Hej alla glada ! Har försökt en bra stund o söka efter relevanta ämnen men börjar känna att det måste vara bättre o fråga där kunskapsbasen är som störst !

Grejen är att jag tittar på att bygga ett nytt litet fritidshus, alternativt tiny house, eventuellt på hjul om så krävs eller åtminstone flyttbart. Däri kommer komplikationen att det bjälklag jag bygger behöver hålla för att flyttas så det inte blir korthus av hela grejen !

Med det i åtanke vill jag bygga så starkt som är nödvändigt.
Dimensionerna är nåt i stil med 12x4 meter (pga måste gå på en lastbil/trailer), tänker jag fel om jag tänker att jag behöver minst 2 hela balkar på 12 meter, eller ska det snarare skarvas på något vis? Om jag tänker fel, hur ska det byggas?
Huset kommer temporärt att byggas på plintar/block och jag förutsätter att det måste flyttas inom ett par år, varför ett lyft måste vara möjligt.

Och om man går tillväga på det sättet, hur ska virket ligga? om det inte bygger för mycket på höjden känns som en fördel, men det kanske det inte är? bilden nedan är ifrån träguiden.se , funkar detta för mina dimensioner?
3d-0304-g32c-l.jpg

kikade även lite på denna tråden, https://www.byggahus.se/forum/threads/konstruktion-bjaelklag-pa-plintgrund.122694/ <- finns det någon info där jag har nytta av? kan jag applicera det på mitt bygge?

Även denna bild var intressant, också från träguiden
oppen-plintgrund-bild2-v-0303-g08.jpg

Bilden ovan föreställer ju de 4,5 meter mellan plintrad så mina 4m i bredd bör ju vara lugnt. Och sen bärlina som ser ut att vara sammanhängande. men iom att den är på den mängden plintar är det ju inte snack om att det ska hålla några laster över "4 punkter". hur gör jag det så starkt som möjligt?

Jag ber om ursäkt om jag ställer fel frågor, men man kan ju inte lära sig utan o fråga.. Tack för mig!
Mvh/ Robert

Redigerat:
  • Gilla
Mathilda Ö
  • Laddar…
Hej!

Jag undrar om du har kommit vidare i denna fråga, kanske till och med byggt klart?

Jag planerar att göra ett liknande bygge, ett Tiny Hus på 10x3m som först ska byggas på plintar för att sedan förflyttas på lastbil efter något år.

Vore jättetacksam för svar,
Mathilda Östman

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.