7 286 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Polsk vägg/takkonstruktion, OSB långt ut?
Jag funderar på att anlita en polsk husbyggare för att bygga mitt nya hus, men är lite undrande över firmans standardvägg.
Väggen är egentligen inte så märklig bortsett från att de sätter OSB utanpå reglarna och sedan ett lager isolering till. Även taket har OSB istället för råspont som vi (väl?) brukar ha här hemma.
Detaljer på:
http://www.firmakubus.pl/se/teknisk-information
Vad tror ni? Är det några problem med deras konstruktioner?
(Jag kommer att vilja ha väggarna "på mitt sätt", men ännu vet jag inte hur flexibla firman är.)
Väggen är egentligen inte så märklig bortsett från att de sätter OSB utanpå reglarna och sedan ett lager isolering till. Även taket har OSB istället för råspont som vi (väl?) brukar ha här hemma.
Detaljer på:
http://www.firmakubus.pl/se/teknisk-information
Vad tror ni? Är det några problem med deras konstruktioner?
(Jag kommer att vilja ha väggarna "på mitt sätt", men ännu vet jag inte hur flexibla firman är.)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Prosit, du har säkert hört talas om problemen med putsade väggar utan luftspalt.
Kallas enstegstätade fasader. Det här verkar vara något liknande, så se upp!
http://www.google.se/#hl=sv&source=....3&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=11f5eab39e799eba
Kallas enstegstätade fasader. Det här verkar vara något liknande, så se upp!
http://www.google.se/#hl=sv&source=....3&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=11f5eab39e799eba
I vårt fall blir det träfasad, och naturligtvis ska vi se till att det blir luftspalt där också.
Det jag egentligen undrar över är användandet av OSB utvändigt i väggkonstruktionen - låt oss säga att den sitter omedelbart innanför luftspalten, är det ett bra klimat för OSB eller blir det fuktigt?
Även taket är ett frågetecken - det känns kanske bäst med råspont, men hur är det med plywood eller OSB istället?
Här är några bilder: http://www.firmakubus.pl/se/images/Naset/flashThum/index.html
Det jag egentligen undrar över är användandet av OSB utvändigt i väggkonstruktionen - låt oss säga att den sitter omedelbart innanför luftspalten, är det ett bra klimat för OSB eller blir det fuktigt?
Även taket är ett frågetecken - det känns kanske bäst med råspont, men hur är det med plywood eller OSB istället?
Här är några bilder: http://www.firmakubus.pl/se/images/Naset/flashThum/index.html
Redigerat:
många hus i Usa har också osb som vindskydd istället för utegips. verkar funka om man täcker det rätt så snabb mot nederbörd.
På tak används takplyfa ibland i Sverige.
det tar en stund innan osb suger upp fukt om den inte badar i vatten
På tak används takplyfa ibland i Sverige.
det tar en stund innan osb suger upp fukt om den inte badar i vatten
Har dom inte OSB för att det ska bli vridstyvt?
Ingen ovanlig eller ny lösning....finns många 70-80 tals hus med 8mm plyfa på stommen och sedan fasadtegel.
Själv använder jag vindduk...
Ingen ovanlig eller ny lösning....finns många 70-80 tals hus med 8mm plyfa på stommen och sedan fasadtegel.
Själv använder jag vindduk...
Blir lite förvånad när jag inser att många tycks inte känna till olika klasser av OSB-skivor. Det förekommer minst 4 klasser OSB-skivor, som skiljer sig i fråga om styrka och hållfasthet i fuktiga miljöer. Det finns även brandklassade OSB-skivor (euroklass B, motsvarar målad gipsskiva).
Vilken typ av OSB-skivor trådskaparens tilltänkta leverantör använder, låter jag däremot vara osagt.
Vilken typ av OSB-skivor trådskaparens tilltänkta leverantör använder, låter jag däremot vara osagt.
Där ser man, man lär sig något nytt varje dag..isolde skrev:Blir lite förvånad när jag inser att många tycks inte känna till olika klasser av OSB-skivor. Det förekommer minst 4 klasser OSB-skivor, som skiljer sig i fråga om styrka och hållfasthet i fuktiga miljöer. Det finns även brandklassade OSB-skivor (euroklass B, motsvarar målad gipsskiva).
Hej jag byggde ut lite med en kille från Lättland. Huset har en träfasad och i stället för vindduk så använde han osb. Läste någonstans för byggnormer att en tumregel är att in sidan ska va fem gånger tätare än vinda visningen. Någon som hört eller sett annorlunda?
OSB är ett jättebra material förutsatt att det precis som isolde här ovan nämnde är rätt typ av OSB för det man avser använda det till.
Det finns bland hantverkare tyvärr en generell syn på OSB som ett sämre material ställt mot plywood men den som gör lite lätta efterforskning på webben inser snabbt att det inte bara är ihoplimmat överblivet spån.
Insidans klimatskärm skall mycket riktigt vara minst 5 gånger tätare än utsidans.
Det finns bland hantverkare tyvärr en generell syn på OSB som ett sämre material ställt mot plywood men den som gör lite lätta efterforskning på webben inser snabbt att det inte bara är ihoplimmat överblivet spån.
Insidans klimatskärm skall mycket riktigt vara minst 5 gånger tätare än utsidans.
Den osb som sitter på utsidan är standard från Jem&fix så den är nog inte så super att ha där den är. Men så blir frågan har han gjort rätt eller fel!?P Pumabjörnen skrev:OSB är ett jättebra material förutsatt att det precis som isolde här ovan nämnde är rätt typ av OSB för det man avser använda det till.
P Pumabjörnen skrev:OSB är ett jättebra material förutsatt att det precis som isolde här ovan nämnde är rätt typ av OSB för det man avser använda det till.
Mig veterligen finns det väl inget förbud mot att använda plywood eller osb men min uppfattning är att utifrån svensk byggnorm sett brukar man vilja ha ett oorganiskt kapillärbrytande yttre skikt typ vindduk/cementbaserade skivor el utvändig gips. Jag har även sett att man bara monterat tilläggsisolering utan duk då man kört med skivor med högt vindgenomgångsmotstånd(detta ställer dock höga krav på montagets nogrannhet) för att motverka vind och fukttransport in i väggen.O Ohver skrev:
Dock kan jag tycka att OSB med sin vaxade yta kanske tar upp mindre fukt initiellt än plywood om den utsätts.
Då du har en ytterpanel och en förhoppningsvis en luftspalt innan nämnda OSB tror jag väl inte det är någon större fara men om den skulle utsättas för större mängder fukt/vatten typ vid ett läckage av någon typ så kommer den säkert reagera på det relativt snabbt eftersom den inte är avsedd att stå emot det.
Rätt eller fel är inte min sak att avgöra, hade du inte någon besiktningsman eller kontrollant ute? Tyckte dom det var ok antar jag väl att det går för sig.
Jag hade rådigt dig att bara ta väl hand om din fasad, inga buskar eller klängväxter intill huset där så skulle jag inte tro att det är någon fara.
Hantverkare från andra länder gör enligt min erfarenhet ofta så som dom brukar i sina hemländer(antagligen efter deras byggnormer) och som beställare är det då imo upp till denne att se till att arbetet utförs korrekt(alternativt betala och överlåta det åt någon sakkunning)
Summerar det så luddigt som att han omedvetet kanske gjort fel.
Klicka här för att svara