tog dock och byggde om trappen med nya vangstycken. Se Renovering av 50-talstrappa | Byggahus.se Lars Daniel
2 svar · 1,1k läst
·
T
Tofe: [citat] Hej KjellTimell, Du ska ha stort tack för svar och snabb hjälp - väldigt konkret och tydligt :) Nu känner vi oss hoppfulla och stärka inför morgondagens fortsättning. Allt gott och trevlig helg!
13 svar · 4,1k läst
·
A
Alexn72: En spik mitt i och sen en sticksåg eller fräs som snurras runt spiket med ett snöre Man kan ju göra cirkeln med en penna och sen följa linjen...om man vill
2 svar · 1,7k läst
nino
nino: Finns nåt medel från Heydi som man kan ha på som ska binda ihop det, tror man skulle skrapa bort det lösa först.
5 svar · 2,8k läst
·
K
Kane: [citat] Överhandsfräsning av en delad ringformad L-list från MDF-skiva? Är hålet tillräckligt bra cirkulärt?
3 svar · 1,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: DU måste ha en kraftig fläkt, pax suger dåligt! Eller kanske en luftrenare som tar upp dammet?
2 svar · 1,5k läst
Marcus Hennix
Marcus Hennix: [citat] Det lät ju ännu bättre, tack för din input.
7 svar · 1,7k läst
D
Daaaaaniel: [citat] Jag behöll byggboarden. Satte 45mm reglar utanpå den. Dragit bort all gammal el, men behöll rören i väggarna, som gick innanför byggboarden. Dragit helt ny el i till hela övervåningen i 45-utrymmet; ny slang. 45mm isolering. OSB. Gips. Är klar med hela övervåningen nu; 110 kvadrat. Total nyproduktion inomhus kan man säga förenklat :) I skrivande stund håller målare på att
8 svar · 11,0k läst
·
R
roli: Kör du med spontat virke men en tjocklek kring 20 mm eller högre så klarar de en spännvidd på 1200 mm.
3 svar · 2,0k läst
mrElm
mrElm: Hej. Har ett hus som är bygg 1968. Platt plåttak. Taket hat börjat läcka ganska ordentligt och har tänkt använda 3 cm isolerskivor mellan falsarna och Icopal Mono som system. Eftersom jag kommer att öppna innertaket och se vilka skador detta läckage orsakat så är jag osäker på om jag skall vänta med att lägga på icopal systemet nu eller vänta till set blir varmare och först kolla
0 svar · 775 läst
J
justusandersson: Källarsval beyder väl ca 16 grader. Med högre temperatur ökar mängden fukt som kan hållas bunden i luften och därmed risken för kondensation i kalla golv och ytterväggar. Bästa lösningen på det problemet är utvändig isolering av källarväggarna. Berongplattan får du bila upp (inte så svårt när den är tunn och oarmerad), ev schakta ur några cm, lägga i isolering och gjuta en
5 svar · 1,9k läst
MathiasS
MathiasS: Nu har jag ju lite annat att göra klart innan det är dags senare i år, men om beslutet tillslut är att pressa in en rejäl hög tusenlappar i ett biorum så kommer det föregås av en mycket mindre hög tusenlappar till en akustikkonsult som kan räkna och berätta hur jag ska bygga rummet.
26 svar · 4,5k läst
·
Balthazar81
Balthazar81: [citat] Det blev kanonbra. Följde råden i tråden och det funkade fint.
4 svar · 1,8k läst
I
izron: Tack för förtydligandena Tja, jag kommer att använda isolerade rör för ventilation, och jag kommer inte att sätta en ångspärr i taket eller väggen Jag försökte ta reda på tjockleken på den befintliga väggisoleringen och finns det ett ventilationsgap eller inte, men tyvärr kunde jag inte göra det. Men jag vill lägga till ytterligare isolering på väggen och taket på 45
3 svar · 2,1k läst
Peter2400
Peter2400: Det kommer gå jättebra, lite dyrt bara. Men om du har massa över så varför inte.
2 svar · 780 läst
T
Tomas Tomplast Gustavsson: Hej, Har en putsad (tror jag) murstock där det sitter gamla tapetrester. Funderar på att köpa sättlim och trycka upp än 90 skiva brandskyddsgips över och sedan vanligt gips på sidorna (efter hemska masoniten är bortdragen). Pratade kort med en sotare idag som hävdade att vanligt gips duger lika bra, kan det verkligen stämma? När jag eldar på - vilket jag gör dagligen - kan jag hålla
0 svar · 2,3k läst
·
J
jonaserik: Om du har ett gångjärn av pianotyp så bär det gå hela vägen uppifrån och ner, korta bitar blir lite tunt om grinden är tunn. Själv köpte jag en barngrind , kapade ner till rätt mått och har bara 2 st , men den har fäste som den hängs i på andra sidan och en litet stag under som hindrar att den hänger sig när den är helt öppen.
1 svar · 847 läst
R
RiverBear: Hejsan. Jag planerar att lägga ut lite fler golvspånskivor på min kallvind. Det har nu har fastnat lite i är följade: Vilken typ av spånskiva ska man använda på en kallvind? Har hittat följande: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/sp%C3%A5nskivor/golvsp%C3%A5n-en312-p5-p6-kronospan Jag pratade med en säljare på min lokala beijer, och han påstod att
0 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.