Hej ! Jag har ett hus som är 1,5 plan. Det är ett modulhus byggt på 1990 med takstolar anpassade för övervåning. Jag skulle vilja flytta det men då det är för högt för att åka under viadukter så vore det enklaste om det går att lyfta av övervåningen och ta i 2 hela stora delar.

Som jag ser det borde det bara vara att kapa vattenrören/avlopp samt el och lossa takstolarna som är fäst på ytterväggen och lyfta av övervåningen ?

Jag kommer naturligtvis anlita en firma för detta men jag vill veta ungefär hur det är man gör :)

Jag vill helst inte ta ner det i moduler. Jag lägger hälldre pengar på att flytta i 2 delar än att plocka ner det.

Redigerat:
Mats-S
Hej!

När du beskriver ditt hus så låter det väldigt likt mitt hus, 1,5 plan modulhus på torpargrund från 1983.

Bottenvåningen består av 2 moduler, lyftes dit med 2 kranlyft. Så det skulle bli samma moment om man skulle flytta den.
Men övervåningen skulle aldrig gå att lyfta med ett lyft. Orsaken är att bjälklaget tillhör dom undre modulerna, så det finns ingenting som håller ihop det om man lossar takstolarna.
När man satte dit övervåningen så var det 3+3 takkasetter, samt 2 gavelspetsar. Därefter var det lösvirke för att bygga rummen på övervåningen.

Om du ska kunna lyfta av övervåningen så måste den vara helt annorlunda gjord, alternativt så får man bygga någon provisorisk bottenplatta på övervåningen som håller ihop allt.

Kanske bäst att du tar en initial kontakt med någon seriös firma som gör sådana här jobb, så får du lite bättre svar med mer substans :-)

Mats-S Mats-S skrev:
Hej!

När du beskriver ditt hus så låter det väldigt likt mitt hus, 1,5 plan modulhus på torpargrund från 1983.

Bottenvåningen består av 2 moduler, lyftes dit med 2 kranlyft. Så det skulle bli samma moment om man skulle flytta den.
Men övervåningen skulle aldrig gå att lyfta med ett lyft. Orsaken är att bjälklaget tillhör dom undre modulerna, så det finns ingenting som håller ihop det om man lossar takstolarna.
När man satte dit övervåningen så var det 3+3 takkasetter, samt 2 gavelspetsar. Därefter var det lösvirke för att bygga rummen på övervåningen.

Om du ska kunna lyfta av övervåningen så måste den vara helt annorlunda gjord, alternativt så får man bygga någon provisorisk bottenplatta på övervåningen som håller ihop allt.

Kanske bäst att du tar en initial kontakt med någon seriös firma som gör sådana här jobb, så får du lite bättre svar med mer substans :)
Ok jag tänkte mig att hela taket bär på takstolarna och lyckas man bara lyfta i alla dessa så är
Väl resterande intakt på de undre modulerna. Räknar med en del jobb men att behöva riva ner sådär pass mycket låter som alldeles för tidsödande. Får nog kontakta någon firma och höra om de flyttat något liknande.

Mats-S
H heathrow skrev:
tänkte mig att hela taket bär på takstolarna
Precis, men bjälklaget (som är byggt på modulerna till bottenvåningen) spelar även dom en viktig roll i stabiliteten, så att inte taket "imploderar".
Men proffsen kanske har någon lösning på det också ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.