Håller på att klura på en liten utbyggnad till ett uthus. Tanken är att klämma in ett sovrum med loft.
Funderar på vilken sorts takkonstruktion som blir bäst. Nockbalk eller någon typ av takstolskonstruktion.
Taklutningen är ca 20g och utbyggnaden blir ca3m (nocklängd).

Ritning av en takkonstruktion med måttangivelser för en planerad utbyggnad av ett uthus.

Nockbalk med pelare i gavlarna är ju lätt att räkna på med online kalkylatorn från svenskt trä. Kruxet är att jag vill ha små gavelfönster på loftet och dom ska vara centrerade vilket kräver avväxling för balken.
Har kikat lite på olika takstolslösningar med förhöjd väggliv men har ingen aning om dimensioner osv.
Typ såhär:
V%C3%A4ggliv%20hus.png

Men jag vill inte att hanbjälken ska ta förmycket av höjden (kan inte bygga så högt pga estetiska skäl)

Tacksam för förslag och ideer

• Ritning av en takstolskonstruktion för utbyggnad med måttangivelser.
Jag hade valt nockbalk och hängt in takreglarna i sidan av nockbalken för att spara lite höjd. Det blir inga stora laster så en avväxling över fönstret behöver inte bli så hög. Hur stort är fönstret?

Fönstren blir 5x5

B bossespecial skrev:
Jag hade valt nockbalk och hängt in takreglarna i sidan av nockbalken för att spara lite höjd. Det blir inga stora laster så en avväxling över fönstret behöver inte bli så hög. Hur stort är fönstret?
Vilka dimensioner pratar vi om för avväxlingen tro? (Fönster som sagt 5x5)

Nockbalk är nog enda rimliga lösningen. Man kan laborera lite med balkdimensionen. I ett sovloft vill man inte ha lägre bröstningshöjd än 700 mm så det gäller att studera balk, ev avväxling och fönsterutformning ordentligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.