Ser ut som det är gips eller spåntak ... ?
- Såga ut hålen så att du får dom fyrkantiga och med raka kanter. (Kolla noga så att du inte sågar av någon ledning ...)
- Sätt några brädbitar över hålen (ovanför takskivan) som stöd för dom nya passbitarna. (Obs, akta så att du inte skruvar dig i fingret ... har hänt mig några ggr när man var stressad
- Såga till nya bitar som passar i hålen.
- Skruva upp dom nya bitarna i stödbrädorna som du satte dit tidigare.
- Spackla och måla.
DONE
- Såga ut hålen så att du får dom fyrkantiga och med raka kanter. (Kolla noga så att du inte sågar av någon ledning ...)
- Sätt några brädbitar över hålen (ovanför takskivan) som stöd för dom nya passbitarna. (Obs, akta så att du inte skruvar dig i fingret ... har hänt mig några ggr när man var stressad
- Spackla och måla.
DONE
Det låter ju tusan inte omöjligt för en hobby-fixare! Jag funderade på om man skulle behöva en snickare kanske. Men tar de ens på sig så små jobb?Mats-S skrev:
Ser ut som det är gips eller spåntak ... ?
- Spackla och måla.
DONE![]()
Jag tror det är gipsskivor i taket, så då köper jag lite brädor och en gipsskiva bara? Men ska dubbelkolla det. Men det går att köpa spånskivor med annars antar jag?
Ja du tar motsvarande skiva. Sedan finns det olika tjocklek på gipsskivor så mät det ocksåO order66 skrev:Det låter ju tusan inte omöjligt för en hobby-fixare! Jag funderade på om man skulle behöva en snickare kanske. Men tar de ens på sig så små jobb?
Jag tror det är gipsskivor i taket, så då köper jag lite brädor och en gipsskiva bara? Men ska dubbelkolla det. Men det går att köpa spånskivor med annars antar jag?
Jag själv har 9mm gipsskivor i taket och dom rackarna finns ej längre. Har fått ta 6mm gips och fyllt med spackel. Tips, skär passbiten först och använd som mall i taket. Då kommer den passa perfekt.
Missade den "lilla" detaljen, bra uppmärksammat TompafixT Tompafix skrev:
Hobbysnickare klarar ofta mycket mer än vad dom tror, med lite vägledning och lite extra självförtroende kommer man långt.O order66 skrev:
Största fördelen att ha jobbat som proffs är att man kan se framåt och planera för kommande moment så att man slipper göra om, göra rätt. Det sparar oss en hel del tid, men slutresultatet kan ofta bli likadant
Men som jag skrev, akta fingrarna ... fy fasen vad ont det gör när man skruvat fast fingret genom nageln, måste lägga i backen i skruvdragaren med enda lediga handen och backa ur skruven ur fingret ...
Redigerat:
Lyckligtvis fick jag reda på att granne som är hantverkare kan hjälpa mig och då tänker jag passa på att vara med och lära mig!Mats-S skrev:
Missade den "lilla" detaljen, bra uppmärksammat Tompafix
Hobbysnickare klarar ofta mycket mer än vad dom tror, med lite vägledning och lite extra självförtroende kommer man långt.
Största fördelen att ha jobbat som proffs är att man kan se framåt och planera för kommande moment så att man slipper göra om, göra rätt. Det sparar oss en hel del tid, men slutresultatet kan ofta bli likadant
Men som jag skrev, akta fingrarna ... fy fasen vad ont det gör när man skruvat fast fingret genom nageln, måste lägga i backen i skruvdragaren med enda lediga handen och backa ur skruven ur fingret ...![]()
Klicka här för att svara