J
jonaserik: Om du har ett gångjärn av pianotyp så bär det gå hela vägen uppifrån och ner, korta bitar blir lite tunt om grinden är tunn. Själv köpte jag en barngrind , kapade ner till rätt mått och har bara 2 st , men den har fäste som den hängs i på andra sidan och en litet stag under som hindrar att den hänger sig när den är helt öppen.
1 svar · 847 läst
R
RiverBear: Hejsan. Jag planerar att lägga ut lite fler golvspånskivor på min kallvind. Det har nu har fastnat lite i är följade: Vilken typ av spånskiva ska man använda på en kallvind? Har hittat följande: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/sp%C3%A5nskivor/golvsp%C3%A5n-en312-p5-p6-kronospan Jag pratade med en säljare på min lokala beijer, och han påstod att
0 svar · 1,0k läst
V
V70pappa: De borde sitta på samma ställe på de andra plattorna, men de just ställena kanske är dolda..?
3 svar · 1,0k läst
·
Bo arnold
Bo arnold: Aj såg inte årtalet
4 svar · 1,4k läst
Tallsan
Tallsan: tack !! bra grejor !
7 svar · 1,5k läst
·
Tallsan
7 svar · 1,5k läst
·
X
xl15: Är som sagt inte orolig för vikten då bjälkarna har stöd under i form av väggar. Sen är drygt 20 kg per m² inte värre än två lager golvgips :D
2 svar · 2,0k läst
O
Odla: Hej, Vi önskar ta ner två väggar men misstnker att de är bärande till viss del. Har hittat en originalritning med VVS. Där är en del av väggen bara som en stolpe medan den andra väggen finns i sin helhet. går det att få ut någon som helst information om bärighet genom denna ritning? Är de två gråmarkerade väggarna det är tal om. radhus från 84 med träbjälklag. den högra
0 svar · 683 läst
·
J
justusandersson: Såvitt jag förstår gäller den beskrivningen tvättstugan.. Jag tycker inte du behöver lägga mer jobb på detta. Plattvägg är lätbetong.
5 svar · 1,9k läst
Hep
Hep: [citat] Om du bygger under blötsäsong kan du lägga in brädorna i friggeboden och ställa dit en enkel avfuktare i ett par veckor. Du löser inte all världens problem, men de värsta springorna slipper du. Fast det rådet är kanske inte värt så mycket nu, om det inte är din nya hobby att bygga friggebodar.
6 svar · 964 läst
·
K
KjellTimell: Halloj, Är lite sugen på att sätta panel på väggarna i trappen men får lite problem att väggen bygger ut för mycket. Huset är av lättbetong och det krävs isåfall spikläkt som är 22mm + panelen på 15mm. Det är i princip hela vangstycket som byggs bort. Funderar på om man kan sala på vangstycket på ett bra sätt utan att det spricker? Idealt vore ju om man kunde såga till en hel
0 svar · 724 läst
B
bergquist: Halloj, vi ska snart börja med vår trappa, då snickarna inte har många veckor kvar på vår renovering. tänkte därför fråga om någon har en bra ide på trappnos för furuplywood 4 mm?
10 svar · 5,6k läst
C
cpalm: [citat] "Råkat" borra i sten? :crysmile: Lärdom - aldrig släppa lös okända hantverkare i närheten av något man är rädd om.
5 svar · 1,4k läst
·
T
ToRy: Då hade jag nog fräst ut en försänkning på båda sidor, stor nog så brickan går i, djup nog så att skruvskallen livar med ytan på stolpe/bärlina. Det tycker jag ger ett snyggt resultat som ser proffsigt ut. Observera att det kanske inte är bästa lösningen om utfräsningen blir utsatt för regn. Vagnsskruv är snyggt, dock blir det ju problem OM man behöver ha bort skruv och mutter
3 svar · 4,7k läst
13th Marine
13th Marine: Var inne på lokala byggmax i helgen och tänkte jag skulle slänga med ett par skivor (konstruktions-)plywood, men lät bli när jag noterade att skivorna var stämplade med "Brasil", oklart om de var tillverkade helt där eller om bara träråvaran var därifrån. Är det bara jag som kan tycka att det borde finnas leverantörer närmare? :thinking:
0 svar · 1,5k läst
T
thx1138: Jag har behövt riva en del av loftet i min gamla lada efter att där stått och regnat in under en längre tid, med följden att del av konstruktionen ruttnade. Nu har det varit torrt ett par år utan tecken på att skadan växer, så jag tänker att det börjar bli dags att återställa loftet. Bjälklaget är 100x170mm cc1200, golvplankorna 28mm och 35mm i blandade bredder, och det är lite
0 svar · 1,4k läst
·
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: [citat] Sorry, syns det bättre ut här? Det är alltså ytterväggen vi ser som inte har någon isolering på sig vid min gula markering. [bild]
2 svar · 618 läst
·
kaked08
kaked08: Synpunkter på att tänka så här? summering efter en del forumsök och googlande. Vi ska glasa in en utomhusbalkong i mellanliggande våningsplan på cirka 6kvm. Den har två fasadväggar, så det blir två glasväggar. Betongbotten och metallräcken. Med inglasningen slår anlitad firma även innervägg i plåt, mot räcket. Men de gör inget annat. Planen är att vi själva köper 60mm tjock
0 svar · 1,9k läst
J
jj0nsson: [citat] Det slutade faktiskt med att jag gjorde en egen list av gipsputs. Klippte ut profilen i en plåtbit som jag drog efter en skena. Armerade med nät. Roligt projekt!
4 svar · 6,0k läst
·
gedi
gedi: [citat] Jag gjorde det enkla experimentet att ta en tuss glasull och hålla över en tändare. Det brinner ju inte (precis som brandklassen anger) men det deformeras. Så blir det tillräckligt varmt kommer det alltså inte hålla tätt. Det räcker som anledning att skaffa rätt stenull istället.
1 svar · 3,6k läst
·
F
FcDc: Hej, Har några frågor angående glespanel för att fästa ett huntonit innertak i. Det är en lägenhet från 40 talet med betongtak som jag vill fräscha upp. Vore vore fint om det ljuddämpar lite oxå. Tänkte sätta huntonit 300x1220 plattor tvärs läkt av glespanel 28x70 uppsatta mot betongtaket cc60 uppsatta med expanderspik 6x60. Hur tätt ska man sätta expanderspikarna? Går man på
0 svar · 2,5k läst
F
frutty: [citat] Okej då skippar jag tanken om EPS. Är det något annat man ska tänka på än att regla tätare för ett starkt reglat golv?
5 svar · 1,7k läst
·
S
Samuel E: Hej. Dags för köks byte, imkanalen är murad uppe på vind till skorsten. Spisfläkt som är ansluten uppe vid taket till bef kanal. Men imkanalen är också murad som en pelare ända ner till golv. Ihålig, (blåser ur hål när fläkten är på) Kan ja riva ner denna pelare? Våra byggnads ritningar är inte så tydliga. Murat hus från 54-.
0 svar · 661 läst
·
F
frutty: [bild] Här är ritningen
1 svar · 873 läst
·
Bo arnold
Bo arnold: Jag gjorde en sådan isolering 1976 i källaren när jag byggde mitt hus 5cm frigolit på oisolerad platta med fltytande golvspån på.Reglade väggarna med 45/70 reglar som ställdes på spånskivorna o skruvades i väggen 70 mm mineralull med 12 mm spånskivor på men lämnade en luftspalt mot golvet luftad golvlist ingen plastfolie varken på golv eller vägg.väggarna är 25cm Leca.Så här
6 svar · 2,2k läst
J
justusandersson: Vad för sorts takstolar har du? Om det är fackverkstakstolar (W-takstolar) och någon okunnig montör har kapat av en diagonalstång, kan du få en "lokal" sättning.
14 svar · 3,5k läst
Strip
Strip: Du behöver en gåt och ett svärd, så inte väggen kroknar. Eller ja, du behöver väl två av varje. https://entimmermansdagbok.wordpress.com/2011/10/31/gat/
1 svar · 1,4k läst
·
C
Cgong: Ska bygga attefall i vår och behöver klä in fasaden med en skiva som ska målas och därefter kläs med läkt. Estetiken är oviktig då ytan inte kommer att synas, den behöver bara vara väderbeständig och målningsbar. Har kollat på Cemberit cementskivor , vanlig konstruktionsplyfa och plastad plyfa(klimatklass 3) . Stora huset har den sistnämnda varianten men det blir så rackarns dyrt
0 svar · 865 läst
Violina
Violina: Byggplast :)
1 svar · 2,4k läst
Oldboy
Oldboy: Jodå, gnagarna är bra på att ta sig in, men det bygger på att de hittar svagheter. Finns det svagheter så är det bara en tidsfråga innan de hittar och utnyttjar den. De tar sig igenom gamla dåliga betongplattor som är spruckna, har dålig kvalitet på betongen, och mkt tunn betong. Har ett sådant exempel i en av våra hästboxar. Är dock helt övertygad om att en välgjuten 10-15 cm
6 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.