Har ett rackskåp för väggmontering som jag tänkt hänga upp på min mellanvägg i källaren(bärande), denna är betonghålsten och skåpet är 60x60x80 med en vikt på 60kg.

Hur fäster man lämpligast skåpet på väggen för att garantera hållfastheten? Original är 4skruvhål genom skåpet.

plugg + långa skruv?
Gängstav genom hela väggen?
Lättbetongskruv 12cm?
 
Essve Fasadplugg fäste jag min bärlina i betonghålsten för min altan med. Den sitter som berget än så länge så det fungerar säkert för ett skåp. Dock rätt dyra
 
K
Ankarmassa med tillhörande nätplugg och gängstång använde jag. Drog fast med bricka och mutter sen.
Ett 18U Toten där man kan svänga ut hela skåpet för att komma åt bakifrån.
 
K KjellTimell skrev:
Ankarmassa med tillhörande nätplugg och gängstång använde jag. Drog fast med bricka och mutter sen.
Ett 18U Toten där man kan svänga ut hela skåpet för att komma åt bakifrån.
Hur grov gängstav gick du på? M10?
 
K
Ja, M10.
 
K
Ja, jag tror på det.
Fyller du ordentligt med kemankare så den verkligen kryper o in i murblockens "hål" så så kommer den installationen inte röra på sig.
 
K KjellTimell skrev:
Ja, jag tror på det.
Fyller du ordentligt med kemankare så den verkligen kryper o in i murblockens "hål" så så kommer den installationen inte röra på sig.
Kör ju med perforhylsa så jag antar att mängden blir vad den blir när man fyllt hylsan med massa? Går väl inte fylla bättre än så?
 
Satte 4st M10, var inte helt lätt att försöka få till avstånden emellan stängerna så att det passar hålbilden i skåpet. Vissa stänger är något snea, men tror att skåpet ska gå på ändå.

bara vänta 3h på härdning nu

M10-bult med bricka i vit vägg fastsatt något snett, betonande torktid för härdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Snyggt! Är ju bara att ta upp hålen som tar i lite grann och nyttja lämplig bricka för avlastningen.
 
Fick ta upp ett hål lite extra för att det skulle passa.
Retligt när det var såååå nära att hålbilden blev perfekt. Aja, det sitter i alla fall uppe.

Nätverksskåp installerat i öppning i vägg med synliga kablar och en cykel reflekterad i glasdörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.