Hej,
Har sökt ett tag efter någon som murat upp en skorsten i lättbetong, men det verkar vara svårt att hitta information om det.
Det kan ju bero på att det inte skulle vara lämpligt, men jag skulle vilja veta varför.

Vi står inför valet nu, vad vi ska mura upp med för material, vi hade tänkt använda insatsrör med vermikulit runt. Tänkte att 600x200x150 vore lämpligt att bygga med. Klarar 3N/mm2, frågan är varför det skulle vara olämpligt?

Jag är ganska säker på att det brandtekniska är ok, då det många gånger räcker med 100mm lättbetong mellan insats och brännbar vägg.
Så vad tror ni, hit eller shit?

När man jobbade med skorstenar en gång i tiden körde vi ett antal med Isokern, lite som det du funderar på. Funkade bra och gick snabbt att få upp.

Stefan N Stefan N skrev:
När man jobbade med skorstenar en gång i tiden körde vi ett antal med Isokern, lite som det du funderar på. Funkade bra och gick snabbt att få upp.
Ok, så du tror det skulle gå bra med lättbetonglock?
Vi ska dock förskjuta skorstenen 25-30cm i sidled på kallvinden. Man borde kanske även putsa den, naken lättbetong känns onödigt att ha där uppe.
Vi kommer innan vi går igenom yttertaket mura med tegelsten, då vi vill ha det i tegel däruppe (annan skorsten murad med tegel).

Frågan är om det måste va ett typgodkänt system? Kolla med sotaren innan du gör nåt annat.

Pratade med simab (Sotarna i Malmö AB) idag, och den jag pratade med sa att man inte kunde använda lättbetong till skorsten.
När jag försökte be honom utveckla varför svarade han kort ”temperaturen vid brand” vad nu det ska betyda.
I vårt fall (med insatsrör och vermikulit runt) borde yttermaterialets påverkan av skorstensbrand vara minimal.
Eller om han menade brand i huset i övrigt vet jag inte, men det är väl ännu konstigare?

Jag ska ringa runt lite mer och till fler imorgon för att få en bredare uppfattning.

Du har ju redan läst igenom min tråd, så du vet vad jag landade i. Tror tyvärr att det är så enkelt, sotare gör som de känner för, så enkelt är det. Enda sättet att komma förbi det är att köra ett typgodkänt system, eller att göra på det gamla sättet och mura i tegel (även om det säkerligen är mindre säkert än din lösning).

Du skulle ju kunna jämföra branddatan för lättbetong för den med tegel och visa det för den där sotaren, men jag tror knappast att det kommer ändra något.

Efter att ha pratat med 6+ sotare idag får jag blandade besked.
Någon sa att det inte gick med lättbetong pga av det inte tålde värmen (vilken värme och i vilket fall kunde han inte gå in på).
Några svarade att de inte riktigt visste då de inte hade erfarenhet av det, men rekommenderade typgodkända lösningar som isokern och dylika. De skulle även funka vid förskjutning (visade sig att max förskjutning var 16cm).

MEN, jag fick tag på sotaren (en av dom iaf) som agerar (ett av två) ombud för kommunen jag bygger i, och han sa att det inte var några problem alls. Vilket kändes extra skönt, vi diskuterade lösningen i ganska detaljerat utförande. Han var väl införstådd i avstånd till de träkonstruktioner som kommer finnas runtomkring mm.
Så det känns hoppfullt och jag tror jag kommer gå på den linjen och mura upp det med lättbetong.

Ganska intressant att det inte verkar finnas mer konkreta regelverk de kan hänvisa till, det verkar mer vara vad sotaren känner att han vill gå i god för.
Så för min del gäller det nu att han inte slutar eller att kommunen byter företag.

Om du gör med lättbetong så är det mycket viktigt att verkuliten omsluter rökröret riktig och har ett tjock lager mot röret, . om lättbetong utsätts för hög värme så krackelerar den och spricker pulvriseras

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om du gör med lättbetong så är det mycket viktigt att verkuliten omsluter rökröret riktig och har ett tjock lager mot röret, . om lättbetong utsätts för hög värme så krackelerar den och spricker pulvriseras
Med ett hålrum på 300x300 och ett 150mm rör så får man som minst (teoretiskt) 75mm mellan rör och lättbetong på minsta stället. Det var enligt sotaren ok.
Vad är din uppfattning?

Går nog bra, men det jag tänker på är din förflyttning i sidled, lätt då att avståndet blir mindre mellan rör och stomme. Stämmer alla vinklar/grader överens med rör och stomme så är det bra.

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
Kanske går att montera rör och stomme i en följd och putta ner vermikuliten eftersom.

J jonaserik skrev:
Kanske går att montera rör och stomme i en följd och putta ner vermikuliten eftersom.
Det är tanken, så gjorde vi med den vi murade upp i tegel.

X xLnT skrev:
Ganska intressant att det inte verkar finnas mer konkreta regelverk de kan hänvisa till, det verkar mer vara vad sotaren känner att han vill gå i god för.
Det finns ju en massa standarder som det hänvisas till i BBR. De kostar dock pengar att få läsa, men de är de som typgodkännandena är gjorda enligt. Däremot tror jag inte att sotarna direkt har någon koll på dem, utan de flesta går på typgodkända konstruktioner eller konstruktioner de redan har sett, och inget annat är OK. Du verkar ha hittat en juvel!

Har du tänkt att ha bara ett insatsrör i skorstenen? Jag skulle vilja ha (minst) två, då blir det ju ännu svårare att övertyga någon.

joakim_j joakim_j skrev:
Det finns ju en massa standarder som det hänvisas till i BBR. De kostar dock pengar att få läsa, men de är de som typgodkännandena är gjorda enligt. Däremot tror jag inte att sotarna direkt har någon koll på dem, utan de flesta går på typgodkända konstruktioner eller konstruktioner de redan har sett, och inget annat är OK. Du verkar ha hittat en juvel!

Har du tänkt att ha bara ett insatsrör i skorstenen? Jag skulle vilja ha (minst) två, då blir det ju ännu svårare att övertyga någon.
Ja, vi ska bara ha ett insatsrör. Vi har två eldstäder i olika delar av huset, så varsin skorsten.

Varför lättbetong, och inte lättklinker?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.