Hej, vi skall ge oss i kast med att bygga ett nytt kök i vårt hus från 1880. Befintliga väggar, tak och golv är sneda vilket vi verkligen gillar och vill inte rikta och slänga in massa skivor i onödan. Dock måste de tre väggarna där u-köket skall byggas vara någorlunda raka men viktigast är att vinklarna är räta.
Idag sitter de några lager tapet och sedan masonit som är spikad på timmerväggarna. Massoniten är ordentligt bucklig så att montera ett kök på befintliga väggar är inte att tänka på. Jag hoppas slippa rikta väggarna då jag tror vinklarna är näst intill räta, i alla fall tillräckligt. Funderar dock på vad som är bäst att klä timmerstockarna med. Masonit eller OSB har jag funderat på. Måste väggarna riktas funderar jag på att sätta spikläkt, justera med karmskruv och sedan skiva + pärlspont. Tar tacksamt emot synpunkter på detta.
MVH
Petrus
Idag sitter de några lager tapet och sedan masonit som är spikad på timmerväggarna. Massoniten är ordentligt bucklig så att montera ett kök på befintliga väggar är inte att tänka på. Jag hoppas slippa rikta väggarna då jag tror vinklarna är näst intill räta, i alla fall tillräckligt. Funderar dock på vad som är bäst att klä timmerstockarna med. Masonit eller OSB har jag funderat på. Måste väggarna riktas funderar jag på att sätta spikläkt, justera med karmskruv och sedan skiva + pärlspont. Tar tacksamt emot synpunkter på detta.
MVH
Petrus
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Personligen tycker jag att lutande väggar är ett större problem i ett kök än sneda hörn. Det senare brukar man kunna lösa med passbitar. Man kan också underlätta för sig genom att bara använda fabrikstillverkade underskåp och kombinera det med vägghängda hyllor. Lämpligt väggmaterial beror på hur väggarna ska användas och ytbehandlas samt hur mycket de behöver riktas. K-plywood är ett mycket bättre material om man behöver fästa upp många saker och skruvarna inte når in i timret. Kakel förutsätter gips. Pärlspont blir väldigt snyggt i ett gammaldags kök. Den kan monteras både på reglar och på skiva, beroende på hur stark man vill att konstruktionen ska vara.
J justusandersson skrev:Personligen tycker jag att lutande väggar är ett större problem i ett kök än sneda hörn. Det senare brukar man kunna lösa med passbitar. Man kan också underlätta för sig genom att bara använda fabrikstillverkade underskåp och kombinera det med vägghängda hyllor. Lämpligt väggmaterial beror på hur väggarna ska användas och ytbehandlas samt hur mycket de behöver riktas. K-plywood är ett mycket bättre material om man behöver fästa upp många saker och skruvarna inte når in i timret. Kakel förutsätter gips. Pärlspont blir väldigt snyggt i ett gammaldags kök. Den kan monteras både på reglar och på skiva, beroende på hur stark man vill att konstruktionen ska vara.
J justusandersson skrev:Personligen tycker jag att lutande väggar är ett större problem i ett kök än sneda hörn. Det senare brukar man kunna lösa med passbitar. Man kan också underlätta för sig genom att bara använda fabrikstillverkade underskåp och kombinera det med vägghängda hyllor. Lämpligt väggmaterial beror på hur väggarna ska användas och ytbehandlas samt hur mycket de behöver riktas. K-plywood är ett mycket bättre material om man behöver fästa upp många saker och skruvarna inte når in i timret. Kakel förutsätter gips. Pärlspont blir väldigt snyggt i ett gammaldags kök. Den kan monteras både på reglar och på skiva, beroende på hur stark man vill att konstruktionen ska vara.
J justusandersson skrev:Personligen tycker jag att lutande väggar är ett större problem i ett kök än sneda hörn. Det senare brukar man kunna lösa med passbitar. Man kan också underlätta för sig genom att bara använda fabrikstillverkade underskåp och kombinera det med vägghängda hyllor. Lämpligt väggmaterial beror på hur väggarna ska användas och ytbehandlas samt hur mycket de behöver riktas. K-plywood är ett mycket bättre material om man behöver fästa upp många saker och skruvarna inte når in i timret. Kakel förutsätter gips. Pärlspont blir väldigt snyggt i ett gammaldags kök. Den kan monteras både på reglar och på skiva, beroende på hur stark man vill att konstruktionen ska vara.[/QUOTE
Hej, jag har inte tagit bort masoniten ännu men vad jag kan mäta med lasern så ser väggarna raka ut, och då borde vinklarna vara hyfsat räta de också. Får se hur det visar sig när jag fått bort den buckliga masoniten. K-plywood låter vettigt bakom stommarna. Vi kommer inte kakla utan kör på pärlspont mellan bänk-överskåp så inget gips tack och lov. dock är jag lite fundersam på hur jag skall göra på de delar av väggarna som inte kommer ha stommar. Dessa vill jag gärna få spikraka vilket resultatet skulle bli med plywood. Därav min tanke med massonit som blir mer "vågigt" Har några månader på mig att fundera så ingen panik![]()
Inga konkreta svar, men kanske lite hjälp ändå.
Jag är nästan klart med vår köksrenovering i ett klart äldre hus än ditt. Timmerstomme med väggar, golv och tak som är helt utan räta vinklar och dessutom lite skönt vågiga åt alla möjliga håll. Takhöjden diffar med >5 cm mellan hörnen.
Istället för att göra hela rummet "rätt" och både tappa en del volym och få problem med fönster, gamla lister och foder, valde jag att sätta ett rakt kök med lite avstånd från väggarna. Ikeas system med skenor funkade smidigt. Jag fäste först skenorna där väggen stack ut mest och fyllde sedan på i dalarna med masonit. En del skåp har sedan fått lite större distansklossar nertill för att komma ut lite mer från väggen, men när allt väl är rakt skruvas de ihop och täcks med sidor och lister. Anpassning av täcksidor, lite kreativitet med underlag till kakel och egenbyggda bänkskivor som följer husets vinklar. Klart det går att se att huset fortfarande är krokigt om man tittar noga, men det är inget som stör och det gamla huset har fått behålla sin charm.
Och visst ska spisens tofflor bytas ut mot längre ben, så snart de kommer.
Jag är nästan klart med vår köksrenovering i ett klart äldre hus än ditt. Timmerstomme med väggar, golv och tak som är helt utan räta vinklar och dessutom lite skönt vågiga åt alla möjliga håll. Takhöjden diffar med >5 cm mellan hörnen.
Istället för att göra hela rummet "rätt" och både tappa en del volym och få problem med fönster, gamla lister och foder, valde jag att sätta ett rakt kök med lite avstånd från väggarna. Ikeas system med skenor funkade smidigt. Jag fäste först skenorna där väggen stack ut mest och fyllde sedan på i dalarna med masonit. En del skåp har sedan fått lite större distansklossar nertill för att komma ut lite mer från väggen, men när allt väl är rakt skruvas de ihop och täcks med sidor och lister. Anpassning av täcksidor, lite kreativitet med underlag till kakel och egenbyggda bänkskivor som följer husets vinklar. Klart det går att se att huset fortfarande är krokigt om man tittar noga, men det är inget som stör och det gamla huset har fått behålla sin charm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och visst ska spisens tofflor bytas ut mot längre ben, så snart de kommer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden